Arcanum

Pientä helpotusta rahaongelmaan saa hyödyntämällä bugeja. Kun pääset Tarantiin asti, mene Madam Lil'n luo. Älä maksa, jolloin saat tehtävän maksun suorittamiseksi. Suorita tehtävä ja pyydä itsellesi naista, mutta älä maksa. Madam pyytää sinua hakemaan maksun portsariasiakkaalta. Tallenna tässä vaiheessa.

Hae mies käsiisi, puhu hänelle ja kerro, että olet keräämässä rahaa. Älä missään nimessä suostu lähtemään ilman rahaa. Ota siis 200 kolikkoa ensi hätään toistaiseksi, jolloin olisit saamassa toiset 200 viiden päivän päästä. Jätä tällaiset lupaukset huomiotta ja puhu miehelle välittömästi uudelleen. Ja uudelleen ja uudelleen. Saat joka kerta 200 rahaa, josta on varmasti apua.

Jos pahan hahmon pelaaminen käy omatunnon päälle, siirtyminen hyvän joukkoihin onnistuu suhteellisen helposti: anna kerjäläisille rahaa kaupunkien kaduilla. Esimerkiksi Tarantissa kerjäläinen pyytää 10 kolikkoa. Anna hänelle rahat, aloita keskustelu alusta ja anna taas 10 kolikkoa. Joka kerta kun teet näin, muutut parempaan suuntaan. Pelkän hyvänolon tunteen lisäksi pystyt värväämään ihmisiä, jotka eivät muuten liittyisi seuraasi.

Verhotut kukkulat (shrouded hills) voivat olla uskomattoman omaisuuden lähde, jos tietää mitä tekee. Kun aloitat pelin, hahmollasi on oltava vähintään 10 ketteryydessä (dex). Laita tämän jälkeen ensimmäiset kaksi tai kolme pistettä tiirikoimiseen (pick locks). Tämän pitäisi olla helppoa, koska putoamispaikalla pyörii vihollisotuksia ja koska ensimmäisen tehtävän saa tehtyä helposti. Hyvä temppu on myös taistella hieman enemmän ja kasvattaa välillä ketteryyttä ja sitten taas keskittyä tiirikoimiseen. Tavoitteena on saada tiirikoiminen nostettua kolmannelle tai neljännelle tasolle. Kun tavoite on saavutettu, suuntaa kaupunkiin ja hanki koulutus tiirikoinnissa (pick lock apprentice).

Sitten alkaakin hupi. Mene päiväsaikaan mihin tahansa liikkeeseen verhotuilla kukkuloilla (toimii monissa kaupungeissa), ja siirrä aika iltaan. Etene sen jälkeen ajassa kaksi tuntia, jonka jälkeen kauppojen pitäjät lähtevät nukkumaan ja avaavat oven makuuhuoneeseen (paitsi puolituinen, jonka kauppa on yhtä kuin makuuhuone). Seuraa kauppiasta sisään ja siirrä aika aamuun.

Kauppias herää, kävelee ulos ja sulkee oven perässään. Tämän jälkeen pystyt vapaasti tiirikoimaan auki arkkuja, joissa on periaatteessa kaikki, mitä kauppias sitten myykin. Kaikki on otettavissa ilmaiseksi ja ilman pelkoa kiinnijäämisestä. Jos lukko jää jumiin, siirry eteenpäin päivän verran, jonka jälkeen lukko on taas pelkästään lukossa.

Voit ottaa pelkästään tarvitsemasi tavarat tai sitten voit ottaa kaiken mahdollisen ja myydä ylimääräisen takaisin kauppiaalle. Huomaa tosin, että jos pöllit myös kauppiaiden rahat, aikaa täytyy siirtää päivä tai pari eteenpäin, jotta kauppiaat pääsevät taas varoihinsa. Voit myös varastoida kaiken ylimääräisen tavaran majatalon arkkuun. Tätä samaa ryöstösuunnitelmaa voi toteuttaa niin paljon ja usein kuin haluaa. Eniten rahaa on yleensä tyypillä, jolle viet sormukset, eli romukauppiaalla.

Toinen tapa hankkia rahaa verhotuilla kukkuloilla ei vaadi neljää pistettä tiirikoimisessa. Tämä temppu vaatii vain yhden pisteen taskuvarkauksissa. Sillä pystyy varastamaan Rizzersin avaimen, joka avaa tämän sängyn päädyssä olevan arkun. Yksi piste riittää, sillä onnistuminen on likipitäen sataprosenttisen varmaa, jos suoritat ryöstön, kun Rizzers nukkuu.

Varasta arkusta jotain ja myy se sitten takaisin. Sen jälkeen siirrä aikaa, kunnes kauppias menee nukkumaan, jonka jälkeen voit taas varastaa tavaran arkusta. Jos jossakin vaiheessa poistut ja nukut kokonaisen päivän, kauppiaan rahatilannekin kohenee huomattavasti. Kauppiaan arkkua ei kuitenkaan kannata käyttää varastona, eikä kaupasta kannata myöskään poistua myymisen jälkeen, sillä kauppias myy tavaran eteenpäin ja arkusta löytyy vain himpun enemmän rahaa.

Lisää aiheesta