Combat Mission pikaopas

Juha Kerätär - Lunael

"Jos minä vähän kerron, meinaan kun olen ennenkin ollut."

Nyt kun Combat Missionin demo on helposti kaikkien saatavilla Pelit-CD:ltä, voisin kerrata muutaman perusasian pelistä että taistelu lähtee varmasti kaikilla sujumaan kivuttomasti. Keskityn lähinnä yksiköille jaettaviin käskyihin, en niinkään taktiikkaan. Siitä kysykää erikseen, tapauskohtaisesti.

First things first, eli perusasiat: kun yksikkö on ruudulla valittuna (eli ruudun alareunassa näkyy yksikön tiedot) space avaa käskyvalikon, ja enter näyttää tarkempaa tietoa yksiköstä. Numeronäppäimet 1-8 vaihtavat kuvakulmaa (1-2 "selän takaa", 3-4 linnunsilmäkuvakulma, 5-8 ylhäältä päin), tab lukitsee kuvakulman valittuun yksikköön.

Itse käytän komentamiseen lähinnä yläkuvakulmia 6 ja 7, ja linnunsilmää 4. Jokainen löytää nopeasti omat suosikkinsa. Maanpinnan tasalla oleva 1 sopii maastonmuotojen tarkasteluun, ja vuoron tapahtumia katsottaessa kunnon immersioon: tabilla lukitaan vaikka liikkuvaan tankkiin, valitaan kuvakulma 1, ja seurataan tankin näkökulmasta taistelua.

Käskyt ovat seuraavat, suluissa pikanäppäimet jotka toivon mukaan demossakin toimivat. Siitä ruudulla näkyvästä "hotkeys" -nappulasta saa muut näppäinkomennot tarpeen tullen tietoon.

Move (M)

Yksikkö, oli se sitten jalkaväkeä tai ajoneuvo, liikkuu movella kävelyvauhtia, maastoa tarkkaillen. Käytä kun et ole tulen alla, eikä sinulla ole kiire.

Fast (F)

Jalkaväki juoksee, ajoneuvot painavat kuin viimeistä päivää. Käytä kun pitää ylittää aukeita tulen alla, rynnäköidä vihollisen asemiin, tai siirtyä nopeasti. Juokseva jalkaväki on altis osumille, eikä havainnoi vihollista hirveän hyvin. Kaikki jalkaväki ei pysty juoksemaan.

Sneak (S) (vain jalkaväki)

Jalkaväki hiipii hiljaa pyrkien välttämään paljastumista, ja piiloutuu kun pääsee kohteeseensa. Käytä kun et halua paljastua, esimerkiksi kun koetat hiljaa koukata metsikön kautta vihollisen kylkeen. Aukealla on turha hiipiä.

Hunt (U) (vain tankit)

Tankki siirtyy suht vauhdilla eteenpäin, ja kun vihollista näkyy avaa tulen. Käytä, kun haluat liikkua tankillasi mutta silti varautua esim. vihollisen panssarien ilmestymiseen.

Reverse (R) (vain ajoneuvot)

Ajoneuvo pakittaa minne käsket. Käytä kun vetäydyt panssareillasi tulen alla, ohutta takapanssaria ei kannata paljastaa.

Rotate (O)

Yksikkö kääntyy osoittamaasi suuntaan. Esimerkiksi pst-tykki kääntyy suht hitaasti, eli jos odotat vihollisen tankin ilmestyvän metsän suojista jossain kohtaa, käännä tykki valmiiksi. Lisäksi tällä käännät panssarivaunut niin että niiden vahvin panssari on suurinta uhkaa kohti.

Target (T)

Yksikkö ottaa kohteekseen käskemäsi vihollisen. Mitä kirkkaamman sininen target-jana on, sitä paremmin näet vihollisen. Punainen ilmoittaa että sinulla ei ole näköyhteyttä, etkä pysty ampumaan. Janasta näkyy myös, missä näköyhteys katkeaa. Jos et tähtää ketään vihollista, voit ampua area fireä, esimerkiksi muutaman sirpalekranaatin metsikköön jossa epäilet vihollisen kyttäävän. Kun tähtäät panssarivaunua, saat näkyviin osumistodennäköisyyden ja yksikön arvion siitä, voiko se saada ampumalla vihollista tuhottua.

