Ace Combat: Squadron Leader (PS2) – Sodan kynnyksellä

Kun ilmateiden ässä siintää horisontissa, on syytä hapuilla heittoistuimen kytkintä. Ohjusryöppy on jo matkalla.

Ace Combat -sarjan viides osa Squadron Leader sijoittuu vuoteen 2010, jolloin supervallat Osea ja Yuktobania ajautuvat kiivaaseen ilmasotaan. Sankari on Osean ilmavoimien pilotti Blaze, jonka eliittiryhmän harteilla lepää koko sodan ratkaisu.

Välianimaatioissa konfliktia lähestytään puolueettoman toimittajan silmin. Hajanaisista elokuvanpätkistä muodostuu toisenlainen näkökanta sotaan. Hyvin kerrottu tarina on oleellinen osa Ace Combat -kokemusta.

Lentäminen on helppoa ja yksinkertaiset kontrollit omaksuu nopeasti. Pelisuunnittelun lähtökohtana on ollut lentämisen hauskuus ja erilaisten kohteeseen hakeutuvien aseiden runsas määrä. Realistista lentomallia ja tolkutonta määrää nippeleitä Ace Combatista on turha etsiä.

Tehtävät ovat tiukasti käsikirjoitettuja, mikä tuo mukavasti jännitettä suoraviivaisiin ammuskelu- tai suojelukeikkoihin. Käsikirjoituksen huonona puolena yllätykset eivät uusintakierroksella enää ole yllätyksiä.

Tuhotonta tulivoimaa

Kohteen tuhoamista helpottaa havainnollinen HUD-näyttö. Ohjukset lukittuvat automaattisesti maaliin, kunhan pääsee tarpeeksi lähelle. Osuma ei silti ole varma, sillä ohjuksia voi väistää, jos taidot riittävät. Omat vahingot näkyvät prosenttilukuna näytössä, lento-ominaisuuksiin niillä ei ole vaikutusta.

Kaikissa koneissa on vähintään 60 ohjusta. Lisäksi koneissa on erikoisase, joka konetyypistä riippuen on tarkoitettu maa- tai ilmamaaleja vastaan. Hätätilanteessa kohdetta voi yrittää suolata konekiväärillä, mutta aseena se on lähinnä koriste.

Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta nousuista ja laskuista ei tarvitse huolehtia, vaan kone on valmiiksi tehtäväalueella. Lentokone lentää itsestään vakionopeudella, mutta olkanapeista vauhtia voi hidastaa tai kiihdyttää.

Lentsikat ovat hienoja ja suuri osa niistä on mallinnettu elävästä elämästä. Tehtävistä saa rahaa, jolla voi ostaa uusia koneita, mutta niiden ominaisuudet eroavat toisistaan yllättävän vähän. Hitaasti lentävät koneet, kuten A-10, soveltuvat maakohteita vastaan, kun nopeat MiGit ovat hurttaässiä hektisissä koiratappeluissa.

Lentäviä vempaimia Squadron Leaderissa on yli 50. Suuri määrä selittyy perusmalleista parannetuilla painoksilla, joita saa kun tappoja on kertynyt tarpeeksi. Namcolle tyypillisesti etsittävänä on paljon piilotettuja herkkuja, kuten huippuhyvä Falken.

Pulinaa radiokanavilla

Grafiikka pääsee oikeuksiinsa erityisesti upean uusinnan aikana. Päivitysnopeus ei notkahtele, vaan kaikki optiset jekut on käytössä. Maisemat ovat ylhäältä katsottuna hienoja, mutta eivät kestä lähempää tutkiskelua. Lisäksi tarkkasilmäiset havaitsevat sahalaitaa ja reunojen välkkymistä.

Kuvaruutunäkymien merkitys on yllättävän vähäinen, sillä taisteluissa koneet ovat vain pieniä pisteitä, joita ei tahdo huomata ilman tutkan ja HUDin apua. Tunnelmaa luodaan radioliikenteellä, jossa kuuluvat niin omien kuin vastustajien kommentit. Kun luureista kajahtaa varoitus lähestyvästä monikärkiohjuksesta, paniikki iskee vaikka ohjusta ei näkisikään.

Erona aikaisempiin osiin Squadron Leaderissa voi antaa siipimiehille yksinkertaisia käskyjä, kuten hyökkää, puolusta ja hajaannu. Suurin osa maaleista jää silti pelaajan vastuulle, mutta ihan kädettömiä kaverit eivät ole. Siipiveikkoja ei voi olla huomaamatta, sillä ne pölisevät radiossa lähes tauotta.

Vaikeustason voi valita omien taitojensa mukaan: normaali antaa ihan kohtalaisen vastuksen. Suurin osa tehtävistä menee läpi viimeistään toisella yrityksellä, joten kolmisenkymmentä tehtävää kahlaa läpi reilussa kymmenessä tunnissa.

Piilotetut koneet ja pari vaihtoehtoista tehtävää houkuttelevat pelaamaan saman tarinan hard-vaikeudella. Kampanjan lisäksi Ace Combatissa on arcademoodi, josta riittää lisähupia muutamaksi tunniksi.

Olen aina ollut Ace Combat -sarjan fani ja viidennen osan jälkeen olen edelleen.

* * * * *

Hori Flight Stick 2

Suuressa maailmassa Ace Combat 5:sta myydään yhdessä hulppean Flight Stick 2 -ohjaimen kanssa. Noin 80 dollaria (noin 60 euroa) maksava HOTAS-muotoiltu ohjain liitetään PlayStation 2:n USB-porttiin.

87