Advance Wars 2: Black Hole Rising (GBA)

Vaikka strategiapelit ovat konsoleilla harvinaista herkkua, Nintendon Advance Wars -sarjan edustajat pitävät päänsä pystyssä lajityypin PC-huippujenkin seurassa.

Advance Wars muistuttaa melkoisesti naavapartojen arvostamaa Empireä, joka nähtiin muun muassa PC:llä ja Amigalla. Taisteluiden ohella kaupunkien valtaaminen ja yksiköiden tuottaminen vaativat voittavan kenraalin huomiota molemmissa strategiapeleissä. Advance Warsissa valloitetut kaupungit painavat rahaa, jolla ostetaan taistelumasiinoita tehtaista, satamista ja lentokentiltä.

Oppaan strategiat ovat teoriassa moninpeliä varten, mutta vinkeillä pärjää myös yksinpelikampanjassa. Taktiikoissa oletetaan, että näkyvyyttä rajoittava fog of war -toiminto on aina päällä. Ainoastaan aikarajoilla ja keinotekoisilla tykkivirityksillä vaikeutetuissa tehtävissä moninpelikuvioita joutuu hieman soveltamaan.

Esimerkiksi kampanjan viimeisessä tehtävässä kannattaa sekoittaa Sturmin pasmat kunnon vyörytyksellä. Kun Sturmin yksiköt keskittyvät hyökkäävien yksikkökeskittymien rökittämiseen, ujuta yksinäinen pommikone linjojen läpi ja tuhoa Sturmin rakettitukikohta.

Hyökkäys on paras puolustus

Menestyvän Advance Wars -kenraalin tärkeimmät perusfilosofiat ja -taktiikat ovat: älä jätä mitään kesken ja hyökkää aina ensin. Jos aloitat vastustajan superraskaan neotankin murjomisen, jatka rökitystä katkeraan loppuun saakka.

Pelkkiä kolhuja saanut vaunu painuu telaketjut vinkuen seuraavalla vastustajan vuorolla huoltoon. Vahinko ei ole suuri, jos arvaat minne rakkine pakeni. Korjaamon duunarit aloittavat hommat vasta seuraavalla vuorolla ja vaurioita paukuteaan kuntoon vain parin osumapisteen päivätahtia.

Hyökkääjä tekee aina enemmän vahinkoa kuin puolustaja, jos masiinat ovat suurin piirtein samaa luokkaa. Maaston tyyppi vaikuttaa kahakan lopputulokseen pahimmillaan melkoisesti. Metsät, vuoristot ja kaupungit tarjoavat hyvän suojan maayksiköille. Ilmavoimat eivät saa mistään ylimääräistä suojaa ja laivat kykenevät piiloutumaan vain riutoille. Vihollisen sijainti kannttaa aina pitää mielessä. Esimerkiksi tasangolta isketään vuoristossa kykkivän mech-jalkaväen kimppuun vain selkeästi ylivoimaisella yksiköllä tai pakkotilanteessa.

Hyökkäykseen pitää varata vähintään kaksi saman tasoista tai parempaa yksikköä, sillä yksinäinen seikkailijakapteeni ei yleensä tuhoa mitään kertalaakista. Jos suinkin mahdollista, aloita hyökkäys turvallisesti tykistöllä tai jollain muulla epäsuoran tulen yksiköllä. Etulinjassa ykkösmaaleja ovat vihollisen jalkaväen yksiköt, sillä ilman solttuja ei voi vallata kaupunkeja.

Iskut hajautetaan eri yksiköihin vain silloin, kun tulituksen keskittäminen ei kerta kaikkiaan onnistu. Sodan loppuvaiheessa sääntö kääntyy päälaelleen tiukan yksikkökaton takia. Jos voimakkaalla kenraalilla on jo viisikymmentä yksikköä, hän ei voi rakentaa enää yhtään lisää ennen kuin joku vanhoista tuhoutuu.

Siksi loppusodassa vastustajan laitteet mieluummin rikotaan melkein keskeytyskuntoon kuin tuhotaan. Sorki, tyrki ja härnää etenkin maayksiköitä, sillä bensan loppuminen ei tuhoa niitä. Vastustaja joutuu korjaamaan yksiköitään, mikä polttaa enemmän aikaa kuin uuden ja todennäköisesti ilkeämmän laitteen ostaminen.

