B-17 Flying Fortress

Lentosimulaattori. B-17 simuloi kuuluisaa toisen maailmansodan pommikonetta. Pelaaja joutuu koneen lisäksi huolehtimaan myös miehistöstä, ja vaikka heittämään varapilotin pommittajan paikalle, jos pommittaja saa siipeensä. Tarkempi selitys Pelit-lehden numerossa 5/92.

Microprose on tehnyt uljaan yrityksen ahtaa jo PC:ssä roimaa voimaa vaatinutta simua Amigaan, ja onnistunut puolittain. Graafiset erot ovat enimmäkseen merkityksettömiä: väripaletti on pienempi, detaljeissa on tingitty ja miehistönhallinta on ängetty yhteen ruutuun. Äänipuoli on reilusti ylianeemista PC:tä parempi.

Detaljeista on jätetty tärkeimmät, joten kyllä pommitus ja koneen paikannus vielä onnistuu. Grafiikan nopeus... no onhan kysymyksessä pommikone, luojan kiitos, mutta taistelussa on liki mahdoton osua pomppivalla konekiväärillä pomppiviin saksalaishävittäjiin. Paras tapa on jättää konekiväärit tietokoneohjaukseen, jolloin koko peli supistuu entistäkin vaikeampaan pommitukseen ja koneen laskeutumiseen.

Amiga-versiota haittaavat myös kaikki PC-version mokat: ei näkyviä saattohävittäjiä, ja ainoa takaisinampuva B-17 on oma. Tämä jälkimmäinen lipsahti aikoinaan huomaamatta ohi, ja olisi tiputtanut PC-version pisteitä. Sorry.

Kiintolevyttömyys on suuri ongelma, sillä peli käyttää levyjä virtuaalimuistina ja latailee jatkuvasti. Valitettavasti A1200 oli sopivasti pois, joten ennen lehdeen painoon menoa emme ehtineet yhteensopivuutta testata. B-17 on nimittäin ilmiselvästi kiintolevyllä varustetun 1200:n heiniä. Paketissa ei yhteensopivuudesta tosin puhuta. Testaamme 1200:ssa ensi numeroon, mutta lerppupohjaisella 500:lla ei B-17 ole mikään pelielämys.

75