Critical Depth (PSone) – Pintaa syvemmältä

Critical Depth on Twisted Metalin ystäville tuttua tavaraa. Sama tekijätiimi on uutukaisessaan siirtänyt sen perusidean keskenään taistelevista ajoneuvoista Ahdin valtakuntaan.

Critical Depth ei onneksi ole pelkkää vanhojen ideoiden kierrätystä, sillä mukaan on saatu hieman uuttakin hukkaamatta mitään alkuperäisestä viehätyksestä.

Eripuolilta valtameriä löytyy erikoisia metallirakennelmia, joiden ympärillä lojuu heikosti säteileviä energiakapseleita. Esineiden alkuperää ei tunne kukaan ja arvailutkin vaihtelevat kadonneesta muinaiskulttuurista ufomiehiin. Uuden ja tuntemattoman energiamuodon hyödyntäminen kiinnostaa kaikkia, joten meren pohjaan lähetetään useita tutkimusryhmiä. Kun liikkeellä on itsekkäine päämäärineen niinkin sekalainen joukko kuin kapinallisia, terroristeja, onnenonkijoita, hallituksen edustajia sekä af Grannin hiustyylin omaava hullu tiedemies, ei väkivaltaisiltakaan yhteenotoilta voi välttyä.

Astu laivaan

Pelialueina toimivat erilaiset merimaisemat, mutta kentät ovat lähes identtisiä mutapohjia tai luolastoja. Ainoa hieman erikoisempi paikka on korallimeri. Siellä taistellaan erillisissä laguuneissa, joista pääsee toiseen vain pinnalta ajamalla vauhdilla riutan yli. Kenttien lievästä samankaltaisuudesta huolimatta suurimmassa osassa on jokin pikkujippo, joka mahdollistaa erikoistaktiikan hyödyntämisen. Harmittavan usein se on vain jokin kolo, josta on helppo vapautella syvyyspommeja tai pintamiinoja tulematta itse ammutuksi.

Jokaisesta kentästä löytyy hohtavia energiakapseleita, jotka antavat omistajalleen tiettyjä lisäominaisuuksia, kuten tehokkaamman aseistuksen tai paremman panssaroinnin. Ideana on kaapata itselleen kaikki viisi energiakapselia, joko viekkaudella tai yksinkertaisesti tuhoamalla muut alueella pyörivät sukellusveneet. Sitten kenttä päätetään ajamalla alus omegan näköisestä tresholdista sisään.

Pelivaihtoehtoja on kaksi. Deathmatchissa kamppaillaan konetta tai kaveria vastaan kapseleiden omistuksessa vapaasti valittavissa kentissä, lineaarisessa tehtävämoodissa juoni etenee tekstimuodossa paljastaen kapseleiden salaisuudet ja teleportaten pelaajan seuraavaan kenttään.

Vaikka tarinan kulku ja loppuratkaisu hieman muuttuvatkin pelihahmon mukaan, ei juonentynkä ole niin ihmeellinen, että ainakaan sen takia olisi pakko kahlata peli läpi jokaisella hahmolla. Pelihahmoja, tai varsinaisesti sukellusveneitä, on kaksitoista, mutta hyvin pelaamalla ja koodeilla kikkailemalla saa käyttöönsä pari lisää. Sukellusveneissä on eroja nopeudessa, ketteryydessä ja panssaroinnissa sen verran, että rassit erottaa toisistaan muutenkin kuin ulkonäöltä.

Alusten aseet ovat muuten identtisiä, mutta jokaiselle sukellusveneelle on ikioma erikoisase, joka on yleensä se kaikkein tehokkain ja juuri erikoisaseen ansiosta aluksilla tulee pelanneeksi hieman eri tyyleillä. Torpedoja lukuunottamatta kaikkia ammuksia on rajallinen määrä ja lisää saa noukkimalla pohjassa lojuvia ammuspallukoita. Lisäaseina aluksessa on erilaisia miinoja ja syvyyspommeja. Hieman oudosti niiden käyttäminen syö aluksen energiavarastoa, josta myös elintärkeät voimakentät ja moottori saavat voimavaransa.

Aseista heikkotehoisin, mutta tärkein on shaker-ohjus. Sillä saa vastustajat pudottamaan energiakapselit, jolloin ne voi ryöstää itselleen. Kentän voi siis voittaa tuhoamatta yhtään vastustajaa vain keräämällä tai ryöväämällä kaikki kapselit ja huristelemalla nopeasti tresholdille. Vaikka kapseleiden noukkiminen tuntuu ideana keinotekoiselta, se tuo hyvän lisämausteen peliin, sillä muuten Critical Depthin taisteluosuus tuntuisi turhan valjulta ja suoraviivaiselta räiskimiseltä.

Peilityyntä

Kone ei ole vastustajana mikään varsinainen merten kauhu, mutta pistää kohtuullisesti kampoihin. Ainoa suurempi marinan aihe on koneen haluttomuus käyttää suojakenttäänsä: se ottaa kiltisti vahinkoa lähes jokaisesta osumasta. Koneen yli-innokkuutta jahdata viimeksi vaurioittanutta alusta voi myös käyttää liian helposti hyväksi. Heittolaukaus sukellusveneeseen, nopea pako tunneliin, johon lasketaan miinoja ja kone osuu jokaiseen miinaan jahdatessaan pelaajaa.

Mukavasti tekoäly pitää ihmisvastustajaa vain yhtenä muiden joukossa eikä pelissä ole "yksin koko maailmaa vastaan" -tunnetta. Jos mukana ei ole yhtään kapselia, eivät pelaajan tekemiset kiinnosta ketään. Hän voi periaatteessa uiskennella kaikessa rauhassa, ja iskeä vasta lopussa keskinäisissä kahinoissa vaurioituneisiin vihollisaluksiin.

Vaikka sukellusveneillä liikutaankin sameissa vesissä ja sokkeloissa, ei vihollisia pääse väijymään, koska tylsästi tutka näkee aina kaiken ja kaikkialle. Kaikkitietävää tutkaa voi hetkellisesti hämätä, sillä pienen bugin takia se näyttää kaiken väärinpäin kun sukellusvene ui selällään. Ongelma ei ole suuren suuri, mutta varsinkin tunneleissa näkee vasta vastaan uiskentelevista kaloista olevansa maitipuoli ylöspäin ja suunnistaneensa tutkanäytön perusteella aivan metsään.

Merellisestä ympäristöstä ei ole otettu läheskään kaikkea irti. Periaatteessa ainoa asia, jossa sitä on käytetty hyväksi, on sukellusveneiden painerungon hajoaminen liian syvälle laskeutuessa. Merivirtojen ja aallokon vaikutus aluksen liikkeisiin tai vaikka vaurioituneen ja vuotavan sukellusveneen taipumus vajota pohjaan olisivat luoneet mukavasti tunnelmaa.

Critical Depth on aivan asiallinen, vaikkei kovin omaperäinen räiskintäpeli. Meriympäristön hyödyntäminen olisi parantanut peliä huomattavasti, samoin jos vihollista olisi pitänyt etsiä, sen sijaan että tutkasta näkee heti missä kaverit kuikuilevat. Virheiden takia kone jää ihmistä mielekkäämmäksi vastustajaksi, sillä keskinäiset kahinat latistuvat kun minkäänlaisia ylläköitä ei voi järjestää. Niinpä taistelut käydään turhan usein tyyliin "täysillä päin".

80