Assetto Corsa

Assetto Corsa

www.assettocorsa.net

Spagettirataa ferrarikastikkeella

Italia on pastamaa, ja autojenkin päälle he ymmärtävät. Assetto Corsa kärkkyy ohituspaikkaa itsensä iRacingin imussa.

Kehutun nKPron tekijätiimi, italialainen  Kunos Simulazioni, karistaa nyt indiepölyt katoltaan. Realismia pursuava autosimulaattori Assetto Corsa tuo radalle pitkään kaivatut Ferrarit ja kasan muita harvemmin PC-peleissä nähtyjä, aitoja lisensoituja superautoja, joita ajetaan huippuunsa viedyllä ajomallinnuksella pitkin laserskannattuja ratoja.

Assetto läpäisi Greenlight-äänestyksen ja pääsi Steamin Early Access -ohjelmaan ennakkotilaajien kokeiltavaksi. Kilpailu on toki vielä haavetta, toistaiseksi tarjolla on harjoittelua kelloa ja tekoälyautoja vastaan. Päivityksiä luvataan parin viikon välein.

Assetto tukee Oculus Rift -virtuaalilaseja, kolmen monitorin käyttöä, Track IR-kontrolleja ja 3D Visionia.

Caterhamista Lotukseksi

NKProhon verrattuna grafiikka on upeaa. Autojen 3D-mallit ovat huipputasoa, liki fotorealistisia, ja ohjaamot ovat parasta mitä löytyy. Ympäristö heijastuu autoista, ja Assetto loihtii aidon tuntuisen valaistuksen, joka muuttuu kellonajan mukaan. Pimeä yö puuttuu vielä.  Jotain muutakin puuttuu: hieno ulkokuori on ikuista, sillä toistaiseksi vauriomallinnusta ei ole. Myös autojen osuminen aitoihin on vielä melko tönkköä.

Rataa ympäröivä nurmikko on viimeinkin kunnon villaa eikä mitään lättytekstuuria. Kuten iRacingissa, osa radoista on laserskannattu, joten ne ovat millintarkkoja kopioita radasta kaikkine kuoppineen. iRacingin laadusta jäädään jälkeen enää vaisuhkoissa ratatekstuureissa. Ajamisen aikana radalle muodostuu hitaasti irtokumin muodostama ajolinja. Sen mahdollinen vaikutus ajotuntumaan jäi vielä yksin ajellessa kokematta.

Tunnetta takapuolessa

Siinä tärkeimmässä eli ajotuntumassa Assetto Corsa on nKPron tapaan vakaalla tuntumalla kiinni tiessä, mutta entistäkin uskottavammin. Varsinkin jousituksen kanssa vuorovaikuttavan, liikkuvan auton  massan ”tuntee” selvästi paremmin. Simun tuntumaltaan toisistaan selvästi eroavia autoja on aluksi jopa epäilyttävän helppo ajaa, kunnes löytää renkaiden vinkumisella ne äärirajat, jolloin pienikin pomppu mutkaan jarruttaessa vie sekä sladiin että turmioon, ellei osaa mukautua yllätyksiin oikeilla ratin vastaliikkeillä.

Nykyradoista varsinkin Imolassa korkeat kanttarit ja liukkaat apexit pitävät ajamisen haastavana kierroksesta toiseen, kun yrittää hioa kymmenyksiä pois ajastaan. Kun kanttarin päältä iRacingissa palataan radan pintaan melko töksähtäen tai jopa auton hallinnan menettäen, Assetto Corsassa auto pomppii aidon oloisesti hetken, jolloin pitää olla kahta varovaisempi kaasun ja ratin kanssa. Muuten kärry pyörähtää hetkessä ympäri.

Driftaajien iloksi mutkat saa vedettyä komeasti sivuttain renkaat savuten, vaikka kierrosajat kärsivätkin. Vanha klassikko BMW M3 E30 Evoluzione on suorastaan luotu driftaamiseen. Myöhemmin mukaan on tulossa omat drifthaasteensa ja asfaltti-rallipätkä, joilla pääsee savuttelemaan tositarkoituksella.