Jos yksikkö ei pääse hyökkäämään, parkkeeraa se metsään piiloon vihollisen yllätysiskujen varalta. Mikäli metsäretki ei onnistu, kurvaa lähimpään kaupunkiin, jolloin saat ainakin bensa- ja ammustäydennyksiä. Kukkulat ja vuoret ovat hyviä leiripaikkoja jalkaväen yksiköille. Vuoret tarjoavat hyvän suojan ja soltut näkevät korkealta paikalta poikkeuksellisen pitkälle.

Koukkaa

Taistelut vaativat hämäyksiä ja häirintää. Hyökkäys vihollisen sivustaan ennen pääiskua on käyttökelpoinen perushuijaus. Valitse varsinainen kohde ja tee aidon tuntuinen isku aivan muualle. Hämäykseen tarvitaan useita yksiköitä, jotta uhka näyttäisi uskottavalta.

Muutama pieni tankki, hieman jalkaväkeä ja pari halpaa taistelukopteria riittävät yleensä edulliseen, mutta varsin vakuuttavaan koukkaukseen. Jos vihollinen nielee syötin, sen pääjoukot suuntaavat puijariporukkaa kohti. Kikka keventää varsinaisen kohde-alueen puolustusta parin elintärkeän vuoron ajaksi. Tee päähyökkäys ennen kuin hämäykseen uhratut yksiköt ovat mennyttä kalua. Jos vihollinen ei välitä tempustasi, saat ainakin uuden valtauksen myötä enemmän rahaa käyttöösi.

Pitkän kantaman kertakäyttöohjukset ovat Advance Wars 2:n merkittävin moninpeliuutus. Jos kentällä on ohjuksia, säästä ne todelliseen tarpeeseen, kuten laajamittaisen invaasion tukemiseen. Vie jalkaväki valmiiksi ohjuslavetin luokse odottamaan, jotta voit käyttää ohjusta heti tarpeen tullen.

Ohjuksen vaikutusalue on kolmentoista ruudun kokoinen tähti ja jokainen osuman saanut yksikkö menettää kolme kestopistettä. Viimeistelyssä tarvitaan muita yksiköitä, sillä ohjus ei koskaan tuhoa kohdetta kokonaan. Vastaanottavalle osapuolelle jää vähintään yksi kestopiste. Älä tuhlaa ohjusta, jos et pysty muilla yksiköillä tuhoamaan ohjusiskun uhreja.

Tieto on valtaa

Rautainen tiedustelu ja hyvä näkyvyys ovat sodankäynnin A ja O. Jos et näe vihollisia, et voi tuhota niitä. Heikkoja, mutta pitkälle näkeviä recon-tiedustelujeeppejä tarvitaan etulinjassa aina pari kappaletta. Merellä sukellusveneet ajavat saman asian. Lentokoneita ja helikoptereita pudottavat ilmatorjuntaohjuspatterit näkevät tehokkailla tutkillaan yhtä pitkälle kuin jeepit. IT-ohjusyksikköä ei kannata tuhlata pelkkään tiedusteluun, sillä jeepit ovat kolme kertaa halvempia ja huimasti nopeampia.

Metsien ja merellä riuttojen piilojen hyödyntäminen on kokeneen kenraalin tärkein jippo. Jemmassa nököttävä yksikkö näkyy vain viereiseen ruutuun. Sääntöä voi kiertää hetkellisesti vain Yellow Comet -armeijan Sonjan enhanced vision - ja counter break -erikoiskyvyillä.

Vihollinen tarvitsee piiloutuneen porukan kurmottamiseen vähintään kaksi yksikköä. Ensimmäinen yksikkö paljastaa piilopaikan ajamalla viereen ja vasta toinen aalto pääsee hyökkäämään. Pahimillaan yhden piiloutuneen panssariyksikön niittaaminen vaatii kolme tai neljä hyökkääjää.

