Alex Dampier's Pro Hockey – Den glider in _ NOT!

Jos Electronic Artsin NHL Hockey on lätkäpelien huippua, niin Meritin kiekkoilu on sitten siitä toisesta päästä. Pro Hockeyn idea ja pelityyli ovat aivan samat, kuuluttaja ja turnauspelit mukaan lukien, mutta pelaajina ovat kansainväliset joukkueet. Samaan pyrkivästä toteutuksesta huolimatta ero NHL Hockeyn ja Pro Hockeyn välillä on kuin yöllä ja päivällä.

Alkudemo on hirvittävä ja jo yksinään riittävä syy pieksää pelin tuottaja. Huolimatta teknisesti taidokkaasta renderoinnista ei esityksessä ole lätkätunnelmasta hajuakaan. Pökkelöukkojen liikehdintä on unimaista laahustamista, luistimet eivät näytä luistimilta, hanskojen sijasta pelaajilla on sormikkaat eikä kiekkokaan ole virallinen kisakappale vaan joku jyrän alle jäänyt lituska. Kyllä ihmetyttää pelin ohjaajan logiikka: jos nyt kerran on pakko saada intro aikaiseksi niin eikö se onnistuisi suuritöisen renderoinnin sijasta helpommalla ottamalla videonauhuri kouraan ja menemällä kaukalon laidalle?

Vain itse peli pystyy alittamaan alkudemon virittämän tunnelman. Pelaajat luistelevat omituisesti eikä ukkoihin saa tuntumaa millään, kiekko saadaan ja menetetään sattumanvaraisesti, sääntöjä tulkitaan väärin ja päällimmäiseksi vaikutelmaksi jää sekava sohellus. Dampierin isometrinen katselukulma haittaa kontrollointia, toisaalta on vaikea erottaa mikä johtuu katselukulmasta ja mikä muusta tunaroinnista. Pro Hockeyssä on mukana myös turnauspeli ja liigapeli, mutta väliäkös sillä kun peli on susi.

Takakannen mainoksen mukaan pelissä on mukana 3200 pelaajaa omine taitoineen ja kykyineen. Voihan sen niinkin sanoa, sanomatta kuitenkin jää, että kyse on merittiläisten juovuspäissään keksimistä nimistä, esimerkiksi Suomen joukkueessa pelaavat kiekkolegendat L. Gnaras ja P. Felentos. Ovat pahukset vielä piirtäneet Suomen lipunkin väärissä mittasuhteissa. Standardien MM-kisajoukkueiden lisäksi mukana ovat myös muun muassa kuulujen kiekkomaiden Kreikan ja Espanjan edustajat.

Merit on nähtävästi lähtenyt liikkeelle väärästä päästä: ensin on kuvattu kovasti videota ja pyöritetty ray tracingia ja vasta jäljelle jääneet resurssit on laitettu itse pelintekoon. Ilmeisesti tämän hetken virtuaalitodellisuudesta ja rompuista vaahtoaminen painaa pelien markkinoinnissa ja sitä kautta myös niiden suunnittelussa.

38