Child of Light – Iltasatu

Pilvie halki käy lentäjän tie Child of Light huijaa olevansa tasoloikka, mutta heti ensimmäisen pomon jälkeen pelaaja saa siivet.

Jotkut pelit ovat niin kauniita, että ne saavat miehen kirjoittamaan runoja, jotka saavat toimituksen kyyneliin.

Kidutanpa Pelitin tiimiä

Suoltamalla kauheaa riimiä

Yleisökään tuskin taputtaa

Vaan lajityypistä naputtaa.

 

Olipa kerran tytär kuningasmiehen

Hallitsijan Itävallan maan

Äiti oli jättänyt lapsensa pienen

Ja makaa nyt mullissa kirkkomaan

 

Pian isä vaimon uuden hankki

Ikävän violettikutrisen

Eräänä aamuna oli kalpea kuin sinkki

Iho kuolleen tyttären

 

Tytär pimeydestä havahtui

Keskeltä kummallisen maaston

Aamunkoissa lentävät valaat ui

Yllä huurteisen vehmaston

 

”Unessako lienen?”

”Koinko haverin?”

Kestänyt ei kuin hetken pienen

Jo tyttö löysi uuden kaverin.

 

Igniculukseksi esittäytyi

Pieni hohtava pallopää

Synkätkin kolkat näyttäytyi

Kun valonsa varjot häivyttää

 

Myös taistelussa Ignulus valoa hohtaa

Se hidastaa vihollisarmadat

ja kun valo tytön kohtaa

Se korjaa syntyneet haavat

 

Vuoropohjaisesti käy paritanssi

Lyödään kun mittari latautuu

Maistui vahva Grandian esanssi

Siitä sydämeni ilosta pakahtuu

 

Kehittyy tyttö hirviöitä kumottuaan

Kasvaa hauis, terävöityy äly

Pääsin kehityssuuntaan vaikuttamaan

Siitä vasta nouseekin onnen häly

 

Hyppii ja pomppii kaksikko eteenpäin

Kuin tasoloikassa konsanaan

Vaan ei aikaakaan kun joutuvat päistikkäin

Pahan pomokaksikon kohtaamaan

 

Iskut vahvat kohti hutkittavaa

Pakotti pomot kaatumaan

Aukeni Lemurian taivaat täynnä tutkittavaa

Kun sai tyttö siivet oraakkeliltaan

 

Hah! Ei ole seikkailumme loikintaa

Ovelaa harhaa on alkumatka vaan!

Nyt Kaksikko nopsasti lentää saa

Uusia ystäviä kohtaamaan

 

Pelle riimittelyä

Ilman apua ei saanut osumaan

Velhon koko kylä

Kirottiin korpeiksi hosumaan

 

Seikkailun tarkoitus ylinmoinen

On herätä päivään uuteen

Sillä tähdet, kuu ja aurinkoinen

Vääryydellä kätkettiin kaukaisuuteen

 

Tunteja hulppeat kymmenen

Hujahtaa satumatkalla

Se mitta on täydellinen

Turha pidentää pakottamalla

 

Sama pelimoottori on

Kuin Raymanin seikkailuissa

Ei siis yllätyskäänne kohtalon

Että lepää silmä Child of Lightissa

 

Ei kaikki täydellistä ole, Ville

Runsaat taistelut alkaa rasittaa varhain

Suosittelenkin vaihtoa normaalille

Se vaikeustasoista on parhain

 

Kumartaa pitää

Sen Child of Lightin vuoksi teen

Isolta pelifirmoilta harvoin mitään

Näin vaikuttavaa saa eteen

 

Kiitos oi rakas Ubisoft

Child of Light kevättäni piristi

En Ubisoftille keksi riimiä

Vaikka aivonystyröitäni kiristi

Kaikki pelin hahmot puhuvat riimeissä. Klovnitar Rubella ei vaan oikein osaa.