Jos budjetti ja maasto sallii, tykistö-yksiköt sijoitetaan puskaan vierekkäin ja lomittain. Lähekkäin sijaitsevat tykistöt suojaavat näppärästi toisiaan osumalla samoihin vihollisyksiköihin. Älä jätä tykkejä täysin oman onnensa nojaan, sillä ne tarvitsevat muita maayksiköitä vähintään kohteiden paljastamiseen.

Kaupunkien piiritys

Sodan todennäköinen suunta määrätään jo ensimmäisien vuorojen kuluessa. Alkukierroksilla jokainen siirto punnitaan vähintään Kasparov vastaan Deep Blue -ottelun tarkkuudella. Lähimmät kaupungit vallataan mandollisimman nopeasti, eikö niin? Ei sinne päinkään.

Tutki karttaa ja etsi alue, joka on yhtä kaukana kaikkien armeijoiden päämajoista. Lähetä alueelle välittömästi jalkaväkeä kuljetushelikopterin tai APC:n kyydissä ja tee rynnäkkö johonkin tehtaaseen. Turvalliset kotikonnut vallataan parilla perusyksiköllä.

Jos muut komentajat eivät ole Hulkia vihreämpiä, joudut kopterimatkan jälkeen kovaan kahakkaan. Suojaa tehdasta valtaavaa jalkaväkeä kuljetuslaitteella ajamalla se aina vihollisen ja omien joukkojen väliin. Rakkineen kiertäminen hidastaa vihollisen häirintäyrityksiä ratkaisevasti.

Tuo alueelle välittömästi lisää jalkaväkeä. Jos vihollinen ehtii alueelle ensin, iske kyntesi vastustajan jalkaväkeen kuin Klonkku Sormukseen. Komentaja, joka saa alueelta ensimmäisen tehtaan, voi aloittaa voittoparaatin suunnittelun. Etäispesäkkeen nopea valtaus takaa yleensä liki ratkaisevan tuotantoylivoiman, jota vastaan on vaikea taistella. Jos samalla alueella on runsaasti tehtaita, katkera vääntö paikan herruudesta jatkuu pitkään.

Kaupunkien puolustuksessa mitään ei jätetä sattuman varaan. Riskialttiilla alueella kaupunkien lähipuskat kyllästetään tykistöllä ja rakettilaveteilla. Jos vihollinen saa jalkaväkeä kaupunkiin saakka, tykistön murhaava jyminä säestää porukan pikamarssia tuonelaan.

Viisivuotissuunnitelma

Olennainen, mutta usein ylenkatsottu osa sodankäyntiä on tilanteeseen sopiva tuotantosuunnitelma. Alussa panostetaan jalkaväkeen ja miehistönkuljetusajoneuvoihin, sillä mikään ei ole tärkeämpää kuin nopea laajeneminen. Kuljetuskopterit ovat yleensä paras vaihtoehto, vaikka laivoihin mahtuu kaksi yksikköä kerrallaan. Kuljetuskoptereilla blokataan helposti vihollisen yksiköitä, sillä alussa ilmatorjunta on käytännössä olematonta.

Tilanteen tasaannuttua aloitetaan ilmatorjunnan ja tykistön kasaaminen. Ohjuksilla ja tykeillä suojataan tärkeimmät tehtaat. Tykistöyksiköt sopivat lähinnä puolustamiseen, sillä niillä ei voi liikkua ja ampua samalla vuorolla. Aja kaikki kanuunat metsään piiloon. Jos et voi kätkeä niitä, jätä ne kaupunkeihin.

Tässä vaiheessa arsenaaliin liitetään myös tiedustelijoita, IT-tankkeja ja muutama raskas tankki. Lopeta tavallisen jalkaväen kerääminen ja osta vain suhteellisen tehokkaita mech-solttuja. Jos tilanne on rauhallinen, säästä käteistä pari vuoroa ja osta taistelulaivoja, hävittäjiä ja pommikoneita.

Loppupelissä viidenkymmenen yksikön katto aiheuttaa päänvaivaa. Vie rupuyksiköt vihollisen alueelle tuhoutumaan ja osta tilalle vain parasta, kuten neotankkeja, pommareita ja rakettiyksiköitä. Tarvitset edelleen pienen osaston jalkaväkeä ja miehistönkuljetusajoneuvoja kohteiden valtaamiseen.

