Beyond Good & Evil (PS2) – Metal Gear Jade

Rayman-tasoloikkasarjan luoneen Michel Ancelin ideoima Beyond Good & Evil on omalaatuinen ja piristävä cocktail, jonka scifi-maailma muistuttaa alienien vainoamaa Disney-planeettaa.

Beyond Good & Evil -toimintaseikkailun tarina seuraa Hillys-planeetan vapaustaistelua hyönteismäisiä DomZ-muukalaisia vastaan. Jostain kumman syystä Hillysin Alpha Sections -turvajoukot ovat aina myöhässä, kun muukalaiset iskevät. Reportteri Jade pääsee pelottavan DomZ-salaliiton jäljille. Totuuden siemeneen törmättyään Jade liittyy DomZ:n ja Alpha Sectionien vainoamaan IRIS-vastarintaliikkeeseen.

Jade ei setvi DomZ:n salaisuuksia yksin. Seikkailu aloitetaan Pey'J-mekaanikkosian aisaparina ja muutaman mutkan jälkeen Jaden imussa ravaa jykevä IRIS-agentti Double H. Vetisen Hillysin pieni pääkaupunki sijaitsee saaristossa, joten parivaljakko liikkuu paikasta toiseen kätevällä ilmatyynyaluksella.

Kaupungissa pörrää runsaasti lentäviä autoja ja veneitä, mutta vilkas keskusta on valitettavasti pelkkä tylsä kulissi. Jalankulkijoita ja sisäänkäynneillä siunattuja rakennuksia on vain ajoneuvoilta suljetulla asuinalueella. Kaikilta vastaantulijoilta voi kysellä kuulumisia, mutta vastaukset ovat yleensä hienovaraisia vihjeitä tai suoria vinkkejä.

PS2-versiossa on eri alueiden välillä lyhyitä, mutta kokonaisuutta pirstovia lataustaukoja. Jak II: Renegaden ilmalukot ja hissit eliminoivat lataustauot huomattavasti tyylikkäämmin.

Passelit passlet

Jaden tehtävät ovat maittava yhdistelmä nokkeluutta ja varovaista asennetta vaativia tilanteita. Taistelutaitoja kaivataan säännöllisin väliajoin, mutta tärkeimmät tilanteet ratkotaan rauhallisesti järjellä. Loogiset pulmat liittyvät useimmiten ovien, siltojen ja hissien käyttöön. Pähkäilyn ratkaisuhetkiä ja muita dramaattisia tilanteita kevennetään Pey'J:n tai Double H:n lystikkäillä kommenteilla.

Ongelmat eivät ole pelkkää etsi avain lukkoon -rumbaa. Esimerkiksi hirviön hajottamalla tehtaalla Jaden täytyy keksiä vaihtoehtoisia voimanlähteitä rikkinäiselle hissille ja ovelle. Osa ongelmista selviää vain kaverusten tiukalla yhteistyöllä. Sankaritar joutuu toisinaan tasoloikkamaisiin ketteryystesteihin, mutta niissäkin oikean suoritustavan keksiminen on sorminäppäryyttä tärkeämpää.

Mukavan näköinen akrobatia on zeldamaisen automaattista. Jos Jade tökätään kiipeilypaikan viereen, hän kiskoo trimmatun kroppansa ripeästi ylös nätin animaation siivittämänä. Kielekkeen reunalle juokseva sankaritar hyppää, jos edessä odottaa muutakin kuin viikatemies.

Juonta edistävät päätehtävät, kilpa-ajot ja pienet bonuskeikat palkitaan helmillä, jotka kelpaavat maksuvälineiksi Mammago-korjaamossa. Jamaikalaisittain posmottavien hupaisien rasta-sarvikuonojen huoltamolta ostetaan virityspaloja Jaden ilmatyynyalukseen. Supermoottoreiden tuuppimat sankarit tavoittavat uusia alueita ja tuoreita tehtäviä.

