Asura’s Wrath (PS3) – Vihan voima

Halutaan palvelukseen jumala, jolla on käsityskyvyn ylittävää voimaa. Hep, sanoo Asura ja hajottaa paikat näytteeksi.

Asura’s Wrath -tappelueepos naittaa täysin pidäkkeettömän animen ennennäkemättömän saumattomasti videopeliin. Tosin on vaikea sanoa, milloin peli alkaa ja animaatio päättyy, tai päinvastoin.

Verrattuna länsianimaatioon Nipponin poikien anime on pahimmillaan ja parhaimmillaan jotain ihan muuta, räävitöntä, rajua ja raakaa. Laatuanime pursuaa päättömiä sankareita ja roistoja, jotka kohtaavat älyvapaisiin sfääreihin nousevissa äkkiväärissä juonenkäänteissä, ja siihen nojaa Asura.

Asura’s Wrathin animefiilistä pohjustetaan telkkarisarjamaisella rakenteella. Ohjaaja Seiji Shimoda viipaloi pelin runsaan vartin mittaisiin, hengästyttävällä tempolla eteneviin episodeihin. Jaksoissa on alku- ja lopputekstit, spiikit, ennakkoanimaatioita sun muita välitilkkeitä, ja jokainen pätkä päättyy cliffhangeriin. Tiukasti käsikirjoitettujen tapahtumien ja vapaan pelin välistä rajaa hämärretään vaihtelevan mittaisilla animaatiovälikkeillä, joita elävöitetään runsaslukuisilla, näppäimiä ja analogitatteja kurmottavilla reaktiotesteillä.

Tapahtumat sijoittuvat Maan kaltaiseen Shinkokuun, jossa kyberneettiset puolijumalat sotivat planeetan ytimestä sikiäviä gohma-hirviöitä vastaan. Puolijumalien imperiumin ja gohmien puristuksissa elävät ihmiset, jotka eivät pärjää omillaan. Asura on yksi puolijumalien kahdeksasta kuolevaisia suojelevasta kenraalista, joka on sitä voimakkaampi, mitä vihaisempi on. Erään gohmien tappioon päättyneen sodan jälkeen Asura ja hänen rukousenergiaa kanavoiva tyttärensä Mithra joutuvat petoksen uhreiksi: Mithra vangitaan ja Asura tapetaan. Pikakelaus 12 000 vuotta eteenpäin ja Asura palaa takaisin elävien kirjoihin. Muuttuneeseen maailmaan ja tosi, tosi vihaisena.

Tarina liitää tuhatta ja sataa maglevin raiteilla, toiminta seuraa tarkasti juonen räväkkää nuotitusta. Kompakteilla areenoilla teutaroiva Asura vetää pataan vihollisjoukkoja tai yksittäisiä pomovastustajia. Mätkintävoittoista toimintaa rytmitetään räiskintäosuuksilla, joissa Asura lentää tai juoksee huimaa vauhtia ennalta määrättyä reittiä pitkin. Liikkumavaraa on, mutta vain väistöjä varten. Seikkailulla, suunnistuksella tai muulla sen sorttisella puuhalla ei vaivata päätä lainkaan.

Onko tämä enää edes peli?

Vihanhallintaa

Asuran liikkeet ovat selkeitä ja suoraviivaisia: kevyt litsari, raskas hitaasti palautuva voimaniitti, pitkän kantomatkan energia-ammus, hyppy ja kierähdysväistö. Yhdistelmistä syntyy lisää hyökkäyksiä, mutta perussetillä ja vikkelillä kintuilla pärjää pitkälle. Tikkana kiinni, sarja iskuja, loikka tai kierähdys pois ja toista kunnes vastustajat luovuttavat. Asura kestää teemaan sopivasti rajua kuritusta, joten hienovaraiselle taktikoinnille on tarvetta vasta loppupään monivaiheisissa pomomatseissa.

Asura’s Wrathissa on poikkeuksellisen komeat ja vaihtelevat vimmaspesiaalit. Kun supermittari täyttyy mättämisestä ja turpaan otosta, Asura vaihtaa vimmatilaan, jossa hän on tavallista nopeampi ja voimakkaampi. Lopetusmittari täyttyy vain eläimellisiä gohmia, imperiumin sotilaita ja muita vastustajia luukuttamalla. Myös vimmatilan lopetus on yleensä dramaattinen hyökkäysanimaatio, jonka osuman ajoituksessa auttaa näppäinkuvion ympärille kutistuva pyöreä mittari. Ajoituksen missaaminen heikentää ainoastaan episodin arvosanaa.

