Caylus - Näkemiin vaan muru

www.lautapelit.fi/lautapelit/index.php?p=809

Unohda Monopoli, Afrikan tähti, munkit ja hirveät pullat. Caylus on lautapeli, jossa saat syyttää tappiosta vain itseäsi.

William Attian Caylus kuvaa keskiaikaisen linnan rakennusprojektia. Peli nousi viime vuonna lautapelifanien suosikkien joukkoon eikä ihme, sillä Cayluksen voittaminen vaatii sekä pitkän linjan suunnitelmia että nopeasti reagoivia hoksottimia. Tuuria ei kaivata lainkaan. Eikä enää englantiakaan, sillä lautapelistä julkaistiin suomenkielinen versio.

Pelilautaa hallitsevat linnan rakennustyömaa, keskeneräinen kylä ja pistetaulukot. Rakennusmestarit (pelaajat) lähettävät kisällejään laudalle vuorojärjestyksen mukaan yksi kerrallaan. Miekkosen asettaminen maksaa yhden denierin. Pahimmassa tapauksessa rahaa tulee vain kaksi denieriä vuorossa, joten kisällejä ei kannata määrätä ihan minne sattuu. Kisällit menevät joko resursseja tuottavaan taloon, erikoisrakennukseen tai linnan työmaalle.

Talleilla, kaupoilla ja muilla rakennuksilla muutetaan muun muassa vuorojärjestystä ja tienataan rahaa. Tietyt toimenpiteet, kuten linnan rakentaminen ja turnajaisten rahoittaminen, palkitaan kuninkaan suosiolla. Suosikkipisteet kääntyvät joko voittopisteiksi, rahaksi, resursseiksi tai rakennuksiksi.

Järjestys ennen kaikkea

Uutta taloa himoitseva mestari tarvitsee puusepän tai kivenhakkaajan tontille kisällin ja muutaman raaka-ainekuution. Peruspömpeleitä huomattavasti tuotteliaampi talo kohoaa ensimmäiseen vapaaseen tonttiin ja rakennuksen pystyttäjä saa pinkan voittopisteitä.

Kisällin saa asettaa minne tahansa, jos ehtii rakennukseen ennen muita. Rakennuksessa saa olla vain yksi kisälli kerrallaan, joten vuorojärjestyksen merkitys nousee toisinaan ratkaisevaksi. Rakennuksen omistaja saa yhden voittopisteen, jos toisen mestarin mies käyttää sitä. Käyttäjän plakkariin tippuvat tarvikkeet ovat kuitenkin yhtä voittopistettä arvokkaampia. Resursseja on viisi erilaista: kivi, puu, kangas, ruoka ja kulta.

Cayluksen monipuolisuus kumpuaa rakennusten laajoista mahdollisuuksista. Mestarit lähettävät kisällejä oman taktiikan kannalta tuottoisimpiin paikkoihin eikä raskaampaa peli-ideaa tarvita. Tehtävä vaatii valppaita hoksottimia, sillä hyödyllisten talojen painopiste elää jatkuvasti. Jokainen pelikerta on erilainen ja edellisen mittelön voittokuvion toistaminen saattaa tuottaa seuraavalla kerralla viimeisen sijan.

Parin huuli pyöreänä -treenipelin jälkeen urakka muuttuu addiktiiviseksi pähkäilyksi ja tuumailuksi, sillä teoriassa toimivia taktiikoita on läjäpäin. Enemmän kuin yhdessä pelissä edes pystyy keksimään saatika kokeilemaan.

Caylus pystyssä

Tiellä etenevä linnanherra määrää pelin keston, sillä peli päättyy linnanherran saapuessa pelilaudan tornisymbolille. Herraa seuraava lahjottava viskaali on Cayluksen selkein häiriköintielementti. Kun kaikki pelaajat ovat passanneet vuoronsa rahanpuutteen tai taktisen syyn takia, viskaalia liikutetaan tiellä eteen- tai taaksepäin. Yhden ruudun matka maksaa yhden denierin ja yksittäinen pelaaja saa siirtää viskaalia korkeintaan kolme ruutua.