Ilman sotilaita ei voi taistella, joten koeta tukkia vastustajan tehtaita aina tilaisuuden tullen. Aja tehtaan päälle joku raskas tai vaikeasti tuhottava yksikkö. Vihollinen ei voi rakentaa tehtaassa mitään ennen kuin tukkiva yksikkö on romurautaa.

Blokkipeli

Blokkaaminen on muutenkin käyttökelpoinen puolustustaktiikka. Esimerkiksi kaupungin eteen parkkeeraava vihollishävittäjä on kierrettävä tai tuhottava IT-tankilla ja toisella hävittäjällä. Kestävät ja halvat APC:t ovat myös hyviä sumputusyksiköitä, sillä miehistönkuljetusvaunuista rakennetut muurit läpäistään nopeasti vain pommikoneilla ja neotankeilla.

Blokkauksilla tuetaan myös hyökkäyksiä. Priimakuntoinen jalkaväki kaappaa kaupungin kahdessa vuorossa, mutta jo pienet tappiot venyttävät valtausta vähintään kolmeen vuoroon. Kuuden pisteen jalkaväki tuhraa operaatioon jo neljä vuoroa.

Suojele kaupunkia valtaavaa jalkaväkeä menetyksistä piittaamatta, sillä mikään yksikkö ei ole uutta kaupunkia arvokkaampi. Vuoraa solttuporukan ympäristö mahdollisimman järeillä tai sitkeillä yksiköillä. Raskaat tankit ja APC:t ovat parhaita yleismuureja. Jos vastustajan ilmatorjunta vaikuttaa heikolta, helikopterit ovat tehokkaita blokkaajia.

Puolustaja joutuu tuhoamaan suojaavan yksikön ennen jalkaväen murjomista ja moinen ei välttämättä onnistu yhdessä vuorossa. Seuraavalla vuorolla jalkaväki on jo vallannut kaupungin tai tehtaan. Taktiikka ei ole pomminvarma, sillä taitava komentaja pitää tärkeimmät kohteet tykistöpeiton alla. Hyökkääjän täytyy paljastaa ja tuhota vihollisen tykistö ennen valtausyritystä. Varmista vähintään kaupungin lähellä sijaitsevat puskat.

Jos valtausta yrittävä oma jalkaväki on vielä seuraavalla vuorolla hengissä, liitä yksikköön täydennysjoukko. Jatka valtausta ennen yksiköiden yhdistämistä, sillä operaatio käyttää myös kohteen vuoron.

Linnoitetut saaret

Saarteen valtaaminen on poikkeuksellisen vaativaa puuhaa, vaikka hyökkääjällä olisi ylivoima. Saman tasoisella armeijalla isojen saarten valtaaminen on melkein mahdotonta. Koska maayhteys on poikki, kaikki yksiköt täytyy rahdata paikalle helikoptereilla tai kuljetuslaivoilla. Tiedustelu on vaikeaa, sillä recon-jeepit eivät voi vain ajaa paikan päälle. Viimeisenä niittinä maahan laskettuja yksiköitä ei voi siirtää samalla vuorolla, joten puolustaja pääsee aina hyökkäämään ensin.

Pumppaa saareen yhdessä vuorossa niin monta yksikköä, ettei niitä kaikkia voi millään tuhota kerralla. Yksi hyökkäysaalto ei missään tapauksessa riitä, vaan alueelle täytyy tuoda täydennyksiä joka vuoro. Ennen hyökkäystä järjestä asiat siten, että kotimaan ja sillanpääaseman välillä seilaa jatkuvasti eestaas kuljetuslaivoja ja -koptereita.

Vie jalkaväki paikan päälle koptereille ja pyhitä laivat raskaan kaluston rahtaamiseen. Tykistö kannattaa jättää kotiin, sillä ne tuhotaan suoraan rannalle. Täytä laivat pelkillä raskailla tankeilla, jos rahkeet vain riittävät. Ensimmäiseen hyökkäysaaltoon on turha liittää jalkaväkeä, sillä ne tuhotaan yleensä seuraavan vihollisvuoron alussa.

