Ajoitus on avainsana

Pelien myynnissä ei välttämättä ratkaise se, onko peli hyvä. Tärkeämpi on julkaisuajankohta.

Vuoden peli -äänestyksessä kolmanneksi äänestetty Transworld Snowboarding ei myynnillisesti ollut mikään riemuvoitto. Housemarquen Ilari Kuittisen mukaan peli ei myynyt odotetusti, mutta pettynyt hän ei kuitenkaan suostu olemaan.

Ilarin mukaan kaikki on kiinni ajoituksesta, hyväkään peli ei myy, jos se tulee ulos väärään aikaan. Mutta koska on se oikea aika, se on hienosäätöä.

Kaikki edellytykset Transworld Snowboardingin menestykselle olivat olemassa. Peli sai hyvät arvostelut, meilläkin 87 pistettä ja Pelit suosittelee -leiman, eikä mukana ollut yhtään suomilisää. Transworld Snowboarding oli Xboxin ensimmäinen lumilautailupeli, jota markkinoitiin näyttävästi muun muassa Yhdysvalloissa. Eikä silti napannut.

Pelien julkaiseminen on kokonaisuudessaan hienosäätöä: samantyyppisiä pelejä ei kannattaisi julkaista samaan aikaan. Tästä on hyvänä esimerkkinä vaikkapa Grand Theft Auto: Vice Cityn julmettu myynti. Kaikki halusivat sen ja vain sen, joten moni muu hyvä peli jäi ostamatta. Myös The Getaway, Sonyn oma suuri satsaus, jäi myynneiltään kauas Vice Cityn taakse.

Samaan aikaan tulee kuitenkin aina ulos samantyyppisiä pelejä. Hyvin myyvistä peleistä kloonataan kilvan uusia versioita. Ensimmäinen suuri kloonauspeli oli Doom, joka aloitti kokonaisen 3D-räiskintöjen aikakauden. Nyt vasta taktisemmat räiskinnät ovat korvanneet perusräiskinnän.

Tässä kuussa valiojoukkoja ohjataan oikein urakalla. Tom Clancyn kaksi peliä, Raven Shield ja Splinter Cell, IGI 2, Metal Gear Solid 2: Substance... kaikki iskevät samaan kuvaruutusotilaitten joukkoon. Tähän kun lisätään vielä odotettu Master of Orion 3 ja yhtä odotettu Civilization 3: Play the World, PC-miesten kukkaro on lujilla. Joku jää hyllylle, väistämättä. Jonkun myynti ei ole odotettua.

Transworld Snowboardingin tekeminen maksoi 3 miljoonaa euroa, enemmän kuin yksikään suomalainen elokuva. Pelien tekeminen maksaa paljon, joten pelitkin maksavat paljon. Tavallisella pelaajalla on varaa ostaa vain neljä-viisi peliä vuodessa.

Olisiko taistelu näin veristä, jos pelit olisivat halvempia? Olisi. Ei niitä äänilevyjäkään monta kappaletta kerralla osteta.