Chaos Overlords – Kuivat kummisedät

Järjestäytyneen tulevaisuuden romahtaessa leimahtavat jengisotien liekit, kun rikollispomot käyvät taistoon. Konetuliaseet tempaisevat jämäkän soolon ja taustalla raikaa reipas kyberpunk. On kaupungin hallinnasta taistelevien Chaos Overlordsien aika.

Chaos Overlords on helppo (siis pelata) strategiapeli, jossa pelaaja astuu rikollispomon saappaisiin ja aloittaa valtakamppailun kuutta muuta pomoa vastaan. Päämääränä on luonnollisesti nitistää kilpailijat, ja taistelutantereena toimii sektoreihin jaettu kaupunki. Jokaisessa sektorissa on kolme sattumanvaraista rakennusta, jotka "valtaamalla" saa vaikka lisää rahaa, tutkimustehoa, parantuu nopeammin ja semmoista.

Varsinaisesti digitaaliajan Don Corleone kuluttaa aikaansa jengejä palkkaamalla. Määrä on rajoitettu yhteen per vuoro ja valikoima koostuu kolmesta sattumanvaraisesta jengistä. Kaikkiaan niitä on 70 erilaisia, kyvyiltään enemmän tai vähemmän erilaisia. Siinä missä jotkut ovat erinomaisen hyviä tappajia, toiset saavat nyhdettyä sektorista rahaa ja kolmannet osaavat kehittää todella uutta hi-techiä. Jotkut ovat kuin kaksijalkaisia stealth-hävittäjiä ja liikkuvat näkymättöminä vaikka vihollispomon vaatekaappiin. Myös aseenkäyttötaidot on rankattu erikseen, esimerkiksi taitava karatekajengi saa hirveät miinukset jos tarttuu tuliaseeseen.

Jengeille voi antaa yhden käskyn per vuoro. Ne voivat esimerkiksi liikkua huiman yhden sektorin matkan tai kuluttaa vuoronsa varustautumalla pyssykällä. Pääasiallisesti jengit valtaavat sektoreita ja niiden rakennuksia, kiristävät sektorista rahaa ja sotivat muiden jengien kanssa.

Myös uutta teknologiaa pitää tutkia. Jengien teknologiataso paitsi säätelee vempaimia, joita he voivat kehittää, myös sitä, mitä he voivat käyttää. Osittain se on todella tyhmää: rynnäkkökiväärin liipasinta on aivan yhtä helppo painaa kuin pikkupyssykänkin.

Ja kun ensimmäiset kyyneleet on saatu esiin, jatkukoon itku ja poru. Jengien ominaisuudet on esitetty (kirjanpitäjiä) kiehtovasti numeroina, mikä tapa sopiikin mainiosti yhteen postimerkin kokoisen kuvan kanssa. Soppaan syljetään vielä "huumorilla". Hauskaa kun jengit ovat scifi-kliseiden lisäksi vaikka entisiä postityöntekijöitä, käytettyjen autojen myyntimiehiä tai ihmeparantajia. Ha ha.

Taisteluissa osapuolet töräyttävät toisiaan kerran, pelaajan ihastellessa jännittävästi lyheneviä terveysjanoja ja pelin ainoaa animointia. Chaos Overlordin grafiikka on muutenkin täysin mitäänsanomattoman aneemista. Kaiken tämän jälkeen mahdollisesti henkiinjäänyttä peli-intoa ampuu polvilumpioihin puolivillainen käyttöliittymä, joka on kuin legendojen "kaupungin työntekijä": mitään se ei tee eikä kerro vapaaehtoisesti. Jo pelkkää käskynjakoa varten haluaa peli ehdottomasti hypätä omaan ruutuunsa, mikä on turhaa ja pitkän päälle rasittavaa.

Mielenkiintoisinta pelissä on yritys hahmottaa mitä siinä yleensä pitäisi tehdä ja miten: ohjekirja on nimittäin sitä tasoa, että sen tekijät pitäisi pistää suunnittelijoiden ja graafikoiden seuraksi nukkumaan kalojen kanssa. Manuaalin takaa löytyvät nopanheittelypohjaiset kaavaselitykset antavat hyvän vihjeen miksi Chaos Overlords muistuttaa lautapelin paperimakuista tietokoneversiota.

Osiensa summana Chaos Overlord muistuttaa tulevaisuuden rikollisliigojen yhteenottoa yhtä kaukaisen abstraktisti ja keinotekoisesti kuin shakki onnistuu kuvaamaan sodankäyntiä. Shakkimattien tosin ei tarvitse kärsiä huumorista.

Kaiken tämän kestäisi, kun pelin rakenne olisi kiehtovan monipuolinen, ja helppo oppia mutta vaikea hallita. Mutta kun tämä pelicocktail on Monotonic Dry. Palkataan tarpeeksi jengejä, jotta saadaan kerättyä tarpeeksi rahaa, jotta saadaan ostettua parhaat aseet parhaille jengeille, jotta saadaan jyrättyä vastustajat, jotta saadaan vallattua sektoreita. Vaikka tietokone pelaakin hyvin, Chaos Overlords -sessio jähmettyy samaa toistavaksi työlääksi ahertamiseksi, joka voisi silti toimia, jos vain käyttöliittymä olisi sutjakkaampi.

Mahtavassa Internetissä Chaoksella on ystävänsä, koska pelissä on nettipelituki sisäänrakennettuna. Vuoropohjaisten pelien moninpelaamisessa on ongelmana nysvääjät, jotka kuluttavat siirtoihinsa noin vuosisadan. Chaos Overlordissa voi siirtoajan määrätä, jolloin nopeat perivät maan. Peliseuraa löytyy New World Computingin WWW-sivuilta.

70