ArmA 3 Alpha

Auttakaa Kreikkaa!

Persialaiset ovat jälleen sotajalalla ja taistelu Kreikan saarista alkaa.

Arma, aikamme realistisin, modattavin ja laajin jalkaväkisimulaattori koskaan, on kasvanut nykypäivään ja lunastaa isiensä lupaukset. Kokeile vaikka itse.

Vaikka Arma 3 ilmestyy vasta loppuvuonna, pelin ennakkoon Steamista ostavat pääsevät jo nyt käpistelemään alpha-versiota. Sisältö on vielä hyvin rajoitettua, mutta päivityksiä, jopa uutta sisältöä, on luvassa aina julkaisuun asti. Alphaa voi pelata myös development-versiona, johon päivityksiä tulee nopeammin, mutta isompien ongelmien todennäköisyys kasvaa.

Yksi saari, paljon tekemistä

Vuosi on 2030, ja Iranin johtama ”itäinen armeija” uhkaa Eurooppaa. NATOn johtamassa operaatiossa taistellaan kahden Välimeren saaren hallinnasta. Näistä 270 neliökilometrin saari Altis tulee vasta julkaisupelissä. Alphassa saa kokeilla neljää esittelytehtävää pelin pienemmällä, kahdenkymmenen neliökilometrin Stratis-saarella. Tehtävissä saa kokeilla sukeltamista, helikopterilla lentelyä, autoilua ja jalkaväen arkea. Tehtävät ovat laadukkaita ja monipuolisia, mutta melko nopeasti läpi pelattuja.

Moninpeliä saa testata kahdella co-op-tehtävällä. Se toimii teknisesti erinomaisesti, sillä DayZ:tä varten tehdyt viilaukset näkyvät Arma kolkissa erittäin hyvänä nettikoodina.

Mutta ei siinä kaikki: lisäpelattavaa saa jo nyt väsättyä mukana tulevalla täysiverisellä tehtäväeditorilla. Näitä uusia tehtäviä tosin voi pelata vain moninpelipuolella, jossa pelin tallennus on rajoitetumpi.

Mukavana yllärinä Arma kakkosen kartat, Chernarus ja Takistan, saa toiminaan alphassakin, muu Arma 2 -sisältö vaatii säätämistä. Hahmojen luontiin on julkaistu jo selvät ohjeet ja malliesimerkit. Ja ensimmäinen toimiva sotilasmodi, venäläinen sotilas, on jo julkaistu.

Nurkan takaa katson salaa

Arman kolmas tuleminen on saanut loistoarviot pelin yhteisöltä. Flashpointin ajoista asti vaivannut ohjauksen viive, kankeat animaatiot ja kömpelö oman ruhon jumittaminen joka seinämään on vihdoinkin korjattu, pelihahmo liikkuu melkein kuin modernissa räiskintäpelissä. Paitsi että Battlefieldissäkään ei ole automaattista esteiden yli kurkistelua ja niiden takaa kuikuilua. Armassa voi piiloutua minkä tahansa objektin taakse tähtäilemään, ilman että puoli vartaloa on maalitauluna. Ja kun vaihtaa seisoma-asennosta makuuasentoon, Armassa on yhdeksän vaihtoehtoa, ei kolmea.

Tekoäly on saanut järkiruiskeen. Tosin autoilu on vielä usein kolhimista, mutta onneksi uusi ajomallinnus sallii paljon enemmän peltikosketusta. En tiedä, johtuuko se uudesta fysiikanmallinnuksesta, mutta saattueena autot tykkäävät ajella toistensa perään. Toisaalta järjetön peruuttelu on historiaa, ja kylien ulkopuolella jonossa ajelu sujuu tekoälyltä hyvin.

Kolmosmallin sotilaat ovat haastava vastus, jollei niitä pääse yllättämään. Ne reagoivat nopeasti ja kaukaa, välillä tuntuu kuin pelaisi oikeita pelaajia vastaan! Mutta ei aina. Rakennuksissa sotilaat saattavat esittää leiju-uintinäytöksen, silloilla pyöritään herkästi ympyrää, ja autotkin ylittävät ne haparoiden.  

Ajoneuvot on mallinnettu uusiksi PhysX-fysiikoilla, joten ajotuntuma on hyvin erilainen vanhaan verrattua. Jopa pienten kivien päältä voi ajaa ilman että auto jumittaa tai kiepsahtaa oudosti ympäri. Nyt ajaminen on mielekästä. Muun muassa autojen taustapeilit on mallinnettu kuva kuvassa -tekniikalla, joka näyttävyydestään huolimatta on melkoinen tehosyöppö.

Kopterin ilmapyörteessä savukin kääntyy

Graafisesti peli on hypännyt paljon eteenpäin. Direct X kympin avulla ruudulle saa tuolilta tiputtavaa näyttävyyttä ja piirtoetäisyyksiä, kunhan koneesta löytyy potkua. Omalla koneellani peli näyttää Arma kakkosta paremmalta, mutta pyörii vähintään yhtä sulavasti. Uudistettu valaistus ja värimaailma ovat hyvin aitoja,  ja monipuolinen sään mallinnus käyttää erillistä trueSky-teknologiaa aitojen volumetristen pilvien mallintamiseen. 

Hahmot ovat entistä yksityiskohtaisempia ja kasvojen animointi parempaa. Varusteita ja vaatteita voi vaihtaa ja poistaa kesken pelin ja aseiden tähtäimiä ja muita lisävarusteita voi muutella vapaasti. Äänitehosteissa on vihdoin kunnon potkua ja kaikua ja mikä ehdottomasti tärkeintä, ryhmän jäsenten väliset radioviestit ovat selkeästi sujuvampia. Hyvästi vanha kunnon ”Kolme, neljä, viisi.... mene pensaalle... kaksisataa metriä.”

Tsekeillä ässät rikkinäisissä hihoissa

Arma 3 on selvästi isoin harppaus pelisarjan historiassa. Vihdoinkin Flashpointin pahin, kömpelöin painolasti näyttäisi olevan viilattu pois. Nyt Arma hyödyntää upeasti jo yli 10 vuoden aikana lisättyä ja laajennettua sisältöä olematta enää teknisesti aikaansa jäljessä.

Mutta alpha on aina alpha. Sen pahimmat ongelmat ovat, kaatuilun lisäksi, rakennuksia sisältävän ympäristön raskaus ja ajoittaiset ruudunpäivitysongelmat. Osa johtunee tehtäväsuunnittelusta ja raudan hitaudesta. Viilailu saa luvan jatkua, sillä peli ei kuulemma hyödynnä läheskään kaikkea saatavilla olevaa prosessoritehoa. Moninpelissä ongelma on ihminen eli häiriköt, team-killerit ja hakkerit, jotka saattavat vaikka muuttaa kaikki pelaajat lokeiksi.

Alpha tai ei, näin modattavaa peliä ja monipuolista tehtäväeditoria (yli tuhat komentoa, satoja valmiita funktioita, java-tuki) ei muita löydy. Vapauden voimasta paras todiste on jätti-ilmiö DayZ, joka nosti noin 2 vuotta vanhan nichepelin, Arma 2:n, pölyisistä nurkista Steamin myyntilistojen kärkeen pitkäksi aikaa. Mitähän Arma 3:n moottorilla saadaankaan tehtyä?

Bohemia Interactive pysyköön ikuisesti itsenäisenä!

Santeri ”SaOk” Oksanen

http://www.arma3.com/