Crysis 3

Ennakot

20 vuotta myöhemmin

New York on raunioina, mutta nanopukumies porskuttaa.

Korealaisen paratiisisaaren uumenista herännyt muukalaisrotu nousi väärällä jalalla ja uhkasi jyrätä koko ihmiskunnan. Crysis 2:ssa nanopukuun sonnustautunut sankari katkaisi hyökkäyksen kärjen ja antoi vastarinnalle mahdollisuuden. 20 vuotta myöhemmin muukalaisia ei ole saatu vieläkään tuhottua, mutta heidät on aidattu huipputekniikalla luotuihin nanokupuihin ympäri maailmaa. Niiden sisällä asutaan kirjaimellisesti ympäristöstä irrotetussa kuplassa, jossa cethit hallitsevat ja ihmiset katsovat sivusta.

Urbaani sademetsä

Yksi kuvuista on rakennettu New Yorkin ympärille. Liberty Domeksi kutsuttu kupla pitää paikalliset muukalaiset aisoissa, mutta samalla se kiihdyttää sisälle jääneen luonnon kasvua. Niinpä ison omenan kadut näyttävät joltain aivan muulta kuin viime kerralla. Crytek kutsuu umpeenkasvanutta kaupunkimiljöötä urbaaniksi sademetsäksi.

”Crysis 2:ta suunnitellessamme koko tiimi oli Far Cryn ja Crysisin jälkeen kyllästynyt viidakkoon. Niinpä päädyimme kaupunkiympäristöön. Muutos toi kuitenkin mukanaan rajoituksia ja peli ei joidenkin mielestä enää ollut aito Crysis. Kolmosessa olemme kuunnelleet saamaamme palautetta”, pohjustaa Crytekin pomo Cevat Yerli.

Vaikka Crysis 3 ei suunnista suoraan takaisin viidakkoon, ovat suurkaupungin rauniot muuttuneet lähes tunnistamattomiksi. Vuosikymmenten aikana vedenpinta on noussut ja luonto on vallannut aluetta takaisin. Times Squaren sammuneiden mainostaulujen alla rehottaa monimetrinen tuuhea ruohikko, Chinatown on palannut alkuperäiseen muotoonsa kosteaksi suomaastoksi. Kokonaisuus yhdistelee urbaania rakennusmaisemaa ja villiä luontoa hienosti yhdeksi komeaksi maailmanlopun visioksi.

Virallisesti ei vielä suostuttu tunnustamaan, nähdäänkö pelissä myös muita nanokupuja kuin New Yorkin päälle rakennettu Liberty Dome. Se tuntuu kuitenkin erittäin todennäköiseltä, sillä ympäristöstä puhuessaan kehityspomo Jan Lechner intoutuu kuvailemaan maailman seitsemää ihmettä. ”Ihmeet ovat erilaisia teemoja pitkin peliä, kuten kanjoneita tai metsiä. Ne eivät ole vain pelkästään visuaalisia kikkoja, niissä kaikissa on erilaisia vastustajia ja ne vaativat erilaisia taktiikoita.”

Tarkempia esimerkkejä erilaisista vastustajista ei annettu, mutta esityksessä nähtiin uusi liekinheitintä käyttävä vihollistyyppi. Lisää jotain vastaavaa pitäisi olla luvassa.

Enemmän valinnanvapautta

”Kakkososassa esittelimme paljon uusia juttuja, mutta kaupunkirakenne pakotti tapahtumat väkisin tietynlaiseen muottiin. Kolmosessa pyrimme palaamaan lähemmäs ykkösen kaltaista vapaampaa toimintaa”, selittää Lechner.

