A320 Airbus – Turistit turvallisesti etelään

Lentosimulaattoreita tuntuu nykyään olevan hieman joka lähtöön, mutta aihepiiri on kummasti rajoittunut hävittäjäkoneisiin. Saksalainen Thalion päätti aloittaa simulaatiosarjansa toisenlaisella tuotteella ja palkkasi ohjelmoijaksi entisen matkustajakonelentäjän.

Rainer Bopf valitsi simuloitavaksi koneeksi suht' tuoreen Airbus A320:n. Eroa siinä vanhempiin suihkumoottorikoneisiin verrattuna on ohjaamon pelkistys ja tietokoneen mukaantulo. Nippeleiden ja nappuloiden määrä on vähentynyt rankasti, sillä tietokone hoitaa lähes kaikki sellaiset toiminnot, joiden valvomiseen ei välttämättä tarvita ihmistä.

Airbus on myös niin sanottu fly-by-wire-kone, sillä mekaanisia, liikkuvia osia on korvattu elektroniikalla. Ennen ohjaussauvan liikkeet välittyivät erilaisia kaapeleita myöten eteenpäin, Airbusissa tietokone tulkitsee sauvan liikkeet ja välittää tiedon ohjaustietokoneille, jotka puolestaan kontrolloivat ohjaussiivekkeitä.

Pelissä tietokone hoitaa jopa laskeutumisen, joskin allekirjoittaneen koelennoilla huomattiin, ettei tietokonekaan ole erehtymätön. Useammin kuin kerran Airbus mätkähti pellolle laskutelineiden palaset sinkoillen. Airbusin tietokoneohjelmistosta vastaavat henkilöt väittäisivät varmasti, että kyse on tietty inhimillisestä virheestä.

Vaikka pelin paketti ei olekaan kooltaan massiivinen, on se sitä painoltaan. Kuorien sisältä löytyy 200-sivuinen manuaali (englanniksi), pari isohkoa lentokarttaa, lentokenttien ILS-lähestymiskarttakirja ja vielä julisteen muodossa oleva kuva Airbusin ohjaamosta. Paperin paljouden ansiosta Airbusin paketti on varmasti painavin pelipaketti, johon olen tähän mennessä törmännyt. Harmittavaa on, että lentokartoista on jätetty pois juuri se osio, jossa näkyy Helsinki ja palanen muuta eteläistä Suomea.

Kartat ovat samoja, joita käytetään oikeassa ilmailussa, joskin kaikissa on varoitus olla käyttämästä niitä todellisessa navigoinnissa. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi lentokenttien ILS-lähestymiskartat muuttuvat vähän väliä, eivätkä pelin mukana tulevat kartat ole varmasti enää ajan tasalla.

Käsikirja on selvästi saksalaisen kirjoittama, sen verran huonoa englannin kieltä se viljelee. Muutakin valittamista manuaalissa on: jostakin syystä sen lähestyminen aiheeseen tuntuu jotenkin välinpitämättömältä ja pinnalliselta. Niinkin tärkeä osuus kuin ensimmäinen testilento käsitellään niin kehnosti, että pelaajalle jää erittäin sekava kuva pelistä ja lentokoneen toiminnoista. Ohjeiden mukaan lentäminen ei kovinkaan helposti saa aikaiseksi toivottua lopputulosta. Viimeisessä kappaleessa sanotaan: "Nyt olet suorittanut ensimmäisen lentosi ja laskeutunut turvallisesti (toivottavasti) lentokentälle." Kun ohjeissa kaikki suunnat ja toimenpiteet kuvataan "vähän sinne päin" ja "lentele siinä kunnes tuntuu siltä, että pitäisi kääntyä" -tyyliin, niin kentälle pääsy on työn ja tuskan takana. Koko käsikirja pitäisi mielestäni kirjoittaa kokonaan uusiksi ja huolella.

Koska kyseessä on matkustajakone, ei vektorigrafiikan vauhdikkuus ole mitenkään tärkeää. Näyttö päivittyy 3_5 ruutua sekunnissa, mikä ei tosiaankaan ole päätähuimaavaa. Olisi odottanut, että grafiikka olisi ollut hieman yksityiskohtaisempaa, mutta ilmeisesti ohjelmoijan mielestä Airbusilla lennettäessä ei tarvitse nähdä maaston piirteitä. Äänet ovat suihkumoottorin suhinaa kera muutaman varoituspiippauksen.

Peliä voi pelailla joystickillä tai hiirellä, mutta hiiriohjaus on huomattavasti miellyttävämpää ja tarkempaa. Toimintanappuloita ei ole niin paljon, että aloitteleva pelaaja niihin hukkuisi, mutta kuitenkin sen verran paljon, ettei niitä ulkoa kukaan opettele. Siksi erillinen referenssikortti nappuloista ja niiden toiminnoista olisi ollut erittäin tervetullut, ilman sitä ranteet väsyvät pahasti kun joutuu selaamaan raskasta käsikirjaa edestakaisin kyllästymiseen asti.

82