A IV Networks – Varsinainen sekametelisoppa

Otetaan ämpärillinen SimCityä, kourallinen Railroad Tycoonia, ravistetaan, lisätään tilkka pörssikeinottelua, keitetään hiljaisella tulella, ripotellaan pinnalle muutama videopätkä ja presto: A IV Networks.

Joku, lähinnä japanilainen, voi muistaa sellaisen muinaisen (1986) rautatiepelin kuin A-Train, jossa pelaajan tehtävänä oli kehittää ja ylläpitää rautatieyhtiötä. Pelistä on tehty kaikkiaan neljä eri versiota, joista A Train IV ei koskaan päässyt Euroopan markkinoille asti. Tätä alkujaan japanilaista peliä käytettiin kuitenkin pohjana Artdinkin kehittäessä erityisesti länsimarkkinoille tarkoitetun A IV Networksin yhteistyössä ranskalaisen Infogramesin kanssa.

Edeltäjistään poiketan A IV Networks ei tyydy pelkkään rautatiebisnekseen, vaan pelaaja saa kontolleen kokonaisen kansainvälisen monialayrityksen, A IV:n, jonka lonkerot ulottuvat liikenteen ohella esimerkiksi hotelli- ja kiinteistöbisnekseen. Eli kun ensin rakennetaan lähiö kymmenen kilometrin päähän palveluista, niin johan on kumma, jos ei paikallisjunille, metroille ja linja-autoille ala löytyä käyttäjiä.

Melkoinen soppa

Networksin yhdennäköisyys SimCityn kanssa on ilmeinen. Pelaaja ei tällä kertaa kuitenkaan kaavoita koko kaupunkia, vaan vastaa ainoastaan A IV -yhtymän omistamista liikenneyhteyksistä ja kiinteistöistä. Kaupunkien viranomaisia A IV:n toiminta ei näytä kummemmin edes kiinnostavan, tai sitten japanilaisia kaupunkeja ei kaavoiteta lainkaan kaupunkisuunnittelun jäädessä grynderien harteille. Tulos on melkoinen soppa, semminkin kun pelaajan lisäksi kartalla häärää myös itsenäisiä yrittäjiä, jotka rakentavat kartalle omia kiinteistöjään. Valitettavasti tietokone ei osaa viritellä pelaajan kanssa kilpailevia rautatie- tai linja-autoyhteyksiä.

Networksin mielenkiintoisimman osan muodostaa liikenneyhteyksien tehokas hallinta. Jos homma tuntuu liian yksinkertaiselta, aina voi ladata koneeseensa entistä isomman ja monimutkaisemman kaupungin, esimerkiksi Göteborgin ja Barcelonan liikenneongelmat ovat aivan omaa luokkaansa. Itselleen voi asettaa myös haasteita sijoittamalla useita junia samoille raiteille: junissa tai busseissa ei nimittäin ole lainkaan kuljettajia, vaan samaan paikkaan eksyvät junat ja linja-autot kolaroivat väistämättä. Junien suhteen tämän voi vielä ymmärtää, mutta maanteiden keskiviiva on ilmeisesti pelkkää rekvisiittaa.

Tärkeintä on kuitenkin saada linjat kannattamaan. Ja kyllähän yhteydet saa voittoa tuottamaan, ei siinä mitään, jos mukaan ei lasketa radan ja teiden rakentamista saati junien ja linja-autojen ostamista. Muutaman millin arvoiseen junaan saa myydä monta pilettiä, ennen kuin homma kannattaa. Onneksi pörssissä riittää rahaa, sillä kalustoinvestoinnit saa kuoletettua vasta vuosien liikennöinnin tuloilla. Eikä yhdenkään pelaajan kärsivällisyys riitä moiseen.

Pelin suurimman haasteen tarjoilee kuitenkin sen asentaminen. 570_580 kilotavun perusmuistivaatimus ottaa koville, semminkin kun koneesta pitää löytymän myös CD-aseman, hiiren ja äänikortin ohjaimet. Jos omaa erityisen mason mielenlaadun, pelin voi asentaa käynnistymään myös Windowsista. Windows ja A IV Networks eivät nimittäin ole läheskään niin yhteensopivia kuin mitä Infogrames suvaitsee väittää.

Puurot ja vellit sekaisin

Pelin alkuasetelma on kutkuttava. A IV on siitä erikoinen yhtymä, että sen pääjohtajilla on tapana kadota jäljettömiin epäilyttävissä oloissa. Pomoksi pomon paikalle värvätään aina täysin kokematon tulokas, jonka yllättävät vedot pistävät kilpailijoiden pasmat huomattavan sekaisin. Kaikista maailmaa syleilevistä taustatarinoista huolimatta pelaaja ei kuitenkaan pääse mellastamaan kuin yhden kaupungin kartalla.