Käytännössä vapaus tarkoittaa enemmän vaihtoehtoisia reittejä ja kakkosessa unohdettujen korkeuserojen hyödyntämistä. Lechner ei suoraan sano, onko edellisosassa heikennettyä nanopukua tehostettu taas sen verran, että tehohyppy oikeasti yltää polvenkorkuista aitaa ylemmäs. Luultavasti, sillä muuten korkeuserojen käyttäminen vihollisten jallittamiseen on vaikeaa. Nanopuku on joka tapauksessa saanut uusia ominaisuuksia, joista demossa nähtiin hakkerointi. Sen avulla voi ottaa hallintaansa vihollisten tykkitorneja ja kääntää ne omistajiaan vastaan. Toimintana hakkerointi oli uuden Syndicaten kaltaista yksinkertaista nappulan painamista ilman monimutkaista minipeliä.

Ympäristön hyödyntämisen lisäksi nanopukumies voi valita tyylinsä aikaisempaa vapaammin. Häivetila päällä hiiviskelyn pitäisi olla jälleen kelvollinen toimintamalli, vaikka Lechnerin mukaan Crysis 3 ei suoranaisesti hiipimispeli olekaan. Hivuttautumalla kohteiden taakse sankari pystyy vaimentamaan ne äänettömällä lähitaisteluiskulla, minkä lisäksi asevalikoimaan on lisätty uusi jousipyssy. Tavallisilla nuolilla ammuttaessa se ei pidä lainkaan meteliä, eikä varsijousi riko päällä olevaa häivettä muiden aseiden tapaan. Näin se on tehokas lisä hiiviskelijän arsenaaliin.

Vähemmän hienovaraisia hetkiä varten jousipyssyyn voi vaihtaa Rambolta lainatut räjähtävät nuolet, jotka kylvävät tuhoa lähiympäristöönsä. Niiden tuottama meteli houkuttelee varmasti paikalle kaikki lähistöllä pyörivät viholliset. Uutuutena sankari pystyy käyttämään myös voittamiensa muukalaisten maahan pudottamia aseita, sillä vuosien varrella nanopuku on omaksunut Cethien piirteitä. Vierasta teknologiaa käyttäviä työkaluja ei voi ladata, mutta ne ovat tarpeen tullessa tehokas lisä arsenaaliin. Aseen koolla ei ilmeisesti ole supervahvalle nanomiehelle niin väliä, demossa sankari pystyi kylvämään tuhoa muun muassa raskaalta tankilta pudonneella plasmaheittimellä.

Purkka loppui, aika panna haisemaan

Crysis-sarjan ongelma on tähän asti ollut päättymätön juoni, jokainen osa on loppunut Resident Evil -elokuvien tavoin cliffhangeriin. Trilogian kolmanteen osaan lupaillaan lopullisempaa päätöstä, mutta suonette anteeksi, jos en vielä pidättele hengitystäni.

Tarinankerronnassa yritetään tällä kertaa päästä parempaan tunnelmaan. Kolmosen pääosassa pyörii ykkösen tiimijohtaja Prophet, jonka kohtalo edellisessä osassa ei ollut kovin ruusuinen. Kuolleista palannut mies on kyllästynyt hiljaiseloon ja hän hautoo vielä osin selittämättömästä syystä kostoa muukalaisia kohtaan. Prophet ei ole tuppisuu, vaan hän heittää läppää pitkin peliä. Tämän lisäksi mukana häärii vanhoja tuttuja, kuten Crysisissa ja Crysis Warheadissa toikkaroinut Psycho. 20 vuotta ei nähtävästi tunnu nanopukumiehille vielä missään, ja he ovat täydessä palveluskunnossa.

Crysis 3:n ilmestyminen on vielä pitkän matkan päässä, mutta vapaamuotoisemmaksi kuvattu kokonaisuus vaikuttaa lupaavalta. Pc:llä pyörinyt demo oli kankaalta komeaa katsottavaa, vaikka tekstuurien tarkkuuksista ja muista pikkujutuista ei pystynyt sanomaan sen enempää. Toisaalta moiset asiat voivat muuttua vielä monta kertaa ennen kuin pääsemme rämpimään New Yorkin pilvenpiirtäjien raunioissa.

Tapio Salminen

PC, Xbox 360, PS3

Ilmestyy 2013