3-D Ultra Pinball – Metallipalloa avaruudessa

Uusi kulma, vanhat kujeet

Sierra seikkailee, Sierra strategoi, vaan miten käy Sierralta Pin'n Ball?

3-D Ultra Pinball tuo yleisteemaltaan mieleen Sierran avaruussiirtokuntapeli Outpostin. Pelissä on kolme kenttää, jotka kaikki näyttävät siltä kuin niitä olisi kyhätty Outpostin ohjelmoinnin ohessa huvin vuoksi. Ehkäpä juuri siksi Outpost olikin niin huono.

Nimensä mukaisesti peli on kolmiulotteinen, eli pelaaja pääsee tarkkailemaan kenttiä lähes normaalista flipperietunojasta. Tähän tosin tutustuu paremmin menemällä lähimpään baariin ja hakkaamalla siellä olevaan flipperiin pari markkaa. Mitään maata järisyttävää todellisuuden tuntua ei siis saada aikaan, tuoppikaan ei pysy monitorin päällä.

Kolonian komentajana

Ensimmäisessä kentässä teemana on avaruussiirtokunta, toisessa kaivos ja kolmannessa siirtokunnan komentokeskus. Jokaisessa kentässä on keskellä suurempi pääpelialue ja molemmilla sivuilla pienemmät sivupelit. Pikkutehtävistä peli jakaa priority pointteja, joita tarpeeksi kerättyään pääsee valitsemaan erilaisista vaihtoehdoista. Pelaaja voi halutessaan ostaa lisäpalloja, pisteitä tai pääsyn jompaan kumpaan kahdesta muusta kentästä.

Jokaisessa kentässä on viisi omaa erikoistehtävää, kuten komeetan seuraaminen ja energian ylläpitäminen, jotka suoritettuaan pelaaja pääsee rakentamaan avaruusasemaa, josta voi laukaista aluksen avaruuteen. Tämä muodostaa pelille lievän juonen, ja antaa pallon hakkaamiseen hieman lisäpontta. Kentät ovat kuitenkin tylsiä, ja tekeminen tuntuu pian loppuvan.

Erikoistehtävät ovat pienellä harjoittelulla suhteellisen helposti suoritettavissa ja niitä on liian vähän. Samojen juttujen toistaminen miljoonanteen kertaan ei ainakaan minussa herättänyt suurempia värinöitä.

Tahtoo lisää alipelejä

Kolmiuloitteiset kentät ovat kaikki renderoituja ja sinänsä kauniita, mutta animaatiota ja tarvittavaa pikkusälää on mukana liian vähän. Silloin tällöin pelikentällä räjähtelee, portteja aukeaa ja hissit liikkuvat. Muuta ei sitten pahemmin tapahdukaan. Erityisesti minua rassasi flippereihin olennaisena osana kuuluvan pistegrafiikkanäytön puute. Nyt pisteruudulla liikkuu ainoastaan tekstiä, ja sekin säälittävän pienessä luukussa keskipelialueen alalaidassa.

Tehosteet ovat kiitettävän tasokkaita, vaikka niitä voisi olla huomattavasti enemmän, ja musiikkikin toistuu useimmiten kuunneltavasti.

Flippereissä tärkeintä on pallon oikean tuntuinen liikkuminen, sillä mikään ei ole niin ärsyttävää kuin odottamattomiin suuntiin poukkoileva pelipallo. Valitettavasti 3-D Ultra Pinballin pallo tuntuu ajoittain elävän tyystin omaa elämäänsä, eikä liiku lainkaan metallipallomaisesti. Nopeutta kyllä riittää, mutta en uskalla arvioida pelin vauhtia minimikokoonpanoksi ilmoitetulla 486DX/33:lla.

Ohjaus onnistuu sekä hiirellä että näppiksellä. Hiirellä pelaaminen on yllättävän intuitiivistä: vasemmalla napilla heilutetaan vasenta portinvartijaa, ja oikealla taas toista. Pienen totuttelun jälkeen peli sujuu todella vaivattomasti.

3-D Ultra Pinball ei valitettavasti elä nimensä veroiseksi. Kenttiä on liian vähän, eivätkä olemassa olevatkaan ole tarpeeksi kiinnostavia. Kolmiulotteisuudesta huolimatta varsinainen peli ei yllä siihen riippuvuuden asteeseen, minkä parhaat tietokoneflipperit aiheuttavat.

70