Bangai-O Spirits (DS) – Kova koville

Kun kaivaa japanilaisia pelilaareja, voi osua aarteeseen. Kunhan vain gaijininkin silmä sen sellaiseksi tunnistaa.

Japanilainen Treasure ei tee jatko-osia ilman syytä. Firman nimi on lupaus laadusta, johon tosiharrastajat luottavat. Pieni japanilainen toimintapelispesialisti tekee omaperäisiä pelejä mediahiljaisuudessa.

Treasure on ihailtavan vastahakoinen tekemään jatko-osia, joten Bangai-O Spirits kuuluu harvoihin poikkeuksiin. Senkin oikeutus on alkuperäisen pelikaavan pistäminen monella tapaa uusiksi. Alkuperäisten Nintendo 64- ja Dreamcast-versioiden räiskintäpainotteisuudesta on siirrytty räiskeen ja puzzlen yhdistelmään.

Puzzlemaisuus tarkoittaa oikeiden aseiden valintaa, niiden tarkkaa käyttöä sekä kenttiä, joissa on liikkuvia palikoita, pomppivia palloja ja ketjuna räjähtäviä pommimuodostelmia. Aivoja joutuu käyttämään pysyäkseen hengissä, läpäistäkseen kenttiä tai viimeistään metsästäessään huipputulosta.

Arigato Mr. Roboto

Bangai-O on mecha-räiskintä, joskin pikkuspritejen 2D-toiminnassa ei ole robottirokkia juuri kantta enempää. Pelissä on 160 mielikuvituksellista kenttää, joista lyhimpien läpäisyyn menee parhaimmillaan vain muutama sekunti. Kenttä on läpäisty, kun ylänäytön kartalle merkityt kohteet on tuhottu.

Mechaan mahtuu kaksi tavallista ja kaksi massatuhoasetta. Tuliluikuista yhden ammukset kimpoavat, toisen hakeutuvat kohteeseen, kolmannet sopivat vihollisammusten tuhoamiseen ja neljännet ovat tuhovoimaisimpia. Miekka ja maila ovat lähiaseita ja tehokkaita myös ammuksia vastaan. Joskus asepaikka kannattaa uhrata suojalle. Valikoimasta löytyy myös välineet vastustajien viskomiseen ja ajan pysäyttämiseen.

Painovoima vetää mechaa alaspäin, mutta ei hopulla. Ympäriinsä voi suihkia vapaasti ja syöksynapilla vielä sukkelammin. Edellisessä Bangai-O:ssa liikkuminen ja ampuminen olivat toisistaan robotronmaisesti riippumattomia, vaan eivät ole enää. Pysähtymällä paikalleen voi ampua vapaasti kahdeksaan suuntaan.

Vastassa on pikku-mechoja, niiden tökerösti suurennettuja isoveljiä, tykkitorneja, jättiläismuurahaisia, ammuksia, lisää ammuksia ja toivottavasti joku rako, jossa pysyy hengissä. Jos mukaan valitsee väärät aseet, on tilanne nopeasti ohi. Onneksi seuraavaksi kokeiluvuorossa oleva ase on nopeasti valittu uutta yritystä varten.

Oikean maailman muotoja ei mallinneta, vaan kentät ovat puhtaasti pelimäisiä ja räiskinnän ehdoilla tehtyjä. Välillä leikitellään, alue on esimerkiksi kuin Treasuren logo tai Nintendo DS. Lainausta klassikkopeleistä ovat esimerkiksi Pac-Man-, R-Type- ja Super Mario -kentät. Suoraan ei kuitenkaan nyysitä, sillä kentät on piirretty pelin omilla grafiikkaelementeillä ja kansoitettu normaalivihollisilla.

Vaikeustaso on epätasainen. Monesti henki lähtee parissa sekunnissa, jos aseistus on väärä. Joskus taas kentän voi läpäistä helposti jo ensimmäisellä kerralla, mutta hyvän ajan saaminen vaatii oivallusta.

High score, rakastettuni

Grafiikka ei ole kaksista, mutta tärkeintä onkin, että ruuhkatilanteissa näkee missä mennään. Koneita ja ammuksia on ruudulla usein todella paljon. Ammusrykelmien pitkät vanat piirtävät ruudulle hienoja kuvioita. Ruudun ruuhkautuminen hidastaa toimintaa, mutta se on tarkoitus.

Lisäsisältöä voi vääntää kenttäeditorilla. Hengentuotteille on keksitty loistava kuusnelosajan henkeä lainaava jakotapa. Kentät tallennetaan äänidataksi. Surina nauhoitetaan tietokoneelle DS:n kaiuttimesta, jaellaan kavereille vaikka mp3-muodossa ja otetaan käyttöön DS:n mikrofonin kautta äänittämällä. Nerokasta!

Koska kentät ovat lyhyitä, irrallisia suorituksia, syntyy pelin palkitsevuus toiminnasta ja tuloksensa parantamisesta. Jonkinlainen taustarakenne ei silti olisi ollut pahitteeksi. Paikoin tarvitaan pitkää pinnaa, kun peli kyykyttää kekseliäisyyttä ja refleksejä. Silloin kannattaa jättää kenttä hautumaan ja siirtyä seuraavaan.

Bangai-O Spirits on pirteän erilainen räiskintäpeli. Toimintapläjäyksen lisäksi kattaukseen kuuluu hengenravintoa eli oivaltamisen iloa, villejä ideoita ja hauskoja retroviittauksia. Tämä on pelimiehen peli.

89

Lisää aiheesta