Rehellisen yrittäjyyden lisäksi pelaaja voi sijoittaa A IV -yhtymän rahoja kansainvälisille osakemarkkinoille. Osakekaupan mukaan ottaminen on Artdinkin ohjelmoijien suurin moka: Networksin pörssi on käsittämättömän typerä viritys, joka vie pelistä kaiken haasteen. Mitä mieltä on koota pennosia bussimatkustajien pikku pileteistä, kun pörssistä voi kantaa rahaa sangolla!

A Trainin laajentaminen laajaksi taloussimuksi on tuonut muassaan myös muita kummallisuuksia. Tunti tunnilta etenevä aika sopii hyvin joukkoliikenteen aikataulujen suunnitteluun, mutta on hurjaa katsella, miten A IV -yhtymän rakennusmiehet pystyttävät kerrostalon tunnissa. Semminkin kun peli sisältää myös suuria rakennusprojekteja, joiden loppuun saattaminen vie aikaa. Eli esimerkiksi lentokentän tai sillan valmistuminen voi vaatia peräti muutaman päivän (pelin aikaa) odottelun.

Networksin pahin ongelma on kuitenkin se, että sen suunnittelijoilta on mennyt puurot ja vellit pahemman kerran sekaisin. Ei kansainvälisen yhtymän pääjohtajaa kiinnosta, mitä reittejä hänen bussinsa kulkevat, saati millä aikataululla. Miljoonia pelin pörssiosassa pyörittävän pelaajan pitäisi pelin toisessa päässä innostuman päätöksistä, jotka parhaimmillaankin tuottavat vain muutaman tonnin suuruisia voittoja tai tappioita.

Pelin rajoittuminen yhteen kaupunkiin on A IV Networksin toinen omituisuus. Yhden kaupungin rakentamiseen keskittynyttä A IV -yhtymää on vaikea mieltää kansainvälisen talouden mahtitekijäksi.

Härskiä huttua

Infogrames on jostain kumman syystä päästänyt markkinoille pelin beta-version, sillä niin paljon kaikkea pientä kämyä peliin on jäänyt. Esimerkiksi pörssistä ostettujen osakkeiden tiedot jäävät näkyviin eli niitä voi yrittää ostaa uudelleen, mikä ei tietenkään onnistu. Lisäksi pörssiyhtiövalikon vieritys ei ulotu listan ääripäihin. Vastaavasti eri valikot suljetaan eri tavoin. Ohjelman omituisuuksiin kuuluu myös katoava hiiren kursori, jonka esiinkutsuminen vaatii jonkin näppäimen painamista.

Myös ohjekirja on lievästi sanoen puutteellinen. Esimerkiksi kaupunkiluettelo on täysin päin honkia. Pelissä on manuaalin mukaan vain viisi kaupunkia, kun niitä todellisuudessa on kymmenen. Ohjeiden pahin puute on kuitenkin se, että koko pelin ideaa, rahan ja raaka-aineiden investoimista tuottavaksi liiketoiminnaksi, ei käytännössä selitetä lainkaan. Siltojen rakentamisesta kerrotaan kyllä kaikki mahdollinen, mutta esimerkiksi hotellin rakentamisen vaatimien raaka-aineiden määrää saati hotellin ympäristönsä muulle elinkeinoelämälle aiheuttamia vaikutuksia ei esitellä missään.

Kaiken muun Infogrames voisi vielä saada anteeksi, mutta intron väärennettyä käyttöliittymää ei koskaan. Introsta mainoksiin otetuista kuvaruutukuvista saa nimittäin sen käsityksen, että intron graafinen käyttöliittymä videoruutuineen kaikkineen on itse A IV Networksin käyttöliittymä. Vaan kun ei ole. Yksikään painike ei toimi. Pelin tiedostojen tarkempi penkominen paljastaa, että koko hieno käyttöliittymä on itse asiassa näyttöruudun kokoinen AVI-animaatio!

A IV Networksiä mainostettaessa muistetaan aina mainita, että se on tehty yhteistyössä CNN-uutistelevisioyhtiön kanssa. Peli alkaakin raflaavasti aidon CNN:n taloustoimittajan lukemalla uutispätkällä, mutta siinä pelin kaikki CNN-aineisto sitten onkin! Härskiä meininkiä.

58