Lopetuksen lopputulos riippuu vastustajasta ja tilanteesta. Heppu saattaa singahtaa osuman voimasta muurin läpi, hurjimmillaan suoraan kiertoradalle. Järkälemäisiä gohmia tai muuten vain sitkeitä puolijumalapomoja vastaan tarvitaan luonnollisesti useita näyttävää koreografiaa seuraavia pommeja, joiden välissä vaihdetaan muutama sana, poseeraus ja Asuran kiukkuinen irvistys. Pomotaisteluissa mennään railakkaasti poskettomasta poskettomampaan: aina kun luulin, ettei läskimooses Wyzen enää voi kasvaa, erehdyin. Planeettaa tuhdimpi kaveri on jo jotain.

Punamustien gohmien laumoissa ja imperiumin armeijan riveissä palvelee pitkälti toistakymmentä erilaista mörriä, kuten jättiläismammutteja ja tykkibuddhia. Vihollisen tyyppi määrää aina samanlaisena toistuvan hyökkäyskuvion, mikä riittää lyhyiden ja ytimekkäiden taisteluiden tarpeisiin. Taktiikoiden toisto ei häiritse, sillä Asura kohtaa aina pari kolme erilaista vastustajaa.

Animetoimintaa

Reaktiotestit, lopetusten ajoitukset ja kaistapäiset rämpytykset terävöittävät sekä suoran toiminnan että kerronnan kliimakseja. Toiminta-animaatioiden pituus vaihtelee tilanteen mukaan sekunneista minuutteihin. Animaatioihin upotetut reaktiotestit ovat jo vanha keksintö, mutta Asura’s Wrath integroi ne mielekkäisiin paikkoihin.

Animaatiosysteemissä on sama logiikka kuin peruskontrolleissa, joten kohtaukset muistuttavat rehellistä pelaamista: ne eivät ole refleksien testaamista vain refleksien testaamisen takia. Silloin kun rämpytetään, rämpytetään litsarinamiskaa ja Asura hakkaa vihollista hullun lailla. Voimaniittinäppäimellä lyödään kovaa, hypyllä hypätään ja sitä rataa. Silloin tällöin kaivataan tatteja ja niiden liikkeet vastaavat liikkeitä animaatiossa. Hudit pudottavat lopetusliikkeen tapaan episodin arvosanaa synkronisaatiopisteiden kautta.

Episodien arvosanaan ja pisteisiin vaikuttavat vapaiden kahakoiden läpäisyn nopeus, reaktiotestien ja lopetusliikkeiden ajoitukset. Kun S-arvosanoja on vähintään viisi, valikoimaan aukeaa vielä yksi episodi, joka kertoo Asura’s Wrathin todellisen lopun. Kakkoslopun ohella episodien uusinta-arvoa lisätään Asuran erilaisilla supervoima- ja energiamittareilla, joita rukataan asetusvalikosta käsin. Mittarit muun muassa nopeuttavat voimaniitin palautumista ja pidentävät vimmatilan kestoa. Mittareiden säätäminen on lähinnä kosmetiikkaa, toimintaa se ei muuta.

Vaikeustaso on suhteellisen maltillinen, joten suurin osa maksavista asiakkaista näkee taatusti animesarjan loppuratkaisun. Näin normaalitasolla finaalin reilusti alle kymmenessä tunnissa yhteensä noin tusinalla uusintayrityksellä. Hyvä että älysivät lopettaa ajoissa, toiston ikävä sivumaku ei noussut vielä suuhun ja hommasta jäi hyvät fiilikset.

En tiedä, onko Asura’s Wrath enää peli, ainakin se on tiivis, erittäin intensiivinen ja äärimmäisen mahtipontinen elämys. Se on interaktiivinen animesarja, jonka hektinen tempo ja massiivisen kaliiberin tapahtumat pitävät loitolla kiusalliset kysymykset ahtaassa tunnelissa syöksyvän elämysjunan mielekkyydestä. Huh, puh ja puhhuh, tällaista iloisen älytöntä kohkaamista tulee vain Japanista.

Asuraa joko vihaa tai rakastaa, mikä sopii sen tematiikkaan oivallisesti.

82