ATV Offroad - All Terrain Vehicle (PS2)

Kumparepöllyä

Kaahauspelejä tehdään suorastaan liikaa, mutta hyvät hurjastelut ovat harvassa. Rainbow Studiosin ATV Offroad kuuluu onneksi hyvien kastiin.

Ajokkina ovat All Terrain Vehiclet, jotka ovat jonnekin mikroauton ja krossipyörän välimaastoon sijoittuvia näppäriä nelipyöräisiä menopelejä. Maasto on kumpareista ja ilmalennot näyttäviä. Nopea ja näppärä tekee ilmassa lisäksi temppuja.

Pelivaihtoehtoja on kiitettävästi ja ne eroavat olennaisesti toisistaan. Maxxis Gran Nationalsissa ajetaan perinteisillä, kauniiseen maastoon rakennetuilla kilparadoilla. Stadion Superkrossissa kynnetään stadionille tehtyjä mutkaisia ja kiharaisia ratoja ja Cross Country Endurossa päristellään pitkin ja poikin maastoa radan reunoista liiemmin välittämättä.

Pro Career -pelissä edetään kisa kerrallaan kohti kuuluisuutta, ja järjestetään siinä sivussa lisää pelattavaa kahteen ensimmäiseen pelivaihtoehtoon. Career-pelissä ainoastaan kaksi ensimmäistä sijaa vievät parrasvaloihin.

Temppupelissä eli Freestylessä pompiskellaan pinnojen perässä. Kaikkiaan ratoja ja erilaisia ympäristöjä on reilut parisenkymmentä.

Ajotuntuma on nautittava. Ajokit pomppivat kumpareilta toiselle pehmeästi ja realistisen tuntuisesti. Kurvien kaartelu onnistuu hyvin ilman isompaa harjoittelua. Menestyksen ehto on näyttävä, oikein ajoitettu pompahtelu kumpareelta toiselle. Ennen hyppyä tattia kannattaa dipata alas ja hieman ennen "ponnistusta" kääntää se ylös, jotta näyttävä ilmalento onnistuisi. Ennen maakosketusta tattia on syytä vivuttaa niin, että pyörät pureutuvat heti napakasti maahan.

Jos ajotuntuma ei miellytä, ajokin voi tietenkin vaihtaa toisen valmistajan ehdokkiin. Loppusilauksen voi tehdä autotallissa, jossa jousituksen ja ohjauksen voi säätää kohdalleen välityksistä puhumattakaan.

Emootioenginettä

Parasta ATV Offroadissa on tunnelma. Kisat ovat intensiivisiä, eikä keskittyminen saa herpaantua hetkeksikään. Kurjasti ajoitettu kumparerivi ja muu poppoo ajelee rennonnäköisesti ohi. Toisaalta catch up takaa, että kuperkeikankin jälkeen voittotohinoihin pääsee nopeasti mukaan.

Valitettavasti catch up on tällä kertaa liiankin antelias. Kyseistä ominaisuutta ei saa kytkettyä pois, joten simufriikkien kannattaa kiertää ATV Offroad kohtuullisen kaukaa, vaikka kontrollit taatusti maistuisivat heillekin.

Jos oma kärry kyntääkin välillä piennarta väärinpäin, eivät kanssakisaajatkaan onneksi ole täydellisiä - oikeastaan kaukana siitä. Ne törmäilevät kuin pienet eläimet, eikä neljän kärryn joukkokolari juuri ennen loppusuoraa ole harvinaisuus. Ei muuta kuin ohi ja voittopokaalin pariin! Ja mikä parasta, vihulaisen niskaan voi töräyttää ilman että oma kärry jokaikinen kerta menee mullin mallin. Onnistunut luunappi takaniskaan tuottaa armotonta tyydytystä.

Edes pieni SSX-mäinen nykiminen ei haittaa peli-iloa. Mutta miksi 60 Hz:n vaihtoehto puuttuu jälleen kerran alkuvalikosta? ATV Offroad on jenkkipeli, joten originaalin vauhtiin olisi ollut mukava päästä. Lohtuna ovat kauas horisontiin piirtyvät kauniit näkymät.

Pyörät pärisevät niin, ettei käsi tarraa kouristuksenomaisesti kiinni volyyminappiin ensi kierroksella. Musiikki on menoon hyvin istuvaa sopivan raskasta rytinää, vaikka tuntuu kuin peli pyörittäisi liki nonstoppina kahta sinänsä tarttuvaa biisiä.

Neljällä pyörällä neljästään

Nelinpelinä ATV Offroad on julmetun hauska, vaikkei kiusakykyjä olekaan. Ruudunpäivitys on sopivan sujuvaa ja nopeaa ja huolimatta sumutuksesta näkymät ovat selkeät. Isoruutuinen televisio parantaa luonnollisesti pelattavuutta entisestään. Kaverin "kamppaaminen" tuottaa tanakkaa tyydytystä, vaikka oma kärry menisikin samassa rytäkässä jorpakkoon.

Kukin kisaaja voi tehdä vaikkapa vuoronperään oman radan editorilla. Radan tekeminen onnistuu muutamassa ohikiitävässä hetkessä. Valitaan yksinkertaisesti maasto, ja ajetaan sitä ympäriinsä ja sijoitetaan tarkistuspisteet sopiviin kohtiin. Voila - rata on valmis. Sijoittamalla osan väliaikapisteistä pirullisesti vuorenrinteeseen saa aikaiseksi melkoisen ratayllätyksen.

ATV Offroad on hieno ja hauska peli, jota pelaa pitkään. Se ei ole ällöhypetyksen kohde eikä siitä tule megahittiä kirveelläkään. Silti se on ollut hienoinen menestys kotimaassan Yhdysvalloissa, ja jokaisen suomalaisen rallifriikin on myös syytä panna se ostoslistalle. Ainoastaan yksinpelin ohuus jää mietityttämään.

88