Command & Conquer: Red Alert Retaliation

Tässä muutamia kikkoja moninpeliin.

Allied

Liittoutuneiden tie voittoon käy ylivoiman ja ovelien juonien kautta. Liittoutuneilla piikitellään vastustajaa, kunnes lopulta isketään voimalla jo valmiiksi heikkoon tukikohtaan.

Cronoshift

Cronolla on helppo siirtää kaikkea liikkuvaa. Siitä ei ole mitään hyötyä, ellei tee siirtoa juuri oikealla hetkellä. Tukikohdan nopea laajentaminen onnistuu parhaiten Cronoshiftillä. Rakennusauto on todella hidas ja se jää vihollisten kynsiin ennen kuin se pääsee perille asti. Siirrä TKR-auto crono-siirrolla sinne, minne haluat kasata tukikohdan.

Samaa taktiikkaa voi käyttää myös tuhoamiseen. Cronota TKR-auto vihollisen tukikohtaan ja ala rakentamaan sinne tykkitorneja ja Warfactoreita. Temppu onnistuu parhaiten, jos tykkitorni on jo valmis kun siirrät TKR-auton. Jos vastustajalla on liikaa rahaa, voit pistää hieman kapuloita rattaisiin. Tarvitset vain miinanlevitinauton ja crono-siirron. Varmista ensin, että miinoittaja on täysi, ettet vain lähetä tyhjää miinoittajaa sabotointitehtävään.

Kun olet valmis, etsi tutkalla malmikenttä, jossa vastapelaajan malminkerääjät käyvät. Valitse alue, jolla ei ole kauheasti vartiointia ja tujauta miinoittaja sinne. Tyhjennä lasti vastustajan malmipellolle ja lähde nopeasti pakoon. Tukikohtien tuhoaja Cruiserilla on helppo murskata melkein mitä vain, jos omistaa cronon ja kohde on veden lähellä.

Hupi kestään rajoitetun ajan ja Cruiser palaa sinne mistä lähtikin. Cronoshiftin käytöstä voi joskus syntyä oudon näköinen ilmiö. Se kieppuu yleensä siellä, minne siirto on tehty. Se on vähän aikaa vaaraton. Helvetti on irti sitten, kun se alkaa ampumaan salamoita. Ilmiötä voi ärsyttää käyttämällä Cronoshiftiä monta kertaa, jolloin se alkaa räiskiä nopeammin.

Soluttautuminen

Agenttien soluttautuminen vihollisen tukikohtaan voi olla helppoa tai tavattoman vaikeaa riippuen siitä, onko vihollisen tukikohdassa koiria. Agenttien ujuttaminen kannattaa aloittaa melkein heti sodan alussa tai sitten ei ollenkaan. Parhaita vakoilukohteita ovat tutkat, malminkeräämöt ja voimalaitokset. Paras näistä on tutka. Jos sinulla on agentti sisällä vihollisen tutkassa, näet missä hänen kaikki malmirekkansa köröttelevät.

Agentti malminkeräämössä antaa sinulle mahdollisuuden mulkoilla vastustajan rahatilannetta. Voimalaitoksesta taas näkee vastustajan sähkötilanteen, jolloin neuvostoliittolaisten Teslakäämien tarkkailu helpottuu.

Agentin kuljetustapoja on monia. Agentin voi potkia patikkaretkelle. Se on halvin mutta uhkarohkein vaihtoehto. APC:hen voi laittaa agentin lisäksi mukaan pari solttua, jotta soluttautuminen näyttää hyökkäykseltä. Agentti on parasta jättää paikoilleen vähäksi aikaa, ettei vastustaja huomaa sitä. Tee viiden agentin ryhmä ja vie se vihollisen tukikohtaan. Ihmispelaaja saattaa luulla, että ne ovat hänen omia kun niitä on vähän enemmän.

Valtaaminen

Engineerit ovat pirullisia, jos niitä ei huomaa ajoissa. Kaksi tai kolme APC:tä täynnä kyseisiä pikkuheppuja on tehokas tapa ansaita pari tonnia rahaa ja tuhota vastustajalta pari rakennusta. Ensimmäisenä kannattaa vallata vastustajan päätukikohta ja sen jälkeen Warfactor. Näin vihollinen ei voi kasata tankkeja ja muita ajokkeja. Kolmannella ajokilla voit vallata vaikka tutkan. Engineerejä on syytä pitää myös omassa tukikohdassa, jolloin voit korjata vauriot nopeasti.

Tukikohdan puolustusohjeita

Ilmatila kannattaa suojata ilmatorjuntatykeillä. Ne vaativat paljon sähköä, joten suojele voimaloita hyvin. Voimalaitokset on syytä asetella niin, että ne eivät ole vierekkäin. Näin koko tukikohta ei sammu yhteen atomipommiin. Jos tukikohtasi lähellä on vettä, rakenna runsaasti laivoja suojelutehtäviin ryssien sukellusveneiden takia. Paras taktiikka on laittaa riviin kolme tykkitornia ja niiden taakse yksi konekivääripesäke. Jos haluaa hiukan yksityisyyttä niin tukikohdan voi peittää mustaan vaippaan Gap-generaattoreilla. Ne ovat tehokkaita ja kuluttavat sähköä vain vähän. Saadaksesi tankkiylivoiman vastustajaasi nähden rakenna kaksi Warfactoria.