Tue hyökkäystä vähintään kolmella taistelulaivalla ja ilmavoimilla. Rantaan lasketut yksiköt todennäköisesti paljastavat joitakin vihollisia avoimessa maastossa ja voit ampua niitä saman tien taistelulaivalla. Ensimmäinen tavoite on vastustajan tykistön ja IT-ohjuspatterien sijainnin paljastaminen ja eliminointi. Painosta puskissa lojuvaa tykistöä halvoilla helikoptereilla.

Varaudu raskaisiin tappiohin ja jatka prässiä vuorosta toiseen. Pienikin hengähdystauko riittää rakoilevan puolustuksen paikkaamiseen. Tykistöllä, raketeilla ja ohjuksilla taitavasti linnoitettua saarta ei vallata hetkessä. Jos sodassa on vielä mukana muita osapuolia, huolehdi myös omien alueiden riittävästä puolustuksesta. Pelkkään hyökkäykseen panostaminen kostautuu ennen pitkää.

Kunnon moninpelikartat

Hyviä moninpelikarttoja ei kasata noin vain. Päämajoja ei kannata suojata liian hyvin vuorien ja korkeiden rantojen taakse. Etenkin vain muutamalla hiekkarannalla varustetut saaret ovat liki voittamattomia linnoituksia, jonne ei pääse edes puolta suuremman tuotantokapasiteetin voimalla. Jos teet saaria, ympäröi ne joka suunnasta hiekkarannoilla, sillä transporter-laivojen täytyy päästä joka paikkaan. Muutaman pikkubiitsin vahtiminen ja ansoittaminen on aivan liian helppoa.

Toisin kuin laivoille, maayksiköille kannattaa tehdä muutamia tiukkaa puurtamista vaativia pullonkauloja vuoristolla, metsillä ja joilla. Liian vapaa rymyäminen kostautuu tylsän suoraviivaisina rynnäkköinä. Etenkin metsiä on syytä käyttää runsaasti, sillä mikään ei ole jännempää kuin vihollisen sijainnin arvailu ja riskien ottaminen.

Jos aiot käyttää runsaasti laivoja ja lentokoneita, muista laittaa kartalle riittävästi vettä, satamia ja lentokenttiä. Kalliit paatit ja suihkukoneet kuluttavat paljon bensaa ja jatkuva kotisatamassa tankkaaminen on puuduttavaa. Tehtaita lätkitään pitkin ja poikin karttaa, jotta vallatuilla alueilla olisi jotain konkreettista merkitystä. Huoltoreitit käyvät ikävän pitkiksi, jos kaikki rauta pitää rahdata rajalle päämajan läheltä.

Pete

Lisää aiheesta

  • IL-2-käsikirja aloittelijoille ja vähän edistyneemmillekin

    Tiesitkö, että ilmojen valtias haluaa juuri Sinun sielusi löytävän totuuden? Tie taivaiden auvoon voi olla kivinen ja kynnys pelottavan korkea. Pelit-lehti ojentaa auttavan kätensä ja opastaa oikeaoppisiin palvontamenoihin. Kesäillassa surisevat nyt muutkin kuin hyttyset.

    IL-2 Sturmovik on…
  • World War 3: Black Gold

    Paina pelin aikana enter, kirjoita sen jälkeen PEACE ja paina taas enter, niin saat huijausmoodin päälle. Tämän jälkeen voit kirjoittaa seuraavat koodit samalla systeemillä, eli ensin enter, sitten koodi ja lopuksi vielä enter.
    MONEYFORNOTHING: lisää rahaa
    NOBELPRIZE1: kaikki tutkimus…
  • Star Wars: Galactic Battlegrounds

    Kirjoita seuraavat koodit pelin sisäiseen chattiruutuun ja paina enter. FORCEFOOD: 1000 ruokaa FORCEORE: 1000 malmia FORCECARBON: 1000 hiiltä FORCESIGHT: poistaa fog of warin FORCEBUILD: salamannopea rakennus ja tutkimus