Amnesia: The Dark Decent

www.amnesiagame.com

Pimeällä pelotteluun perustuva kauhuseikkailu? Tuhahtaisin, ellei ruotsalaisen Frictional Gamesin Penumbra (Pelit 8/07, 83 p) olisi aiheuttanut painajaisia.

Amnesia sijoittuu preussilaiseen 1800-luvun linnaan, jossa Daniel herää pöhnäisenä muistaen vain oman nimensä. Vaikka muistinmenetys alkujuonena kiellettiin jo vuosia sitten ryöstöviljelyn takia, Amnesiaan se sopii mainiosti eikä tunnu vain kikalta houkutella selvittelemään mysteeriä.

Penumbran tavoin Amnesia on ensimmäisen persoonan kauhuilu, jossa matka kulkee sinne, missä pelko asuu, alas pimeisiin kellareihin ja vielä syvemmälle. Ongelmanratkaisulla on keskeinen sija. Pulmat ovat vaihtelevia, mutta niistä suurin on jatkuva valon vähyys. Danielilla on mukanaan lyhty, tukku tuluksia eikä lainkaan aseita, vain soihtuja ja kynttilöitä.

Mutta annas olla, jos lamppuöljy käy vähiin, niin sankari on pulassa. Pimeässä Daniel alkaa nopeasti menettää mielenterveyttään, mikä näkyy ruudun keinahteluna ja aaltoiluna. Hulluuden rajoilla tanssahtelevana Daniel paljastuu myös hirviöille huomattavasti helpommin. Niinpä hyvin nopeasti oppii säästeliääksi valon suhteen ja jokainen nurkka tulee koluttua uusien valonlähteiden toivossa.

Muutaman tunnin previkkapelin aikana hirviöitä tuli eteen aika ajoin, eli juuri sopivasti. Koska aseita ei ole, on Danielin syytä ottaa jalat alleen ja piiloutua mahdollisimman nopeasti. Kaapit, tynnyrit ja pimeät nurkkaukset ovat sankarimme elinehto. Previkassa oli pari todella hyytävää takaa-ajokohtausta, jotka lupaavat hyvää.

Tallennuspaikkoja ei ole kuin yksi ainut. Jos pelaaja kuolee, pelin saa aloittaa läheltä uudestaan. Kuulostaa ehkä lällyltä, mutta Frictionalin mukaan kuolemat vaikuttavat siihen, miten lopussa käy. Hengissä kannattaisi siis pysyä.

Laskeutuminen pimeään alkaa 8. syyskuuta, kun Amnesia ilmestyy nettikauppoihin PC:lle.

Kölnin Gamescom-tapahtuma elokuun puolivälissä oli yllättävän suuri. Messuhallin neljässä yleisö- ja kahdessa ammattilaishallissa oli yhteensä 505 näytteilleasettajaa ja yleisöä järjetön määrä. Olen pitänyt Saksan pelimessuja lähinnä E3:n uudelleenlämmittelynä näin lehdistön silmin nähtynä, mutta nyt täytynee muuttaa mielikuvaa.

Gamescom on Euroopan tärkein pelitapahtuma, ilman epäilyksen häivää. Kun ennen Saksan messuilla oli paikalla lähinnä paikallisia maahantuojia, nyt kaikki isot firmat olivat panostaneet valtaviin osastoihin ja jopa uusiin julkistuksiin. Hillittömiä jonoja keräsivät esimerkiksi Fallout New Vegasin, WoW: Cataclysmin ja Call of Duty: Black Opsin hehtaarin kokoiset suljetut osastot, joissa todennäköisesti esiteltiin peliä videoitten voimin. En tosin viitsinyt jonottaa tuntikausia vain varmistaakseni asian.

Messuilla rahvas pääsi ensimmäistä kertaa kokeilemaan niin PlayStation Movea kuin Xboxin Kinectiä. Mitään valtavaa ryntäystä en kuitenkaan nähnyt, vaan pelit keräsivät tasaisesta kokeilijoita.

Kinect ja Move vievät pelaamisen aivan uusiin – tai no, uusiin ja uusiin – nintendomaisiin sfääreihin. Taikasanana molemmissa on liike: pelaamisesta tulee erittäin fyysistä. Kinectillä ohjainta ei ole lainkaan ja peleinä tanssia, jumppaa, urheilua, Movella edellisten lisäksi vielä ammuskelua ja muita perinteisiä pelejä. Kohderyhmä tuntuu molemmilla olevan sama: padeja vieroksuva kansanosa on saatava pelaamaan hinnalla millä hyvänsä.

Mutta kerrankin pelaavia ihmisiä oli hauska katsella. Sen sijaan, että pelaajat olisivat tuijottaneet lasittunein katsein ja padi kädessä ruutua pimennetyssä hallissa, he heiluivat, hyppivät, pyörittivät takapuolta ja yrittävät huitomalla osua maaliin. Virne oli lievästi vahingoniloinen, sillä ”pelaaminen” oli välillä tosi nolon näköistä.

Nintendon 3DS löi ällikällä: se on ihan oikeasti kolmiulotteinen. Nintendogsista oli pelattava versio, jossa hauveli muun muassa nosti tassut ruudun alalaitaan ja työnsi päänsä siitä ulos, Metal Gear Solidin viidakko-osuudessa käärme teki saman tempun ja Mario Kartissa horisontti näkyi pitkälle. 3DS:ää pitää kokeilla, ennen kuin uskoo, kuinka todellisen tuntuista sen kolmiulotteisuus on. DS-fanina tämä nousi ehdottomasti odotuslistani kärkeen.

Gamescom oli kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. Eurooppa tarvitsee oman pelitapahtumansa, ja Saksa keskellä Eurooppaa on siihen hyvä paikka. Saa nähdä, miten paisuva Gamescom vaikuttaa E3:een. Jo nyt E3:sta puuttuivat pohjoismaiset ja suomalaiset alan ammattilaiset. Köln on paljon lähempänä ja paljon halvempi.

Ihan vaan vinkkinä: Gamescom on jälleen elokuussa ensi vuonna. Kölniin pääsee helposti Frankfurtin kautta junalla. Sinne!

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…