Jos viskaali pakittaa jonkun pelaajan kisällin taakse, sijoitusraha menee hukkaan ja raaka-aineet jäävät sille tielleen. Viskaalin liikkeistä saa ja pitää keskustella, mutta toisen mestarin siirroista ei saa tarjota rahaa tai tavaraa. Viskaali vaikuttaa suoraan linnaherraan. Jos viskaali on linnanherran edellä, herra etenee kaksi ruutua ja muuten vain yhden. Voittaja selviää pisteitä ynnäämällä. Jokaisesta linnaan kuskatusta tavaraerästä ja rakennuksesta irtoaa pisteitä.

Linnanherran eteneminen muuttaa rauhallisen resurssilaskelmoinnin lähes yhdessä vuorossa kiivaaksi kohellukseksi – apua, tarvitsen vielä tuota ja sitä sun tätä ennen viimeistä vuoroa. Jos peliporukassa jotain kritisoitiin, se oli nimenomaan äkäinen loppupeli. Nopeatempoisesta finaalista huolimatta kädenvääntö raaka-aineista kestää karkeasti arvioiden noin puoli tuntia per pelaaja.

Caylus on huippuluokan lautapeliviihdettä kokeneille pelaajille. Rönsyilevästi selitettyjen sääntöjen takia aloituskynnys on korkea, mutta vaivannäkö ja pari treenipeliä kannattaa. Caylusta jauhetaan vielä vuosien päästä.

***** (Viisi tähteä)

William Attia

Caylus on keväällä 30 vuotta täyttäneen ranskalaisen William Attian ensimmäinen lautapeli. Debyytti on huikea, sillä Caylus roikkuu alalla arvostetun BoardGameGeekin ranking-listalla heti Puerto Ricon jälkeen kakkosena. Päivätyönään William kehittää softaa pienessä ranskalaisessa ohjelmistofirmassa. Ammatistaan huolimatta hän ei harrasta lainkaan videopelejä.

Cayluksen suunnittelun aktiivinen vaihe ei kestänyt kovin pitkään, sillä aikaa paloi vain kolme kuukautta. Alustavat ideat putkahtivat Attian päähän noin vuosi ennen projektin päättymistä. Pelitestaus oli operaation työteliäin osa. Ensin pelattiin ja keskusteltiin pelin tasapainosta. Seuraavaksi tehtiin muutoksia tarpeen mukaan. Maanantain session ideoita kokeiltiin yleensä jo heti tiistaina. Sitten sama uudestaan ja vielä kymmenen kertaa kiellon päälle.

Leijonanosa testiajasta meni eri osa-alueiden hienosäätöön. Jostain toimenpiteestä saattoi tulla liikaa tai liian vähän pisteitä. Lopullisessa tasapainotuksessa William päätyi siihen, että pelkästään linnaa rakentamalla voi melkein voittaa ja pelkästään rakennuksiin panostamalla voi melkein voittaa. Avainsana on melkein. Säätäminen loppui ja Caylus valmistui, kun yhtä selkeää voittostrategiaa ei enää ollut. Eikä kukaan ole sellaiseen törmännyt.

Julkaisu oli harvinaisen helppo juttu: Ystari Gamesin perustanut Cyril Demaegd on Williamin kaveri ja testiporukan jäsen. Cyrilin kauppapeli Ys on Ystari Gamesin ensimmäinen julkaisu.

Laajennuksia suunnitellaan, jos siihen ilmenee selkeää tarvetta. Williamin mukaan lisäviritysten ongelma on, että niiden sopivuus peruspeliin pitää tutkia tarkkaan. Caylus on loppuun asti mietitty kokonaisuus, joten laajennuksia harkitaan aikaisintaan vuoden tai parin päästä.

Petri Heikkinen

William Attian lautapelisuosikit:

  • Age of Steam
  • Diplomacy
  • Einfach Genial (Ingenious)
  • Euphrat & Tigris
  • Kardinal und König (Web of Power)
  • Princes of Florence
  • Puerto Rico
  • Rasende Roboter (Ricochet Robot)

Lisää aiheesta