All Star Tennis 2000 (PSone) – Ässä hihasta

Tennispelejä ei ole kovinkaan paljon, sillä maailmalla lajin suosio on aavistuksen hiipunut huippuvuosista. Lajiin suunnitellaan varsin radikaaleja muutoksia, kuten pelipallon suurentamista ja pehmentämistä, jotta sitä ei voisi syöttää yhtä lujaa kuin nyt. Pienestä lamasta huolimatta tennispelaajat ovat edelleen arvostettuja ammattilaisia. Tennis on niitä harvoja tasa-arvoisia urheilulajeja, joissa naisten pelejä seurataan yhtä suurella mielenkiinnolla kuin miesten.

All Star Tennis 2000:ssa palloilee yhteensä 32 pelaajaa, joista seitsemän tienaa leipänsä ihan oikeilla pelikentillä. Lleyton Hewitt, Gustavo Kuerten, Todd Martin ja Richard Krajicek miehissä sekä Conchita Martinez, Amelie Mauresmo ja Barbara Schett naisissa eivät edusta aivan suosituinta tenniskärkeä, mutta Samprasin ja muiden kansansuosikkien lisenssoiminen lienee turhan kallista. Loput pelaajat ovat mielikuvituksen tuotteita.

Näytösotteluiden ja yksittäisten turnausten lisäksi pelissä voi tahkota kokonaisen kauden, joka kattaa kymmenen turnausta eri puolilla maailmaa. Turnausvoitoista ja hyvistä sijoituksista saa ranking-pisteitä ja kauden päätyttyä eniten pisteitä kerännyt on voittaja.

Yksinpelin lisäksi myös kimppapeli onnistuu. Multitapin ansiosta nelinpelissä kaikki pelaajat voivat olla ihmispelaajien ohjaamia. Nelin voi pelata myös yksinpelinä, jolloin tietokone ohjaa pelaajan pelikaveria. Turnaukset saavat näin uutta sykettä, kun pelaajan täytyy oman ruutunsa hoitamisen lisäksi vielä paikata koneen tekemät kömmähdykset.

Kenttiä on yhteensä kahdeksan, ja kaikki yleisimmät alustat nurmikentistä massakenttiin ovat mukana. Lisäksi palloa voi mätkiä myös hallissa. Bonuksena kenttiä voi hankkia lisää, esimerkiksi sijoittumalla kauden ranking-tilastossa ykköseksi. Alustat eivät tosin vaikuta pallon käyttäytymiseen juurikaan, joten on aika sama, millä kentällä milloinkin pelataan.

Nopea oppia

Pelattavuus on kohdallaan. Erilaisia lyöntejä on neljä, ja lisäksi pallon lentorataan voi vaikuttaa laittamalla lyöntiin ala- tai yläkierrettä. Myös pelaajan asento vaikuttaa lyöntiin ja siihen, mihin suuntaan pallo lähtee. Syöttäminen on turhankin helppoa, sillä mikäli ensimmäinen yritys epäonnistuu, saa toisen iskettyä ruutuun pomminvarmasti. Tekoäly ei juuri sorru kaksoisvirheisiin, mutta sen syöttöihin on yleensä helppo vastata. Todellisuudesta poiketen otteluita ei ratkaista syöttöpelillä.

All Star Tennis 2000 on helppo oppia, mutta valitettavasti myös helppo hallita. Muutaman harjoitusottelun jälkeen pisteitä tuovat lyönnit oppii, eikä koneella ole juurikaan mahdollisuuksia. Kovat lyönnit takakentälle ja stopparit etukentälle ovat eritoten myrkkyä koneen ohjaamille pelaajille. Lisäksi tekoäly ei juurikaan hyökkää, joten sen saamat pisteet tulevat yleensä pelaajan tekemistä virheistä.

Peliä vaivaa mielikuvituksettomuus ja yllätyksettömyys. Pelaajien animointi on kohtalaista, mutta esimerkiksi yleisö näyttää karmaisevalta. Pelaajat eivät koskaan purnaa tuomioita, pallopojat eivät juoksentele keräilemässä palloja, yleisö reagoi pelitapahtumiin harvakseltaan ja pelaajat tuulettavat onnistumisiaan tasan kahdella tavalla. Ottelutapahtumista tuppaakin tulemaan valjumpia kuin oikeista tennismatseista.

Moninpelinä All Star Tennis 2000 on monen muun urheilupelin tavoin parhaimmillaan. Nelinpeli tosin hidastaa peliä puolella, mutta asian voi korjata säätämällä pelinopeuden normaalista nopeaksi. Ihmetystä herättää kuitenkin se, ettei pelissä ole tukea analogiohjaimelle.

Kaiken kaikkiaan All Star Tennis 2000 on kelpo tennispeli, muttei paljon muuta. Selkein ongelma on se, että tekoälyn oppii voittamaan hetkessä, ja yksinpeli muuttuu nopeasti samojen kikkojen kierrättämiseksi. Tennispeliseuraa olisi syytä löytyä lähipiiristä pelin ikää pidentämään.

78