Epäsuoran tulen tulenjohtajien kohdalla on targetissa omat kommervenkkinsä, siitä lisää jos joku haluaa.

Smoke (K)

Jos yksiköllä on savuammuksia, tällä niitä voi ampua. Päinvastoin kuin esimerkiksi SPWAW:ssa, eivät jalkaväkiryhmät kanna savukranaatteja.

Unbutton / Button Up (Z) (ajoneuvot)

Jos ympärillä lentää konekiväärin luotia ja räjähtelee kranaattia, iskee vaunumiehistö luukut kiinni ja komentaja istahtaa turvaan panssarien sisään. Luukut kiinni kulkeva panssari on melkoisen sokea, mutta luukut auki liikkuva taas riskeeraa esimerkiksi komentajan haavoittumisen.

Line-of-sight (L)

LOS on ystävä, ja L komentajan paras kaveri. Tällä komennolla tutkailet näkyvyyttä valitusta yksiköstä lähtien, vähän samalla tapaan kuin target-komennolla. Opi käyttämään, opi hyödyntämään, ja pullat ovat hyvin uunissa.

Target Next (N)

Yksinkertaisesti kelaa kohteita joita voit ampua.

Split (jalkaväkiryhmät)

Jakaa ryhmän kahteen osaan, esimerkiksi tiedustelua varten. Jos haluat yhdistää ryhmän uudestaan, yksinkertaisesti jätä ne vierekkäin vähäksi aikaa, ja ne yhdistyvät automaattisesti. Käytä tiedusteluun ryhmän b-partiota: tällöin voit moraaliltaan täysin rikki menneen b-osan yhdistää takaisin a:han, ilman että syntyvä ryhmä olisi broken.

Withdraw (W)

Yksikkö lähtee juoksuun, vain omaa karttapäätyä kohti, välittömästi ja ilman komentoviivettä. Käytä harkiten: jos joudut tulen alle perääntyessäsi, tulee todella kovaa moraalitappiota.

Hide (H)

Oleellinen, äärimmäisen oleellinen. Piiloutunut yksikkö ei avaa tulta vasta kuin nähdessään vihulaisen silmämunat, tankit pitävät moottorinsa hiljaisella. Opettele käyttämään.

Pause (P)

Viivyttää käskyn toteuttamista viidellätoista sekunnilla. Tärkeä.

Siinä oleellisimmat komennot jotka mieleen tulivat, kysykää lisää. Sitten esimerkki siitä miten käskytetään, ja yhdistetään useampia käskyjä:

"Luutnantti Miller katseli pienen elsassilaisen kylän reunaa hermostuneena, metsikön suojasta. Matkaa sitä reunustaville vanhoille maalaistaloille oli kuutisenkymmentä metriä, eikä vihollisesta ollut mitään tietoa. Kylä piti varmistaa, ja jos vihollisia oli, tieto välittää komppaniaan. Miller mietti hetken, ja käski lähettiään tuomaan kakkosryhmän johtajan, kersantti Jacksonin lähemmäs..."

Millerillä on metsän reunalla kolme jalkaväkiryhmää, oma platoon HQ:nsa, ja tulitukena yksi 60-millinen kevyt heitin. Kakkosryhmä jaetaan kahtia, ja b-osalle käskyt: painetaan M (move), ja vasemmalla hiirennappulalla maalaistalon päälle. Muut kaksi ryhmää ja jäljelle jäänyt puolikas komennetaan pois piilosta (H, eikä yksikön tiedoissa pitäisi enää lukea "hiding"), jolloin ne avaavat tulen jahka vihollista ilmestyy.

"Korpraali Jenson kulki jännittyneenä eteenpäin, kohti ihan liian hiljaiselta vaikuttavaa kylää, silmä tarkkana talojen pimeitä ikkuna-aukkoja katsoen. 'Kakkonen saa aina paskahommat', hän ajatteli hiljaa mielessään, ja veti garandinsa hihnaa kireämmälle. Ensimmäiseen taloon oli matkaa runsaat parikymmentä metriä, enää ei kestäisi kauaa... ja yhtäkkiä ikkuna-aukosta näkyi suuliekin välähdys, ja Jenson lujan iskun vatsassaan."

