Beijing 2008 (Xbox 360) – Lihasten leikki

Näpytinäp, ratatata tat, tuska, kärsimys ja kramppaavat kädet. Beijing 2008 tuo ratakierroksen maitohappoja tihkuvan todellisuuden sohvaperunoiden ulottuville.

Nuoruusvuosieni paras urheilumuisto on Daley Thompson’s Decathlon Spectrumilla, joka on läheistä sukua Konamin Track & Field -kolikkopelille. Toiminnan sisältö oli pääpiirteissään rämpytystä, rämpytystä, ajoitusta ja vielä vähän rämpytystä. Yhden Specun kuminäppis taottiin porukalla (entistäkin) tunnottomammaksi. Vuosikymmenten vieriessä ainoastaan grafiikka kaunistuu: Beijing 2008:n ydinsisältö on edelleen rämpytystä. Ja hyvä niin, sillä sormet verillä naputtaminen tuo touhuun fyysisen urheilun tuntua.

Yleisurheilu muodostaa olympialaisilla rahastavan Beijing 2008:n lajivalikoiman kovan ytimen. Ratalajit kattavat kaiken satasesta aitajuoksujen kautta 1500 metrille. Kenttälajeista ei puutu mitään: kolmiloikka, seiväshyppy, moukari, keihäs ja sitä rataa. Voimistelu ja uinti ovat mukana yhteensä tusinalla lajilla ja ammunta neljällä, mutta muista lajikokonaisuuksista nähdään vain yksittäisiä esityksiä. Erikoisuuksiin kuuluu muun muassa kajakkipujottelu, joukkuepyöräily, judo ja pöytätennis.

38 lajin arsenaali puristetaan ruudulle muutaman perussapluunan läpi: grafiikka muuttuu, mutta suorituksen periaate säilyy. Rinnakkaislajeista tehdään erilaisia ajoitusta ja muita pieniä yksityiskohtia muuttamalla. Heitoissa rämpytetään tai kieputetaan tatilla voimaa ja säädetään heittokulma liipaisimella. Keihäs läväytetään matkaan hauskasti heittokäden liikettä apinoivalla edestakaisella tattinykäisyllä. Pikajuoksu- ja uintilajien startit ennakoidaan jännästi voimaa keräämällä. Jos puhti nousee punaviivan yli, urheilija singahtaa lähettäjästä riippumatta liikkeelle. Mitä lyhyempi matka, sitä tärkeämpään osaan startti nousee.

Voimistelu, korkeushyppy ja judo nojaavat vahvasti rytmipelielementteihin. Näppäimiä taotaan ruudulla tepastelevan urheilijan askelten tahtiin ja tateilla tasapainotetaan kiikkeriä otenuolia telineissä. Ampumaradoilla kamppaillaan aikaa ja satunnaisesti huojuvia tähtäimiä vastaan. Muutama erikoisuus, kuten pöytätennis ja koskenlasku kajakilla, eivät muistuta mitään toista lajia. Pöytätennis on yksinkertaista, mutta yllättävän pätevää pallottelua. Vastapainoksi tunnoton kajakkikohkaus on kärsimystä alusta loppuun.

Hitaasti ja varmasti

Lähes kaikissa nopeita liikeyhdistelmiä sisältävissä lajeissa hyödynnetään hidastuksia, jotka pyrkivät naittamaan ohjauksen paremmin urheilijan edesottamuksiin. Hidastusten takia voimistelu, uimahypyt ja pari muuta lajia tuntuvat teennäisiltä ja löysiltä. Rehellinen refleksimekaniikka olisi napakampi ratkaisu. Voimalukitus vesittää omalta osaltaan taitovaatimuksia. Systeemin myötä rämpytys ja kulmien ynnä muiden säätämiset ovat toisistaan irrallisia suorituksia: taotaan voimaa, lukitus, lopetetaan naputus ja säädetään kulma. Ihme neiteilyä.

Yksinpeliä piristetään roolipelielementtejä lainaavalla olympic games -moodilla. Lajikavalkadi on jaettu päiviin, joilla on joku tavoite: hankkiudu neljään loppukilpailuun tai voita vaihteleva määrä mitaleita. Joka lajista irtoaa sijoituksiin ja erityissuorituksiin liittyviä pisteitä, joilla ostetaan seuraavan päivän alussa joukkueelle parempia ominaisuuksia.

Moninpeli onnistuu neljään osaan jaetulta ruudulta, lähiverkossa ja netissä. Usean lajin matsit saattavat venyä tuntikausien eepoksiksi, sillä uusintayrityksiä on yhtä monta kuin todellisuudessa. Kolme yritystä per korkeus -tyyppisen realismin kääntöpuolella kummittelee odottelu. Pelaa 15 sekuntia ja varro pari minuuttia -idea ei kerta kaikkiaan toimi netissä. No, sainpahan moninpelin kiihkeydessä astiat kaappiin ja muita rästihommia pulkkaan.

Odottelun tuska oli suurin silloin, kun olin jo itse pudonnut kärkikahinoista. Peli ei ole sama asia kuin telkkarin urheilulähetys: Mr. Mxyzptlkssä ei ole lähimainkaan samaa imua kuin Jelena Isinbajevassa. Miksi lajeja ei saa pelata samaan aikaan? Muiden suorituksista voisi näyttää yritysten välillä uusintoja, jos siihen on tulosten valossa aihetta. Samalla päästäisiin eroon lagin tuomista omituisuuksista, sillä ajoitusongelmien lisäksi kilpakumppanien toilailut eivät aina vastaa lopullista tulosta.

Beijing 2008 on nipotuksesta huolimatta teknisesti siisti, laaja ja monipuolinen kokoelma urheiluaiheisia minipelejä. Samalla sohvalla pelattuna oivaa peliviihdettä kisastudiota piristämään.

77