Autot ovat tuntumaltaan tasaisen erinomaisia. Lievä poikkeus on Lotus 49, joka tuntuu liian vakaalta ja rataan liimautuneelta, vähän kuin GT-autolta, joka on ajanut peuran yli. Pidemmän päälle sarjatuotantokärryjä on vähemmän innostavaa ajaa, koska ne puskevat. Varikolla autot voi säätää kattavasti juuri sellaiseksi kuin haluaa. Selkeä opastus kertoo virittelyn vaikutukset molempiin suuntiin. Apuna ovat tarkat telemetriatiedot ajetuista viime kierroksista, ja halutessaan datan saa jopa siirrettyä ammattimaisempiin lisäohjelmiin.

Harvemmin viime aikojen simuissa nähtyjä rengasseoksia saa vaihtaa. Se voikin tuoda kivan lisän nettikisoihin. Mutta perhana sentään, renkaiden termodynaamisuus on ainakin toistaiseksi tiessään, ja se on iRacingiin verrattuna ajotuntuman isoin miinus. Vaikka nurmikolle hörpätessä näkee, kuinka likaa kertyy renkaan päälle, ajotuntumaan sillä ei tunnu olevan vaikutusta. Vain aika näyttää, miten dynaamista menoa renkaat tulevat tarjoamaan.

Vaikka ajotuntuma on ehtaa simulaatiota, päälle saa eri avustuksia kytkimeen ja ajolinjoihin ja vaikka automaattijarrut. Autokohtaisesti ajamista helpottavat saatavilla olevat ABS-jarrut ja luistonestosäädöt.

Radan ulkopuolelle eksymisestä simu rankaisi hidastamalla autoa viideksi sekunniksi. Muutaman kyntämisen jälkeen ominaisuus alkaa ärsyttää. Jatkossa sen toivottavasti saa kytkettyä pois.

Lupaava kuin BOTTAS

Assetto Corsa vaikuttaa jo nyt todella lupaavalta, niin teknisesti kuin ajotuntumaltaan. Luvassa on yksinpeli tekoälykuskeja vastaan, ura-moodi sekä moninpeli, jossa nKPron 12 kuskin rajoitus on enää pahaa unta. Toivon näkeväni avointa modattavuutta, joka toivottavasti mahdollistaa lukuisten jo olemassa olevien virtuaaliratojen nopean porttauksen mukaan menoon. Voi kun mukaan saisi vielä vanhan kunnon kahdenkymmenen kilometrin Nurburgring Nordschleifen! 

Ennakko-ostajalle kohtuuhintaisella autosimulla on hyvät mahdollisuudet napata johtopaikka epätasaisen laadun kanssa kamppailevalta rFactor2:lta sekä Simbiniltä, joka tuntuu olevan joka tekeleensä jälkeen yhä enemmän ojassa.

Toivottavasti Assetto Corsan italialaiset kehittäjät pitävät tagliatellensa al dentenä myös varsinaisessa julkaisussa.

Santeri Oksanen

Auto ajaa autorataa

Ajettavaa löytyy jo yhdentoista auton verran, sarjatuotanto-kärryistä päräyttäviin urheiluautoihin, GT/GTR-autoihin ja formuloihin. Ajettavana on Abarth 500 Esseesse, Lotukset Elise SC ja Exige Scura, Bemarit M3 E30 Evoluzione, M3 E92, Z4 E89 35is ja M3 GT2, Ferrari 458 Italia, KTM X-BOW R, Tatuus FA01 (pikkuformula) ja F1 Lotus 49 (vuodelta -67). Näitä päästään kokeilemaan radoilla Imola, Silverstone (se pienempi International-profiili), Magione, Vallelunga ja Monza (60-luvun malliin).

Luvassa ovat nykyradat Nurburgring, Monza, Spa Francorchamps, Silverstone, Mugello, rallipätkä Trento Bondone, kuvitteellinen drag-pätkä sekä testirata driftauksen harjoitteluun. Autokokoelmaan on luvassa F1-autot Ferrari 312T (vuodelta -75. Tällä napsittiin neljä vuotta mestaruuksia) ja Lotus 98T (Sennan käsissä nopeasti kulkenut kärry vuodelta -86). Muina autoina Lotukset Exige 240R, Evora S, Evora SR, Evora GTE, Exige S Roadster, Exige S, 2-11, 2-11 GT4, Evora GTC ja Exos T125, BMW:t 1 Series M coupe, M3 E30 Group A ja Z4 GT3, Ferrarit F40, 599XX EVO ja 485 GT2, McLarenit MP4-12C ja MP4-12C GT3, Mercedes-Benzit SLS ja SLS GT3, Pagani Huayra ja Zonda R sekä Scuderia Glickenhaus P4/5 Competizione.