Jade kantaa kiikarimaista zoomikameraa, jolla napsitaan raskauttavia fotoja salaliittolaisista. IRIS-ryhmän tietoliikenne-ekspertti julkaisee mullistavat kuvat Shauni-salanimellä Hillysin medioissa. Uhanalaisen faunan kartoitus on Jaden hauska sivutyö. Eläimiä löytyy melkein mistä vain, joten jatkuva valppaus on tärkeää, sillä Hillysin tiedekeskus palkitsee kahdeksan eläimen filmirullan helmellä.

Tarinan edistyessä hiiviskelyä käytetään enemmän, sillä taisteleminen on usein toivotonta. Sotilastukikohtien tärkeiden solmukohtien laserkanuunat kärventävät Jaden heti, jos hänet havaitaan. Konemaisia partioreittejä noudattavat soltut näkevät kauemmas kuin likinäköiset Metal Gear -pyssymiehet.

Tilannetta tasoitetaan jykevien kommandojen huonolla kuulolla ja välinpitämättömällä johtoportaalla. Jade voi ryömiä sotilaan kantapäitä hipoen, jos äijä katsoo toiseen suuntaan. Tukikohdan laajuisia etsintöjä on turha pelätä, sillä tilanne nollataan, kun Jade siirtyy seuraavaan huoneeseen.

Carlson & Peters, sivu 823

Sporttinen Jade ei ole neiti Croftin tapainen salilla treenaava voittamaton amatsoni. Pakkosaumassa reportteri jakelee navakoita iskuja mystistä energiaa hehkuvalla dai-jo-sauvalla, mutta tuliaseisiin Jade ei koske. Vaaralliset eläimet hoidetaan suoraviivaisesti hyökkäysnamiskaa rämpyttämällä. Vahvasti panssaroituja sotilaita ja robotteja vastaan nujakointi vaatii yllätyksen suomaa etua.

Murhaavan tehokasta tekniikkaa käyttävät Alpha Sections -kommandot tekevät Jadesta helposti ylikypsää kinkkua, jos hän ei varo askeliaan. Mellakkakilvellä suojautuneen sotilaan ainoa herkkä kohta on selkäpuolen ilmasäiliö ja kesken kahakan selkään lätkiminen on vaikeaa. Toisinaan sankarittaren täytyy tuuppia tuhoutumattomia vartiorobotteja etenemisreittejä tukkiviin sähkövoimakenttiin, jolloin robotin räjähdys rikkoo voimakenttäkelan.

Jaden tiimikaveri auttaa vihollisten rökittämisessä. Pey'J ja sotilasmanuaalin poskettomia iskulauseita toitottava Double H läpsivät vastustajia verkkaiseen tahtiin. Erikoisliikkeenä kaverit iskevät maanpintaa komennon mukaan, jolloin viholliset pomppaavat tärähdyksen voimasta ilmaan. Jade lätkii lentäviä otuksia toisiaan päin: sihtaaminen hoidetaan Matrix-hidastuksen avittamalla tähtäimellä. Kunnon laakapalloilla tiputetaan myös pystyyn jumittuneita laskusiltoja ja pomomatseissa apuri tekee käskystä jonkun tilanteeseen sopivan kikan.

PS2-Beyond Good & Evil käyttää peliyhteyksissä harvinaista ja kapeaa letterbox widescreen -näyttötilaa. Tavallisessa 4:3-telkkarissa ruudulle jää todella paksut mustat palkit ja 16:9-ruudulle zoomattuna resoluutio näyttää paikoitellen karkealta. Pienestä näyttöalasta huolimatta päivitys notkahtaa selkeästi graafisesti raskaissa paikoissa.

Beyond Good & Evil on viihdyttävä yhdistelmä kevyitä pulmia, näppäriä taisteluita ja hiiviskelyä. Rennolla huumorilla kuorrutettua Hillysin vapaustaistelua seuraa mielellään loppuun asti. Merkittävimmät ongelmat piilevät lähinnä teknisellä puolella ja nekin häiritsevät ainoastaan kultasilmiä.

89