Colin McRae 3 (PS2) – Kolinaa kansalle

Colin McRae tunnetaan kuskina, jonka kisat päättyvät usein näyttäviin ulosajoihin. Codemastersin rallisarjan kolmannessa osassa Cilin Colinin erikoisliike pääsee hyvin esille.

On vaikea uskoa, että niin rajoittuneesta aiheesta kuin ralli ja Colin McRae saa kolmatta kertaa tiristettyä mitään uutta irti. Juuri irti tiristäminen on se uutuus: Colin McRae 3 -rallisarjassa on nyt huvittavan yksityiskohtainen vauriomallinnus. Nokkakolarissa puskuri lentää etuvasemmalle, konepelti nousee pystyyn näkyvyyttä estämään ja lennähtää saman tien ilmanvastuksen mukana jorpakkkoon. Ovet saattavat roikkua reporankana sivuilla ja pyörät lonksuttaa irtoamaisillaan.

Lopulta auto voi olla niin kolhittu, että innokkaasti hyrräävä moottori kehrää näkyvillä ja etuoven paikalla näkyvät Colinin villinä vispaavat jalat. Kaikkea ei ehdi ihmetellä kesken kisan, mutta sitä varten ovat uusinnat.

Vauriomallinnus ei ole pelkkää kosmetiikkaa. Rallin viimeisillä etapeilla auto on pahimmillaan kähyinen korppu, joka nilkuttaa hengityskone kytkettynä ja tippateline runkoon liimattuna kohti kaukana siintävää maalilinjaa. Säästäväinen ja varovaisempi ajo ensimmäisillä etapeilla kannattaa. Kolmen pikakokeen jälkeen teknikot tekevät parhaansa, mutta kaikkeen hekään eivät ehdi. Pahimmillaan törppöily johtaa tylyyn keskeytykseen, ja maailmanmestaruushaaveet häviävät eetteriin.

Parasta Colin McRae Rally 3:ssa on edelleen oiva ja hyvä ajotuntuma. Auto reagoi rataan ja radanpientareisiin kuten pitää, muutaman kisan jälkeen selkäytimen ja auton välillä on jälleen kerran suora ja ytimekäs yhteys.

Nimikkokuski

Pelkästään Colin McRaena esiintyminen on uutta sarjan aiempiin osiin verrattuna. Herran hahmon ottaminen ei kuitenkaan nosta peliä muiden rallipelien ylä-, ala- tai edes sivupuolelle. Käytännössä oivallus tarkoittaa, että kuskeista ainoastaan yksi on aito ja oikea. Muut rallitaivaan kiintotähdet majailevat Sonyn World Rally Championship 2:n lisenssin suojissa.

Urapelin logiikka ja sisältö on yksinkertainen. Yksi kausi sisältää kuusi rallia, jotka koostuvat kuudesta pikakokeesta kaksintaistona ajettavalla superpikakokeella höystettynä. Kaikkiaan kausia on kolme, missä ajassa olisi ehdittävä maailmanmestaruusvauhtiin. Menestystä siivittävät auton ralli rallilta kohentuvat ominaisuudet ja säätömahdollisuudet.

Radat ovat mielikuvituksellisia ja monipuolisia niin kuvallisesti kuin kurveiltaan. Suurin osa matkasta porhalletaan pitkin metsäteitä, mutta osa kisoista ajetaan tiukkakurvisilla asfalttiradoilla, Ruotsissa kaahataan lumisateessa ja Suomessa tutustutaan joki- ja järvi-idylliin. Suomen pikakokeet näyttävät kotimaalta: männyt ja koivut kuuluvat kesään. Valoefektit ovat iltaisin sananmukaisesti häikäiseviä ja ainoastaan superpikakokeet rallataan pimeyden jo laskeuduttua. Tiesittekö, että Suomessa on kesäiltaisin säkkipimeää?