Soviet

Venäläiset tuhoavat tukikohtia helposti isoilla tankeilla. Puolustautuminen on helppoa tappavilla liekinheittimillä ja teslakäämeillä.

Iron Curtain

Hetkellinen kuolemattomuus kuulostaa surkealta, mutta siitä on apua muutamissa kiperissä paikoissa. Noin minuutin kestävällä rautaverholla voi suojata ajoneuvoja ja rakennuksia. Atomipommirekkaa ei tosin voi suojata. Verhoa kannattaa käyttää esimerkiksi ennen uhkaavaa atomi-iskua. Hyviä kohteita ovat muun muassa jokin tärkeä rakennus, malmirekka tai rakennusauto. Viittä Tanjaa kuljettavan helikopterin suojaaminen on paras kikka.

Viisi Tanjaa ja helikopteri

Temppu vaatii aikaa, rahaa ja täydellisen ajoituksen. Ensin tarvitaan kuljetushelikopteri, jonka saa rakentamalla kopterikentän. Kasaa viisi Tanjaa (1400$ kpl). Odota, että Iron Curtain valmistuu ja tunge Tanjat kopteriin. Köröttele vatkaimella turvaetäisyyden päähän vihollisen tukikohdasta. Lätkäise rautaverho päälle ja helikopteri alkaa hehkumaan punaisena. Kruisaa keskelle vastustajan tukikohtaa, laskeudu ja päästä Tanjat irti. Verho suojaa heikkoa kopteria ilmatorjunnalta.

Sukellusveneet

Sukelluspaatit pystyvät tuhoamaan suuria tukikohtia hetkessä. Neukuilla on kaksi erilaista sukellusvenettä. Tavalliset torpedorakkineet sopivat kuljetuslaivojen ja omien satamien suojeluun. Tech Centerin rakentamisen jälkeen saat maalle ampuvia ohjussukellusveneitä. Niillä voi ampua myös laivoja, kunhan painaa R1 + L1 paatin kohdalla. Tee näitä suhteellisen kalliita sukellusveneitä kaksi tai kolme kappaletta ja voit tuhota nopeasti kaikki veden lähellä lojuvat rakennukset.

Kolme mielipuolta

Koko kohkaamisen järein niitti on ehdottomasti kolme M.A.D-tankkia. Kun nämä pirulaiset pesiytyvät vihollisen tukikohdan tienoille, loppu on lähellä. Paina laitteen käynnistystä ja viiden sekunnin päästä hurja paineaalto pyyhkäisee koko tukikohdan maailmankartalta. Yksi M.A.D vie kohteiden energiasta kolmanneksen. Kolme pöljää tankkia tuhoaa siis kaiken. Jötiköiden pitää olla räjähtäessään täydessä terässä tai muuten ne tuhoavat toisensa ja vihollinen menettää voimistaan vain vaivaiset kaksi kolmasosaa. M.A.D-tankkien panssari on heikko, joten ne kaipaavat suojelua matkan varrella.

Mig-hävittäjät

Neukkujen parhaimpia puolia ovat nopeat ja tuhoisat Mikit. Niillä on helppo murskata sekä liikkuvia että paikallaan muhivia kohteita. 6-8 hävittäjän laivueet pystyvät kosauttamaan malminkeräämöt ja voimalaitokset muusiksi yhdellä iskulla. Tusinan hävittäjän rynnäkkö tuhoaa tuurilla jopa päätukikohdan. Aina kun jaloissa pyörii ylimääräistä käteistä, rakenna Migejä. Ensimmäisestä lentokentästä irtoaa bonuksena laskuvarjojääkäreitä ja vakoilulennot Special-ase valikkoon. Jääkäreillä on hyvä pehmittää paikkoja Mikki-iskua varten.

Tukikohdan puolustusohjeita

Puolustautuminen on helppoa. Iso läjä liekinheittimiä ja pari hyvin valittuun paikkaan pudotettua teslakäämiä hoitaa homman kotiin. Voimalaitokset kannattaa asetella huolella. Jos sähköt kaatuvat, teslakäämit tipahtavat pois leikistä. Liekinheittimet pitävät jalkaväen ja tankit kurissa edellyttäen, että niitä on ainakin neljä kappaletta. Teslakäämit polttavat hyvin raskastakin kalustoa, mutta niiden heikko kohta on ilmaiskut. Käämit pitää suojata joko sinkomiehillä tai ilmapuolustuspattereilla. Niiden ympärille kannattaa rullata myös muuria. Jos lähellä on vettä, piilota sinne pari sukellusvenettä varmuuden vuoksi. Sinkomiehet ovat pattereita parempi ratkaisu. Liekinheittimiä kannattaa sijoittaa myös syvemmälle tukikohtaan pahan päivän varalle.

Lisää aiheesta