"Miller katseli kauhuissaan, muttei mitenkään yllättyneenä, kuinka talosta tullut konekiväärin sarja leikkasi niin Jensonin kuin tämän vieressä olleen miehen maahan. Hänen ei tarvinnut huutaa tulikomentoa, sekunti siitä kun tuli alkoi kylästä, syöksi lähemmän kolmekymmentä garandia ja BARia lyijyä kohti taloa josta suuliekki oli näkynyt. Jensonin partion jäljelle jääneet olivat iskeneet maihin, ja ryömivät paniikissa kohti puulinjaa. Yhtäkkiä ruohoa leikkasi uusi konekiväärin sarja, kauempaa kylästä. Miller kohotti ääntään, ja käski - nyt oli toimittava nopeasti."

Miller käskee seuraavaa: 60-millinen heitin ampuu savuammuksia kauempana olevan konekiväärin eteen (valitaan heitin, K, ja kohteeksi alue konekiväärin edessä). Ykkösryhmä odottaa että savut leviävät, ja juoksee sitten vasemmalle, missä maa laskee hivenen ja antaa suojaa ensimmäiseltä konekivääriltä, ja jatkaa siitä ensin eteen, ja sitten suoraan ekan konekiväärin rakennukseen (pari kertaa P eli pause, sitten F eli fast, oikeanpuoleisella napilla eka waypoint harjun taaksen, toinen hieman eteenpäin, ja vasemmanpuoleisella päätetään reitti taloon) Kakkosen puolikas ja kolmonen ampuvat konekivääriä ja koettavat pitää sen matalana. (T eli target, ja kohteeksi kk)

"Savut levisivät komesti kauempana kylässä, ja taaempi MG-42 lopetti ampumisen sokeana. Kersantti Melville käski ryhmänsä juoksuun, ja suuntasi kohti harjun antamaa suojaa. Joukkueen muut ryhmät tulittivat kuin viimeistä päivää, ja Melville pääsi kuin pääsikin suojaan ilman tappioita. Ryhmä jatkoi juosten hivenen eteenpäin, ja kk:n ääni kuului enää vajaan parinkymmenen metrin päästä. 'Käsikranaatit esiin, näytetään niille!' Melville huusi, ja ryhmä rynnäköi kohti kk-asemaa)"

Miller näkee että vihollisen kk on käsikähmässä oman ryhmän kanssa, ja käskee nopeasti miehensä liikkeelle. Savut peittävät vielä toisen kk:n näkökentän, joten kohteiksi valitaan kaksi muuta kylän reunan taloa: juosten niihin, mars mars! (F peliin)

Ja niin edelleen, jättäkäämme Miller joukkueineen vapauttamaan Eurooppaa natsien ikeestä, Setä Samulin ja omenapiirakan nimeen.

Toivottavasti tämä selvensi edes jotenkin sitä miten CM:n peli luonnistuu. Jos SPWAWia on pelannut, ei ongelmia pitäisi olla - minusta Combat Missionin systeemi on sen verran intuitiivinen kun siihen tottuu, että pelaus sujuu kuin tanssi.

Lisää aiheesta

  • IL-2-käsikirja aloittelijoille ja vähän edistyneemmillekin

    Tiesitkö, että ilmojen valtias haluaa juuri Sinun sielusi löytävän totuuden? Tie taivaiden auvoon voi olla kivinen ja kynnys pelottavan korkea. Pelit-lehti ojentaa auttavan kätensä ja opastaa oikeaoppisiin palvontamenoihin. Kesäillassa surisevat nyt muutkin kuin hyttyset.

    IL-2 Sturmovik on…
  • World War 3: Black Gold

    Paina pelin aikana enter, kirjoita sen jälkeen PEACE ja paina taas enter, niin saat huijausmoodin päälle. Tämän jälkeen voit kirjoittaa seuraavat koodit samalla systeemillä, eli ensin enter, sitten koodi ja lopuksi vielä enter.
    MONEYFORNOTHING: lisää rahaa
    NOBELPRIZE1: kaikki tutkimus…
  • Star Wars: Galactic Battlegrounds

    Kirjoita seuraavat koodit pelin sisäiseen chattiruutuun ja paina enter. FORCEFOOD: 1000 ruokaa FORCEORE: 1000 malmia FORCECARBON: 1000 hiiltä FORCESIGHT: poistaa fog of warin FORCEBUILD: salamannopea rakennus ja tutkimus