Agents of Storm & PAKO - Car Chase Simulator

 

Kaikki Pako-matkat päättyvät jonkin sortin törmäykseen. Tässä vetäisyssä peliaikaa ehti kulua snadisti yli sekunnin verran.

Pakotoisto.com

Eurolla pakoautokuskiksi? Passaa!

Pako menestyi Vuoden peli -äänestyksessä siksi, että se pohjautuu huippujännittävään vankiladraamaan?  Muutkin Scofield-fanit pettyvät, sillä suomalaiset eivät ole tulikuuman lisenssin päällä. Mutta siinä missä sarja pudotti saippuan, suomalainen pikkukaahailu loistaa. Se tarjoaa intuitiivista kaahailua kahden virtuaalinappulan kontrolleilla.

Isometrisestä perspektiivistä kuvattu Pako on äärimmäisen yksinkertainen pikkupeli, jossa pakoillaan lain pitkää kouraa mahdollisimman pitkään. Kolarointi päättää pelin ja nappuloita on kaksi: vasen ja oikea. Kaasupolkimen päälle on heitetty tiiliskivi eikä jarrua tunneta.

Kissalan pojat hönkivät niskaan jatkuvina aaltoina, mutta myös kaupunkisuunnittelu viskoo kapuloita Pako-matkan rattaisiin. Kytät karistetaan sukkuloimalla avoimella taajama-alueella ja ainoa asia, mistä kuski piittaa, on vekkariin virtaava sekuntivaluutta. Laiskasti kääntyilevä auto törmää taatusti jossain vaiheessa johonkin, mutta pelikelloon veivattavat kierrosajat paranevat jokaisella yrityksellä.

Juuri tässä on absoluuttisen askeettisen pakopelin parhaus: huippuaika on aina yhden suorituksen päässä ja valmiiksi piirretyn ratamaaston puuttuessa aivokuori keksii jatkuvasti uusia ajoreittejä, joita pitää päästä kokeilemaan. Pakoputki katkeaa vasta kymmenien uusintayritysten jälkeen.

Myös audiovisuaalinen toteutus luottaa niukkuuden logiikkaan. Pelkistetty grafiikka sopii peliin hienosti, jopa valikot on rakennettu tyylille uskollisesti isometrisen näkymän mukaan. Taustalla raikaava elektrobiitti tuo hetkessä mieleen kolikkopelihallit ja takavuosien kuuslankkupelit.

Tutoriaalit ja välivideot korvaa tiukka toimintaa, jonka pariin pääsee hetkessä. Yksinkertainen pelimekaniikka on helppo oppia, mutta vaikea hallita. Söpögrafiikalla kuorrutettujen iPikkupelien loputtomassa erämaassa Pako on kuin paskanruskea keidas.

Pakoon pääsee vaivaisella eurolla. Yhdestä kolikkopelikrediitistä riittää riemua niin pitkään kuin omat hermot kestävät. Siinä teille retentiota!

 

PAKO - Car Chase Simulator

Tree Men Games

Arvosteltu: iPad Air

Saatavilla: iOS, Windows Phone, Android

 

85

Yksinkertaisen koukuttava pikkupeli.

 

 

Euron tuplajyystö

Jos euron suomipeli on liian kallis, niin Remedy lahjoittaa sellaisen ilmaiseksi.

Tehtävissä omat purtilot kylvetään lähtöruutuihin ja sitten painetaan starttia.

Rantojen miehet

F2P-peli ravistettuna, ei sekoitettuna

Pirun Clash of Clans! Supercellin rahasampoa kloonataan todella ahkerasti. Heimosotien pelillisessä keskiössä on kaksi osa-aluetta, joissa yhdessä ylläpidetään tukikohtaa ja toisessa harrastetaan äärimmäisen yksinkertaistettua strategiapelaamista.

Myös Agents of Storm on clashus clanusin sukua, joskin boomus beachusin sukuhaaraa. Supercell itse siirsi pelikonseptinsa hiekkarannalle Boom Beach -pelissä, jonka askelmerkkejä Remedyn täppäridebyytti noudattelee varsin tarkkaan: ensin rakennetaan tukikohtaa ja hommataan resursseja, sen jälkeen nämä resurssit hassataan haastamalla pahan agenttijärjestön edustajia yksinkertaisessa tornipuolustusvariantissa.

Koska tapahtumapaikkana on saaristo, tukikohta rakennetaan pursiseuraksi. Mortit on korvattu paateilla, jotka kattavat strategiapelien kaikki perinteiset yksikkötyypit. Kun kotipaikan rakennuskanta päivittyy, rintamalle voi puskea monenlaista purtiloa ja vanhoja päivittää.

Toimintamoodissa konnat koukutetaan päiviltä käänteiseen tornipuolustustyyliin. Ruudulla on lähtötelineitä, joihin omat joukot kylvetään ja sen jälkeen näpätään go-painiketta. Operaatiota voi suunnitella tutkanäkymän kautta, joka piirtää ruudulle vihollisen ampumasektorit.

Omat joukkiot rullaavat hiljalleen kohti tavoitetta ja suolaavat tulilinjan eteen eksyvät vastustajat automaattisesti. Myrskylintujen elämää voi helpottaa esimerkiksi savuheitteillä, jotka tekevät tykkitorneista hetkeksi toimettomia. Mukaan voi ostaa myös palkkasotureita, mutta kertakäyttöiset apukamut haluavat palkkansa timantteina.

Tarinapelien esitaistelijana toimivalta Remedyltä on lupa odottaa vahvaa juonenkuljetusta, mutta agenttiseikkailut tuottavat pettymyksen. Ruudulla pyörii tämän tästä agenttilauman edustajia, mutta muutaman lauseen mittaiset repliikit ovat lähinnä pelkkää ruuduntäytettä. Toki iAsteikolla Agents of Storm pesee kilpailijansa, mutta rima ei ADHD-sukupolven edustajille tehdyissä peleissä ole kovin korkealla. Täppärijonnet kun eivät jaksa keskittyä juonenkuljetukseen.

Toiminta sijoittuu Boom Beachin tavoin vehmaaseen saarimaastoon, jossa agenttijärjestö pyrkii siivoamaan inhan Kimera-korporaation edustuksen pois vapaan maailman tieltä. Grafiikka pyörii iPad Airin ruudulla vauhdikkaasti ja yksityiskohtia on kuin konsolipelissä konsanaan. Tekniikkademona Agents of Storm on todella komeaa katsottavaa. Isometriseen kuvakulmaan lukittuun Boom Beachiin verrattuna Remedyn tuotos on aivan eri pallopuistossa.

Koska kyseessä on free to play -peli, valuutta sataa kolmeen laariin. Tehtävistä irtoaa kultaa, eliksiirin virkaa ajavaa jadea tai timantteja. Rahalla saa ja jadella pääsee, mutta timantteja käytetään kaiken nopeuttamiseen. Sillä aikaa, kun kastike suurustuu, on venearmada kasattu ja tutkimuskeskus päivitetty.

Omia ideoita ei Remedyn täppäridebyytistä juuri löydy. Agents of Storm solahtaisi liki sellaisenaan Supercellin pelikuvastoon Boom Beachin grafiikka- ja pelimekaniikkapäivityksenä, mikä lienee ainakin osittain ollut Remedyn tavoitteena.

 

Agents of Storm

Flare Games/Remedy

Arvosteltu: iPad Air

Saatavilla: iOS

 

Ei pisteitä

Clash of Agents.

85