Aidommin, tunteella

Erikoisohjaimet ovat tehneet pelaamisesta entistä aidompaa ja niiden avulla peliin pystyy eläytymään entistä vahvemmin. Vastaan vikuroivat ratit ovat kuitenkin jo vanhaa kauraa tanssimatoista puhumattakaan. Musiikkipelin kruunaa nykyisin marakassiohjain, oopperaa voi johtaa tahtipuikoin ja maailmanympärikävelyn steppiohjain saa kyynisimmänkin pelifanaatikon silmät loistamaan hekumasta.

Eikä tässä kaikki. Pikasilmäys ohjaininsinöörien betatestausvaiheessa oleviin innovaatioihin kertoo, ettei tulevaisuuskaan ole pelkää ilotikun nitkuttelua tai ohjainlaatan umpipulleaa napsuttelua.

Bemani- eli musiikkipelit ovat erikoisohjainten luvattua temmellyskenttää. Super Bass Mega Mix Dance Extra Revolution tuo bassokuviot tavallisen kansan ihmeteltäviksi. Bassoa muistuttavassa muovisessa ohjaimessa on yksi kieli ja yksi ote. Pelaamisen helpottamiseksi pelkkä käden heiluttelu ohjaimessa olevan optisen silmän edessä riittää - rytmissä ei tarvitse pysyä eikä itse ohjaimeen osua. Kynnys on siis bemani-peliksi poikkeuksellisen matala, jottei aloitteleva basisti turhautuisi heti alkuunsa.

Onneksi muutkin genret ovat saamassa omat erikoisohjaimensa. Yksi hykerryttävimmistä ideoista on kokovartalo-ohjain, päälle puettava kumipuku, jonka sisäiset hydrauliset painepumput panevat pelaajan tosi liisteriin. Total Scrotal -tiimin hillitön Claustrofobia Revisited -peli, jossa seikkaillaan alati kapeutuvissa käytävän pätkissä, on elämyksenä selittämätön. Tunnelma on jaloin kosketeltava.

Puvun avulla voidaan simuloida vihollisten osumat ennenkuulumattomalla tarkkuudella: Isku strategisille alueille saa päänsisäisen tähtigeneraattorin säkenöimään.

Ainoa ongelma on "ohjaimen" hinta. Vajaat parituhatta euroa peliohjaimesta on melkoinen tukku kahisevaa. Toisaalta mitäpä ei pelifriikki tekisi täydellisen kokemuksen aikaansaamiseksi.

Mättöpelit ovat myös saamassa oivan realismisysäyksen uudesta halko-ohjaimesta. Idean takana on suomalainen puualan yritys Halko Interactive. Perusidea on oiva ja simppeli. Kierroksen lopuksi näppärin kalikanheiluttaja ottaa ohjaimesta tukevan otteen ja huiskaisee sillä vastustajaa takaraivoon. Muuten peli ei etene.

Eikä pelkkä roiskiminen sinne tänne riitä. Halkoon on sisäänrakennettuna motion sensory -teknologia, joka aistii tällin tehon. Digitaalinen silmä puolestaan tarkistaa, osuiko isku oikeaan kohtaan.

Teknologia on vielä prototyyppiasteella, mutta Halko Interactive uskoo itsevarmasti suurmenestykseen nousevan auringon maassa. Innovatiivisilla puualan yrittäjilläkin on siis toivoa uusien tietotekniikan sovellusten kehittämisessä.

Erikoisohjainmarkkinat käyvät Japanissa kuumempana kuin koskaan. Onneksi erikoisuudet ovat tulossa vihdoin meidänkin leveysasteillemme. Voimme vain kuvitella mitä luovuudenhulluudessaan kiemurtelevat ilotikkuinsinöörit keksivät seuraavaksi. Ravenous-kannibalismiseikkailun kruunaava friteerausohjain saa selkäytimen savuamaan silkasta odotuksesta...

Lisää aiheesta

  • Viimeinen

    Kaikki loppuu aikanaan. Niin myös kolumnini. Melkein sata palstaa on paljon, kuukaudesta toiseen ja toiseen. Joskus on pakko vetää henkeä.

    Viimeinen virallinen palsta pakottaa pohtimaan, mitä on tapahtunut (omassa) pelaamisessa ja peliteollisuudessa sitten ensimmäisen vuonna 1998…
  • Sellofaanin suloinen suhina

    Tietoa peleistä tulee joka tuutista, radiosta, televisiosta, netistä ja lehdistä. Aina näin ei ole ollut.
    Nykyään peliuutisia ja pelejä sivuavaa tietoa löytää aviisista kuin aviisista. Internet pullistelee pelisivuja ja jokaisella pelillä on omat kotisivunsa. Pelikuvat, trailerit ja demot…
  • Oma imu paras imu

    Jotkin pelit imuttavat, jotkin eivät. Joskus huonokin peli voi niitata nojatuoliin viikoksi. Mikä tekee pelistä imukykyisen?
    Pelit imuttavat meistä jokaista eri tavoin. Toinen jumittuu yksinkertaiseen puzzlepeliin, toinen tutkailee sivilisaationsa etenemistä aamuyöhön kolmannen ihmetellessä…