Archangel – Yhden enkelin armeija

Alas ovat enkelit vajonneet! Mitä toivoa on ihmiskunnalla, jos Arkkienkelikin ottaa vaikutteita itse Paholaiselta?

Ärsyyntynyt enkeli on pelottava enkeli: tulipallot lentelevät, meteoriitit iskeytyvät maahan ja vihollislaumat lakoavat. Satoja vuosia uinunut siipiveikko on selvästi herännyt väärällä jalalla.

Archangel on Applen laitteille julkaistu toimintaroolipeli, joka ammentaa vahvasti Diablon kikkalaatikosta. Jumalaisilla voimilla varustettu Arkkienkeli rankaisee pimeyden kätyreitä suoraviivaisesti etenevissä kentissä, kerää valuuttaa ja päivittää varustustaan. Kulutushysteria ulottuu siis taivaisiin asti, siellä taitaa odottaa ostoparatiisi.

Siipiveikko täppää kaikki

Ylimaallinen Arkkienkeli herätetään tylysti kesken parhaimpien nokkaunien, sillä ilkeät ritarit ja kierot demonit ovat kaivautuneen koloistaan. Taivaan portinvartijan työsopimukseen kuuluu paiskata pirulaiset takaisin manalan syvimpiin syövereihin.

Verryttelylle jää niukasti aikaa, sillä enkeli heitetään välittömästi keskelle vihollisjoukkoja. Arkkienkeli on sekoitus lähitaistelijaa ja velhoa, sillä siipiveikolta luonnistuvat niin tulipallot, jäädytykset, teleportit kuin kilpipyyhkäisyt. Jumalolennon taistelutaidot ovat aluksi hieman ruosteessa, mutta mitä pidemmälle seikkailu etenee, sitä paremmin enkeli muistaa vanhat kykynsä. Uusien kykyjen oppiminen on ajoitettu oivallisesti. Juuri kun taistelut alkavat toistaa itseään, Arkkienkeli oppii uusia kikkoja.

Maallistunut enkeli

Archangelin mehukkain pihvi on sen taistelujärjestelmässä. Pelin ensimmäinen taika, tulipallo, tehdään täppäämällä vihollista. Tulipallon teho kasvaa, jos sormea lepuuttaa hetken kosketusnäytöllä. Kilpipyyhkäisy puolestaan onnistuu sormettamalla enkeli kohti vihollisjoukkoja, jolloin pienimmät vastustajat lentelevät ympäri ämpäri kenttää. Minne tahansa maastoon voi myös piirtää tuliseinän.

Tietyt taiat vaativat kirjaimien piirtämistä. Kirjaimella R taivaalta putoaa meteor(iitt)i, V jäädyttää viholliset, O puolestaan herättää kuolleen vastustajan henkiin ja käännyttää sen Arkkienkelin kätyriksi. Jos O:n piirtää oman hahmonsa päälle, enkelistä ilmaantuu peilikuvia. Tietyt kyvyt, esimerkiksi meteoriitti ja tuliseinä, myös päivittyvät myöhemmin tehokkaammiksi versioiksi. Passiiviset kyvyt, kuten regeneraatio ja erilaiset aurat, lisäävät enkelin tuhovoimaa entisestään.

Eleohjaus toimii suurimman osan ajasta kelvollisesti, vaikka toisinaan halutun toiminnon tekeminen on turhan hankalaa. Kun pakenee henkensä edestä kerrostalon korkuista hirviötä ja mielestään taikoo tuliseinää, mutta enkeli tekee kilpipyyhkäisyjä, verenpaine kohoaa.

Ylemmäs vedetty kuvakulma helpottaisi tällaisia ongelmia, mutta samalla se tekisi pelaamisesta liian helppoa. Nykyiselläänkin vihollislaumoja, etenkin lähitaistelijoita, on helppo kärventää pitkän etäisyyden päästä. Pienimmät viholliset tippuvat yhdestä hyvin sijoitetusta tulipallosta, isoimpia pahuuksia sentään joutuu kurmottamaan pitkään ja hartaasti.

Pärjätäkseen  pimeyden voimille arkkienkeli joutuu hankkimaan ihka oikeaa maallista mammonaa. Aseen, haarniskan, kilven ja amuletin säännöllinen päivittäminen parantaa enkelin vahinkoa, puolustusta, liikkumisnopeutta ja nopeuttaa taikomista. Kun kerää tietyn varustesetin kaikki osat, saa vielä lisäbonuksia.

Tehtävistä ja varusteiden myynnistä saatavien kolikoiden lisäksi pelirahaa, parannustaikoja ja varustepaketteja voi ostaa myös oikealla valuutalla. Taisteluissa pärjää mainiosti ilman oikealla rahalla hankittuja parannuksia, joten niiden tarjoaminen tuntuu halpamaiselta rahastukselta. Hyi, Unity Games, hyi!

Gabriel, Mikael ja Mikälie

Hyvin toteutetun taistelujärjestelmän vastapainoksi Archangelin ympäristöt ovat puuduttavan samankaltaisia. Ympäristöjen teemoina toistuvat kentästä toiseen rapistuvat rauniot, kiviset käytävät ja poukkoilevat portaat. Värimaailma koostuu pääasiassa ruskeasta, harmaasta ja punaisesta eri sävyissään. Archangelin tyylistä ja estetiikasta tuleekin voimakkaasti mieleen Infinity Blade.

Kentissä on kohtalaisesti korkeusvaihteluita ja haarautuvia reittejä, lisäksi seikkailua yritetään monipuolistaa liikkuvilla laitureilla ja suljetun tilan areenataisteluilla. Ympäristöihin on myös piilotettu salaisuuksia. Hauskana ideana yhdeltä tasolta löytämänsä esineet ja kolikot voi riskeerata vielä paremman saaliin toivossa. Koukkuna on se, että jos seuraavassa kentässä kuolee, menettää kaiken.

Graafisesti Archangel on hyvää keskitasoa. Loitsuefektit ovat näyttäviä ja ruudunpäivitys pysyy tasaisen hyvänä, tosin ympäristöt ja animointi eivät ole erityisen komeita. Fysiikkamoottori sen sijaan toimii hienosti. Paisuttelevat musiikit sopivat tunnelmaan, mutta harmittavasti niitä kierrätetään surutta kentästä toiseen. Lisäksi törmäsin muutamaan bugiin: eräässä kentässä teleporttasin takaisin tason alkuun, kun hahmoni iskettiin kumoon.

Archangel maistuu pieninä annoksina hyvältä, mutta siitä puuttuu syvyyttä. Taisteleminen ja audiovisuaalinen anti ovat kunnossa, muu sisältö ei sen sijaan aiheuta riemunkiljahduksia.

En tuntenut enkelin kosketusta. Ei Archangelin pelaaminen ihan sunnuntaijumalanpalvelusta ole, mutta ei se kohota taivaallisiin korkeuksiinkaan.

 

iPad, saatavilla iPhone /

Black Tower Studios/Unity Games

Versio: myynti

Moninpeli: ei

Ikäsuositus: 9

 

 

75