Captive – (Lyhyesti: PC-Update)

Vihdoinkin, ehkä juuri Dungeon Masterin menestyksen myötä, on Tony Crowtherin klassinen Captive saapunut PC-koneisiin, vain parin vuoden matkan tehtyään.

Captiven päätarkoitus on vapauttaa avaruusasemalla syyttömänä viruva vanki neljän robotin voimin. Peli näyttää Beholder/DM-tyyppiseltä rooliseikkailulta, jota se kyllä onkin. Pääpaino ei ole ongelmissa, jotka ovat tasoa "löydä oikea vipu-nappi-yhdistelmä", vaan hengissäpysymisessä (hirviöt ovat aika jehuja) ja eteenpäin pääsemisessä. Kun tuliaseet astuvat peliin, tulee pelistä tyydyttävää räiskintää.

Magiaa ei Captivessa ole, mutta robottien päähän saa istutettua ketteriä laitteita, jotka ajavat vähän saman asian. Vihjeenä kerrottakoon, että kartoitin, ulosmenon näyttäjä ja antigrav ovat täysin välttämättömiä. Toinen erikoisuus on se, että robotit voivat vaihtaa ruumiinosiaan parempiin ja ruoan asemasta täytyy löytää sähköpistokkeita.

Varsinainen hauska juttu on se, että kun 10 tason jälkeen pääset avaruusasemalle ja ehkä jopa hengissä pelastamaan vanginkin, hänet napataan taas ja sama sykli jatkuu, kunnes kaikki yli 65 000 (jep) kenttää on pelattu. Odotamme edelleen täydellisiä läpipeluuohjeita.

Grafiikka on yhtä identtisen räikeää kuin Amigassa aikoinaan, mutta efektit ovat edelleen hyviä (SoundBlaster). Valitettavasti Captive tuntuu olevan nirso koneen suhteen sillä installoinnissa oli tiettyjä vaikeuksia, ja kursori on aina joko liian nopea tai hidas, väpättää ikävästi ja likkueessaan häiritsevästi monistuu. Tämä tiputti Captiven muuten ansaitsemastaan Pelit-huippuarvosta. Jos tämän kestää, on Captive edelleen loistopeli.

90