Dakar 2 (PS2)

Dakar 2 on jatko-osa Acclaimin kökölle Paris-Dakar Rallylle. Vaikka koodi on uutta, ajatus on sama. Ranskasta Senegalin hiekoille huimat 10 000 kilometriä nopeiten keplotellut kuski voittaa.

Toisin kun monet luulevat, kilpaa ei ajeta koko matkaa, vaan reitti koostuu useista pikakokeista. Dakar 2:ssa kilpailuluokkia on kolme: maasturit, kuormurit ja prätkät. Ennakkoon iloitsin täysipitkästä aavikkorallista moottoripyörän selässä. Varasin sohvan viereen säkin sipsejä ja riittävästi nestettä, jotta varmasti jaksaisin maaliin saakka.

Juomat olivat mennä väärään kurkkuun, sillä motskarin ajotuntuma oli uskomattoman surkea. Mopedi tuntui olevan kumia, sillä se huojui puolelta toiselle eikä tiehen ollut minkäänlaista tuntumaa. Vain padin mieto tutina paljasti, että ruudulla toikkaroiva pärinäkalle olin todella minä.

Dakar 2:n ajofysiikka on pahasti hukassa, sillä kuormurin ratissa tuntuma on yhtä kehno. Vaikka kömpelö monsteri pysyy pääsäätöisesti tiellä, näyttää huristelu lähinnä Sirpa Pietikäisen toikkaroinnilta parkkialueella. Tehokas nelivetomaasturi on menopeleistä paras ja Logitechin voimaratilla ajaminen on ajoittain jopa siedettävää.

Kun tärkein, eli ajotuntuma on metsässä, ei Dakar 2:lla ole syytä riemuun. Jaetun ruudun kaksinpeli pelastaa hieman, sillä molemmat saavat kärsiä tasapuolisesti lepsusta ohjauksesta. Ruudunpäivitys soljuu jouheasti, mikä onkin ainoa asia, jolla tekijät voivat ylpeillä.

Teknisesti Dakar 2 näyttää PlayStation 2:n ensimmäisen sukupolven peliltä, sillä grafiikka on karkeaa ja sahalaidat vilkkuvat ikävästi. Äänistä jäivät mieleen koomisen hauskat ranskalaisaksentilla luetut englanninkieliset nuotit.

Sisukas kun olen, päätin, että Dakar on nähtävä. Valitsin uramoodin ja autoksi kestävän näköisen Toyota Hiluxin. Noin reilun tunnin luukuttamisen jälkeen tuuletin voittajana maalissa. Yhtään sarvikuonoa en nähnyt ja ennakkoon pelkäämäni Saharan autiomaan ylitys oli vain muutaman minuutin mittainen checkpoint-rytistys.

Pettymys on lievä sana kuvaamaan tunteitani. Varsinkin kun sain palkinnoksi mahdollisuuden ajaa saman reissun takaperin Dakarista Pariisiin. Kiitos, mutta ei kiitos.

50