Oma nimi kullan kallis

Urapelin hahmon voi nimetä haluamakseen mutta tulevalle maailmanmestarille kaupataan autoksi ainoastaan Colinin Ford Focusta. Muun merkkisten autojen sompaimiin pääsee moninpelissä ja tavallisissa yhden pikakokeen kisoissa. Kaikkiaan erilaisia kotteroita on 16, vaikka ihan jokaisen kimppuun ei pääsekään heti alkumatkasta. Autot ovat oikeita ralliautoja, joten mielikuvitusmopoja ei tarvitse kuravellin kurimukseen viedä.

Rallin aluksi pelaaja voi säätää autoaan, käydä ravisuttamassa muutaman testikierroksen verran shakedown-sessiossa ja vertailla sitten telemetriatietoja eri rykäyksien välillä. Moinen värkkäily on ajatuksen tasolla hauskaa, mutta käppyröiden katselun käytännön hyöty jää melko vähäiseksi.

Colin McRae Rally 3:n yhtenä kantavana ideana on simuloida kokonaista kisakoitosta varikkosessioineen hieman formulapelien kisaviikonlopun tavoin. Aika-ajojen uupelo tekee oheissälästä huuhaa puuhaa ja ne ohittaa alkuihmettelyn jälkeen yleensä mahdollisimman ripeästi.

Varikkosessioiden aikana ei muutoinkaan tapahdu mitään hurjaa ja kiinnostavaa. Sabotöörit eivät keiku nurkissa eivätkä julkkiksetkaan näytä olevan isommin kiinnostuneita mutavellin sotkemista autoista. Ruudulla häärivät samat haalaripukuiset mekaanikot kisasta toiseen. Kaiken lisäksi autot korjaantuvat kuin taikaiskusta kuljettajalta lupaa kysymättä, joten varikkoistunnot jäävät siinäkin mielessä kuriositeetiksi. Auton asetuksien säätö jää ainoaksi huviksi, mutta senkin ahkerat insinöörit ovat ehtineet tehdä valmiiksi ennen seuraavaa pikakoerypästä.

Kilinää ja kolinaa

Colin McRae 3:n äänet on nauhoitettu suoraan oikean Ford Focuksen kyydistä. Lopputulos on onnistunut ja tunnelmaltaan kaikkine colinoineen ja kilinöineen vakuuttava. Vaikka surround-ääniä ei valikoiden perusteella olekaan virallisesti mukana, surround-vahvistimen kautta suodatettuna äänimaailma leviää ympäri huoneen. Vaikuttavimmillaan äänet ovat auton sisältä ratin takaa kuunneltuina. Lopputuloksen viimeistelee Colin McRaen ihkaoikean kartanlukijan peliä varta vasten lukemat nuotit.

Muutamat onnahdukset ja puutteet kurjistavat muuten viimeisteltyä kokonaisuutta. Lamppujen valokeila on onneton valkoinen pläntti asfaltilla. Tuulilasinpyyhkimet ovat puolestaan turhan hienot. Ikkunaan komeasti tupsahtavat jättikokoiset pisarat ja pyyhkimen jäljiltä ruutuun piirtyvä suihkimisjälki estävät näkyvyyttä ja pakottavat konepellin päälliseen kuvakulmaan. Toisaalta upein hetki ovat lumipeitteisten kuusten lomassa ajetut Ruotsin rallin kiivaat pikakokeet. Tuolloin pyyhkijät toimivat arvokkaasti ja tyylikkäästi.

Oudon helpoksi viritetty vaikeustaso jäi mietityttämään. Ylivoimainen voitto heti ensi yrittämällä lumisten ja jäisten pikakokeiden maassa ihmetyttää. Arvosteluversion ponnettomat tärinät niin force feedback -ratilla kuin tavallisella värinäohjaimella on sentään luvattu korjata myyntiversioon.

Täydelliseksi hiottu ruudunpäivitys kohentaa tunnelmaa ja ajotuntumaa entisestään. Kolmen kauden kisaamisen jälkeen vaikeustasoa voi halutessaan kohottaa, mikä pitää pelin tuoreena pitkään. Ja lopulta ikioma Colin McRaeni pystyi jopa panemaan kampoihin Suomen uljaille rallihirmuille Lahikaiselle ja Lunabballe. Lunabba? Antakaa mun kaikki kestää.

88