Crysis (Xbox 360) – Pc-jäärän painajainen

Kaikkien aikojen parhaimman näköinen pc-peli kääntyy konsoleille. Olenko astunut väärään ulottuvuuteen?

Crysisin piti olla – ja se on – se peli, joka todistaa, miten teknisesti ylivertainen alusta pc on halvalla koottuihin konsoleihin verrattuna. Avoin viidakko, osumakohdista katkeilevat palmut ja tajuntaa räjäyttävän terävät tekstuurit ovat jotain, johon tämän sukupolven konsoleiden ei pitänyt mitenkään pystyä.

Höpöpuheita, sanoi Crytek ja pulautti alkuvuodesta ilmestyneen Crysis 2:n myös konsoleille. Se ei näyttänyt yhtä hyvältä kuin pc-serkku, mutta eipä pc-versiokaan pärjännyt visuaalisesti alkuperäiselle Crysisille. Tekniikka oli kuitenkin valmis, ja sen pohjalta Crytek on nyt tehnyt mahdottoman: ensimmäinen Crysis on pelattavissa Xbox 360:n ja PS3:n latauspelinä.

Katso kun hiekka kimaltaa

Ensimmäinen kysymys kaikkien huulilla on sama: Näyttääkö se läheskään yhtä hyvältä kuin pc:llä? Lyhyt vastaus on ei, pitkä vastaus kyllä. Tekstuurit ovat ymmärrettävästi hiukan esikuvaa suttuisampia, erityisesti kivet ja talot eivät oikein kestä lähempää tarkastelua. Kokonaisuutena Crysis on konsoleilla silti hämmästyttävän komea, paikoitellen (harvoin tosin) jopa pc:tä näyttävämpi. Tällaisia ihmeitä näkyy vaikkapa rantahietikon vesirajassa, joka näyttää pc-versiota luonnollisemmalta.

Crytek on päätynyt säätämään myös paljon sellaisia asioita, joihin ei varsinaisesti olisi tarvinnut kajota. Suurin ero alkuperäiseen on aikaisempaa selvästi kylmemmäksi viritetty värilämpötila, mikä muuttaa ennen luonnollisessa valossa kylpeneen maailman koleamman siniseksi. Muutoksella on ilmeisesti haettu viileää scifihenkeä, mutta en silti oikein tajua syytä moiseen. Toiset varmasti pitävät uudesta sinisestä kuulaudesta, itse en siihen ihastunut.

Ulkomuodon lisäksi sisältöä on säädetty jonkin verran. Monien vihaama puolivälin lentelykenttä on saanut niskalaukauksen, mikä johtuu joko fanipalautteesta tai konetehon puutteesta. Joka tapauksessa menetys ei ole kovin suuri, itse asiassa poisto rytmittää tarinaa aikaisempaa paremmin. Vapaan tallennuksen puute sen sijaan korpeaa paikoitellen pahasti, tallennuspisteitä kun on ripoteltu maailmaan hiukan turhan harvoin.

Crysis Now! Redux

Crysisin konsoliversiot käyttävät Crysis 2:ta varten kehitettyä Crytek 3 -moottoria. Pesuveden mukana on valitettavasti mennyt myös osa lapsista, sillä konsolipelaajat joutuvat kärsimään samasta tyhmennetystä nanopuvusta kuin Crysis 2:ssa. Erikseen säädettävien häive-, voima-, nopeus- ja panssaritilojen sijasta puvussa on enää vain kaksi tilaa, häive ja panssari. Nopeus on pakkonaitettu perinteiseen sprint-toimintoon ja voimahyppy tai -isku käynnistyy vastaavaa nappulaa hiukan pitempään pohjassa pitämällä.

Uusi puku ei edelleenkään toimi yhtä hyvin kuin alkuperäinen, etenkin nappulan pohjassa pitäminen on hankala ratkaisu. Nopeustila on vain surkea pyrähdys verrattuna ykkösen aitoon pikajuoksuun ja hyppykorkeuskin on aikaisempaa matalampi. Eri toimintojen kanssa leikkiminen ei ole yhtä hauskaa kuin ennen, koska niiden yhdistely on hitaampaa ja valinnanvaraa on vähemmän.

Tyhmennyksestä huolimatta Crysis on edelleen sama peli kuin neljä vuotta sitten pc:llä. Alkupuoli on erinomaista viihdettä ja korealaisten jallittaminen viidakossa on hauskaa touhua. Homma muuttuu huomattavasti suoraviivaisemmaksi perusräiskinnäksi heti, kun muukalaiset astuvat mukaan kuvioihin. Puvun ominaisuuksilla ei enää oikein tee mitään ja kaikki on vain yksinkertaista jyystöä näyttävissä kulisseissa.

Jos Crysis 2 innosti etkä pc-puutteen takia ole vielä kokenut ykkösosaa, ei parikymppiä ole paha hinta palasta räiskintäpelien historiaa. Hyvine ja huonoine puolineen kaikkineen.

80