Blaze & Blade (PSone) – Maineen metsästäjät

Roolipelejä ei aina tarvitse pelata yksinään. Funsoftin Blaze & Bladessa hirviöjahtiin voi kirmata neljän kaverinsa kanssa.

Mabressian mantereella sijaitsi alue nimeltä Foresia. Kauan sitten siellä asui 12 viisasta miestä, jotka hallitsivat magiaa ja loivat itselleen demonipalvelijoita. Typeryyksissään viisaat miehet loivat yhä vahvempia demoneita, kunnes tilanne riistäytyi käsistä ja rengit muuttuivat isänniksi. Foresia oli tuhoon tuomittu.

Myöhemmin alue nimetään Kielletyksi maaksi, levitetään vähän huhuja ja johan kaiken maan sankareita tulvii paikalle.

Sankarimme urheat

Ennen kuin seikkailuun pääsee käsiksi luodaan itselleen mieluisa hahmo kahdeksasta vaihtoehdosta. Jokaisella hahmoluokalla on omat erikoiskykynsä. Metsästäjä osaa käyttää yrttejä ja löytää eläinten polkuja, kun taas kääpiö käyttää kilpeä ja murskaa kiviä. Hahmoilla on ominaisuudet, joiden kesken jaetaan arvottu määrä pisteitä. Ne määräävät miten vahva tai heikko sankari on milläkin saralla.

Blaze & Bladen erikoisuus liittyy varsinaisen seurueen haalimiseen. Jokainen pelaaja saa luoda itselleen vain yhden hahmon. Pelaajia voi lisätä ja vähentää jokaisella pelikerralla tahtonsa mukaan. Jos vaikka kaveri ei satukaan olemaan paikalla, voi peliä jatkaa yksin, sitten tallentaa ja jatkaa myöhemmin vaikka kolminpelinä.

Majatalo on seikkailujen keskipiste. Sieltä se alkaa ja sinne palataan kuulemaan tuoreita huhuja uusista alueista, tunnistamaan löydettyjä aarteita ja selvittämään seuraavia seikkailuja. Varsinainen toiminta tapahtuu Foresiassa, joka on jaettu alueisiin, joihin pääsee vain majatalon kautta.

Seikkailun perusteet, osa I

Peli on kuvattu loivasti yläviistosta. Kuvakulmaa voi käännellä ja kieputtaa haluamallaan tavalla. Se on itseasiassa pakollista, sillä maasto estää useasti näkyvyyden. Ympäristössä liikkuminen on yleensä rajattu niin, ettei pelaaja pääse kuin etenemään tietyllä seudulla. Se onneksi vähentää melko suurikokoisilla alueilla harhailua. Suuret kartat tuovat omat ongelmansa, sillä peli latailee uusia paikkoja vähän väliä.

Kentät ovat täynnä pulmia, ansoja ja etenkin hirviöitä. Ongelmat ovat tavallisesti 'ovi kaipaa avainta, löydä se' -luokkaa vaikeampia, mutta eivät missään nimessä mitään pelin pysäyttäjiä. Ansat ja esteet edustavat kaikkia alan kliseitä romahtavista silloista tippukiviin.

Hirviöt ovat ainoa kokemuksen lähde ja niitä on paljon. Hirviöillä on paha tapa teleportata hetken kuluttua takaisin tuonelan porteilta kiusaamaan maan asukkaita. Kokemuksella nousevat hahmojen kestävyys, manapisteet ja magiaa osaavat hahmot oppivat automaattisesti uusia loitsuja.

Taistelu tapahtuu reaaliaikaisesti nappia hakkaamalla. Loitsut sinkoilevat joko pikavalintanapista, jossa voi olla yksi loitsu tallessa kerrallaan tai sitten näppäilemällä taikaan vaadittavan yhdistelmän padiltä. Näin kaikki opitut loitsut ovat käytössä koko ajan, jos vain muistaa oikeat riimut, oikeasti.

Hirviöiden vastus on sopiva ja se nousee välillä jopa haastavaksi varsinkin yksin seikkaillessa. Erityisen harmillista kuoleminen on yksinpelissä, sillä tallennuspaikat ovat todella harvassa ja sankarilla on elämiä vain yksi. Moninpelissä kuolleet hahmot kuitenkin heräävät henkiin heti uudelle alueelle astuttaessa. Onneksi vahvimpia vihollisia voi yrittää juosta pakoon.

Kimppakiva

Yksinpelinä Blaze & Blade ei ole kovin erikoinen kokemus, mutta mitä useampi pelaaja liittyy mukaan, sitä mukavampi sitä on pelata. Moninpelissäkin on tosin yksi harmittava ääliömäisyys. Hahmot voivat vaihtaa tavaroita keskenään vain myymällä niitä toisilleen pelin ulkopuolisessa valikossa. Miksi ihmeessä se on pitänyt tehdä niin vaikeaksi? Nyt tapahtumat keskeytyvät, jos haluaa antaa toiselle tavaran ja sen lisäksi kaverilla pitää olla riittävästi rahaa.

Poikkeuksellisesti Blaze & Blade ei tuonut mieleen Final Fantasyjä vaan ennemmin Diablon, tosin yhtäläisyydet ovat etäisiä. Jos vain puutteet eivät olisi niin selkeitä, tässä voisi olla hyvä peli. Nyt sitä jaksaa vain moninpelinä.

74