4x4 Evo (PSone)

Maastoautoilu on vänkää. Varsinkaan kun ei tarvitse pysytellä radalla, vaan saa oikaista mielensä mukaan. Isotkaan esteet eivät nelivetomaasturia hetkauta, jos konehuoneessa hirnuu riittävästi hevosia. Pelillisesti 4X4 Evo mönkii tuttuja polkuja. Valittavana on nopeasti omaksuttava quick race ja enemmän perehtymistä vaativa uramoodi.

Suoraviivainen rälläys on ihan hauskaa ja soveltuu eri ratojen opiskeluun. Tieuraa seuraamalla ei voittopystejä kerätä, mutta konekuskeja tarkkailemalla pääsee nopeasti jyvälle optimaalisesta reitistä. Mennä saa sieltä mistä pääsee, kunhan ajaa radan jokaisen tarkistuspisteen läpi.

Uramoodin alussa marssitaan autokauppaan rehvakkaasti 30 donaa takataskussa (terveisiä Andy McCoylle) ja hankitaan sopiva menopeli. Valinnanvaraa riittää, sillä tyrkyllä on kattava mallisto yhdeksältä autonvalmistajalta: Chevrolet, Dodge, Ford, GMC, Jeep, Lexus, Mitsubishi, Nissan ja Toyota.

Uutuuttaan kiiltelevällä maasturilla osallistutaan kisoihin, jossa parhaat palkitaan käteisellä. Saatu omaisuus törsätään autoon, jotta päästäisiin vielä rahakkaampiin kisoihin. Omaperäisyydellä ei 4X4 Evoa ei ainakaan ole rangaistu.

Maasto kumpuilee ja radoilla on satunnaista liikennettä kuten rekkoja ja junia, mikä lisää kisojen kiinnostavuutta. Grafiikka on melko askeettista, mieleen palaavat PSonen kulta-ajat. Onneksi maisemat rullaavat jouhevasti, vaikka vauhdin hurmaa ei varsinaisesti koeta. Epämääräiset murinat ja hurinat sopivat mainiosti valjuun ilmeeseen.

4X4 Evon ajotuntuma on löysä. Nelivetomonsterit muistuttavat toisiaan ja rajut sudittelut sekä sivuluisut jäävät vain haaveeksi autojen huojuessa jonossa rastilta toiselle. Valitettavasti kunnollinen ratti korostaa ohjauksen puutteita entisestään.

Jaetun ruudun kaksinpeli on mukana, mutta polveilevan maaston takia näkyvyys on melko huono. Peli-iloa vähentävät sekavat valikot ja lataustauot lähes joka välissä. Muutaman illan jälkeen maastorälläys alkaa toistaa itseään, jolloin suurempi intohimo autojen keräilyyn jää syntymättä.

69