Battlechess 4000 – Futurashakkia

Miten saada tuhansia vuosia vanha, edelleen jytäävä lautapeli kaupatuksi kiinnostuksensa nopeasti menettävien tietokoneihmisten kaaliin? Ei kun lisätään grafiikkaa ja animointia, ripautetaan sekaan hieman metallisia äänitehosteita tehostamaan tunnelmaa, ja kuorrutetaan sakealla Super-VGA-kastikkeella.

Kaksi Battlechessiä ei pärjää ilman kolmatta. Taistelushakki I sai aikoinaan runsaasti kehuja, mutta viehätys lopsahti nopsasti kun animaatiot oli kerran nähnyt. Chinese Chess tarjosi sentään kiintoisan variaation kiinalaisen shakin muodossa, mutta valitettavasti se ei tuntunut purevan länsimaiseen yleisöön. Sarjan tuorein tulokas palaa vaihteeksi perinteiseen shakkiin ja turvautuu Battlechessin alkuperäiseen houkuttimeen _ animaatioihin.

Mitään shakkiuutta ei BC4000:ssa ole. Ei erikoisia uusia sääntöjä tai variaatioita perusshakkiin, ei uusia nappuloita, ei Archon-tyyppistä taisteluja, ei nappuloiden välienselvittelyjä uusien sääntöjen perusteella. Ei, vaan sama vanha shakki piileskelee Super-VGA:n lomassa.

Hahmot on muutettu futuristisiksi scifi-otuksiksi. Torni on Transformers-robotti ja solttu on muuntunut kummaksi limalitisijäksi, ja tietysti äänitehosteet on viritetty vastaamaan grafiikkaa.

Animaatioita on aiempia osia enemmän, mikä onkin ehkäpä ainoa oikeutus pelin olemassaololle. Luonnollisesti ne ovat hupaisia ja hassuja. Kerran tai kolme. Ja pääsee niillä ainakin kerskumaan, kuinka näyttävää Super-VGA-grafiikka onkaan.

Kauniisti animoidussa kolmiulotteisessa shakissa on tietysti oma huvinsa, joskin pelin hahmottaminen on vaikeaa. Hyvää shakkiturnausta kaipaavan kannattaakin käyttää pelkkää 2D-puolta pelistä, sillä silloin itse shakkipelin olemus on sellaisenaan mukana. Ehkäpä mukana pitäisi olla elokuvaoptio, jolla voisi katsella nappula-animaatiot tarvitsematta häiritä aivosoluakaan tapahtumien edistämiseksi. Kauniit SVGA-animaatiot nimittäin kyllä kelpaavat katsottaviksi.

Mikäli ei ole pelannut aiempia Battlechessejä, niin kyllä BC4000 varmasti tarjoaa ainakin hupaisia hetkiä. Pyhän Pelin konkareille perinteinen laudalla ihmisvastustajan kanssa pelattava shakki on todennäköisesti tyydyttävämpää, sillä shakki on joka tapauksessa aivopeli, ei mikään beat'em'up.

Battlechess 4000:n tasoa vastustajana en katso olevani kykenevä arvioimaan.

85