Child of Light on satukirjamainen seikkailu kuvankauniissa mielikuvitusmaassa. Pienet yksityiskohdat saavat sen heräämään eloon kuin iltasadun hyvän kertojan lukemana. Hahmot jopa puhuvat kokonaan riimeissä, jotka ovat lähes yhtä huonoja kuin omani.Lapsia ilman riimejä

Child of Light on monellakin tapaa merkittävä ja omaperäinen peli. Se on kuin sympaattinen indiejulkaisu, josta on kuitenkin vastuussa Assassin’s Creedit, Watchdogsin ja lukuisat muut AAA-pelit tehtaillut Ubisoft Montreal. Se on länsimainen peli, jonka pelimekaniikka muistuttaa eniten idän erikoisosaamista, eli tasoloikkia ja japanilaisia roolipelejä.

Merkittävintä on, että Child of Light on oikeasti hyvä peli! Se saa hassun genrehybridinsä toimimaan erinomaisesti, sen taianomaista tunnelmaa tukee supernätti visuaalinen ilme ja kanadalaisen Cœur de piraten säveltämä rauhallinen ja tunnelmallinen ääniraita täydellisesti.

Hahmo liikkuu kaksiulotteisissa maastoissa aluksi perinteisen tasoloikkien, mutta nopeasti, jo ensimmäisen pomon jälkeen, saa siivet selkäänsä ja genre vaihtuu tasoloikasta ympäriinsä lentelyksi. Siksi onkin vähän hassua, että pelin alussa kikkaillaan hetki yksinkertaisten laatikkopuzzlejen kanssa, kun muutamaa minuuttia myöhemmin lennetään takaisin tulosuuntaan laatikot vain muistoissa ja horisontissa siintäen.

Maassa tai ilmassa viholliskontakti ei johdakaan tasoloikkamaiseen elämän menetykseen, vaan japsiropemaiseen taisteluruutuun. Päähahmo Auroralla on seuranaan yksi vapaasti vaihdeltavista ja värikkäistä sivuhahmoista, jotka jäpittävät nätisti paikallaan, kun ruudun alaosan vuoromittari hiljalleen täyttyy. Grandiamaisesti myös viholliset sijaitsevat samalla mittarilla, ja niiden liikkeitä voi ja kannattaakin estää oikein ajoitetuilla hyökkäyksillä.

Vaikka taistelu toimii, on sitä kuitenkin ihan liikaa verrattuna siihen, kuinka vähän eri vihollistyyppejä alueilla liikkuu. Väistämättä monotonisiksi äityvät taistelut ovat suurin kauneusvirhe Child of Lightin muuten niin virheettömän näköisessä timantissa.

Taisteluiden läpikäyminen on vielä pakollinen paha, jotta saa Auroralle ja kumppaneille tarpeeksi lihaksia pomovastuksia vastaan. Aloitin pelaamaan ylimielisesti hard-tasolla, mutta vaihdoin normaalille ihan vain, koska vaikeampi taso ei ollut mainittavasti vaikeampi, vain tylsempi. Toisella tatilla ohjattavaa Ignulusta joutui hyödyntämään taisteluissa enemmän, eikä kesken taistelun voinut enää kerätä lisäkestoa ja taikapisteitä.

Silti Child of Light on jotain niin hienon indietä, että oikein hämmästyttää sen siinneen ison ja pahan pelifirman visvaisista kupeista. Ubisoft näyttää indiedevaajille, kuinka indiepeli pitää tehdä!

Kuin Grandiassa konsanaan! Alapalkki kertoo, milloin kukakin saa lyöntivuoron. Vastustajien vuoroihin voi ja kannattaa vaikuttaa.
Kyllä minäkin ryyppäisin, jos olisin kirottu olemaan korppi.

PS4, saatavilla: PC, PS3, Wii U, Xbox One, Xbox 360

Ubisoft

Versio: Myynti

Moninpeli: Kakkospelaaja voi ohjata Igniculusta

Ikäraja: 7

Pelit suosittelee

88