Dangerous Watersia moninpelinä Poseidonin pesusoikko

1001 OHP Fregattia ohjasi Superbus

1301 MH60 Helikopteria ohjasi Finwolf

1601 Kilo Improved SS 367:aa ohjasi Fer Gukhh aka LeLv30_Nurse

1901 Kilo Improved SS 368:aa ohjasi Jahe

* * * * *

Suomessa ei simulaattoreita pelätä ja raskaan sarja merisota Dangerous Waters kiinnostaa. Nelihenkinen testitiimimme vilauttaa näkymiä sen kiehtovasta moninpelistä.

Fregatin kapteenin ja helikopterin ohjaajan tehtävä on saattaa kuuden ydinjätettä kuljettavan rahtilaivan saattue turvallisesti etelään maalilinjan yli. Sukellusvenetiimin tehtävä on upottaa mahdollisimman monta rahtialusta ja estää saattuetta pääsemästä perille. Saattueessa on Greenpeacen alus, jota ei saa upottaa.

6:00 Superbus (fregatti)

Lähetän Finwolfin MH60 -kopterin pohjoiseen tarkistamaan saattueemme selustan helikopterilla. Helo2 lähtee tekoäly puikoissaan tutkimaan kapeaa vesialuetta edessämme, sillä ainakin toinen sukellusveneistä lienee siellä. Lähden täydellä vauhdilla etelään. Saattue seuraa takanani, mutta jää jälkeen.

6:06 Finwolf (helikopteri)

Lasken kaapelin varassa roikkuvan hydrofonin Superin käskemään paikkaan, matalalle. Kiristän mielessäni etusormen ympärille narun muistuttamaan siitä, etten lähde huitelemaan siima vedessä, jolloin kallis hydrofoni voisi repeytyä irti. Matalalta ei kuulu mitään. Lasken hydrofonia alemmas, jolloin keksimme Superin kanssa, ettemme tiedä, missä ääntä heijastava harppauskerros sijaitsee.

Tämä moderni sukellusvenetorjunta on sen verran uutta minulle, että annan mielihyvin hänen hoitaa asian. Syvältäkään ei kuulu mitään. Hiljaisia piruja nuo dieselveneet. Vaihdan oma-aloitteisesti aktiiviselle kaikumittaukselle ja kilkuttelen joka suuntaan. Ei mitään. Merkitsen alueen tarkastetuksi.

Pinnan alla meillä oli hauskempaa

6:00 Jahe (dieselsukellusvene)

Löydän itseni koillisesta, melko kaukana salmesta, josta maalinamme olevan saattueen pitäisi kulkea. Etäisyys ei ole ongelma aseistuksen kantaman suhteen. Juuri tämä Kilo-luokan dieselsukellusvene on varustettu merimaaliohjuksilla, joiden kantama riittää satojen kilometrien päähän. Ampuakseni tarvitsen silti havainnon maalista, sillä Greenpeacen paatti estää sokkona laukaisun. Toisaalta se estää myös vastustajaamme räiskimästä ohjuksia ja torpedoita miten haluaa.

6:00 Fer Gukhh (dieselsukellusvene)

Aloitan melko kaukana saattueen edellä salmen eteläpuolella. Ajamalla länttä kohti pääsen keskelle vesialuetta, jonka läpi saattueen on kuljettava päästäkseen maalilinjalle.

Minulla ei ole ohjuksia, mutta putkiin on ladattu lankaohjauksella varustettuja TEST-71ME-NK-torpedoja, jotka hakeutuvat laivan vanaveteen. Hakeutumismenetelmän valtti on se, että sitä on mahdoton harhauttaa torpedon saatua lukituksen.

Lanka-ohjauksella voidaan käsin paimentaa torpedoa sen hakeutuessa kohteeseen. Näin voidaan esimerkiksi kiertää käsiohjauksella ilmiselviä harhautusmaaleja tai vaihtaa tarvittaessa kohdetta, jos uudet lisätiedot paljastavat, että maali onkin Greenpeacen Rainbow Warrior II.

6:06 Superbus (fregatti)

Kopterit ovat päässeet tykinkantaman ulkopuolelle. Tiedämme vastustajamme saaneen käyttöönsä pienen määrän sukellusveneestä laukaistavia merimaaliohjuksia, joten vaihdan fregatin CIWS-järjestelmän automaattitulitukselle. Mikä tahansa ilman halki lentävä naurulokista alkaen ammutaan tutkan ja tietokoneen ohjaamana tuhannen päreiksi ilman eri käskyä.

Pudotan barytermograafipoijun mitatakseni veden lämpötilan eri syvyyksillä. Sukellusveneentorjunnassa äänet ovat mitä tärkeintä tietoa. Lämpimän pintaveden ja viileämmän syvän veden välinen rajapinta heijastaa ääntä kuin peili valoa.

Etelässä tietokoneen ohjaama kopteri (Helo 2) pääsee syvän veden rajalle, jonne käsken sen pudottamaan kuuntelupoijuja. Viiden minuutin kuluttua ensimmäinen poijuista muuttuu "kuumaksi" eli se viestittää taktiseen verkkoon kuulevansa jotain.

6:08 Jahe (dieselsukellusvene)

Saan sonarillani täydellisen tuliratkaisun yhdelle lounaassa purjehtivalle laivalle, joka vieläpä vastaa maaliksemme annettua tyyppiä. Päätän olla hötkyilemättä ja hakeutua parempaan asemaan, kunnes tietoa on enemmän.

6:10 Finwolf (helikopteri)

Siirryn itään 04-05-tasolle kuuntelemaan ja toistan samat kuviot kuin edellisessä paikassa. Harppauskerros oli löytynyt noin 180 jalan syvyydestä, mutta täälläpäin on ilmeisesti ollut kovaa merenkäyntiä, koska lämpötilassa ei tällä kertaa ollut jyrkkää harppausta. Se tietää hyvää kuuluvuutta syvyyssuunnassa, arvelisin.

6:15 Jahe (dieselsukellusvene)

Nyt alkaa kuulua pahaenteistä PINGGGG!-ääntä lännestä. Sen on pakko olla helikopteri. Taktinen ongelma: jos jatkan etelään, jonne haluan, paljastan leveän kylkeni suoraan sonarille ja sen mahdollisuudet havaita minut kasvavat, koska kohtisuora pinta-ala on suurimmillaan. Poispäin ajaminen ei varsinaisesti kannata, koska siellä tulee saari vastaan ja joudun kauemmaksi saattueesta. Joko suoraan kohti tai riskillä etelään.

6:21 Finwolf (helikopteri)

Siiman päässä killuvaan aktiiviseen sonariin tulee jostain heikosti kuuluva kaiku! Nyt alkaa hirmu vipinä ja pulina fregatin ja minun välillä. Kontakti on idässä ja siirrän sen taktiseen verkkoon (Promote To Link), jotta Superikin sen näkee. Lennän muutaman kilometrin sivuun kontaktin suunnasta, että saan kolmiomitattua paikan tarkemmin. Alueella partioiva Orion kääntyy tiedon saatuaan lentämään kohti. Pysy poissa korppikotka, tämä saalis on minun!

6:25 Jahe (dieselsukellusvene)

Periskoopissa näkyy aivan selvästi helikopteri tulossa tänne päin. "Kilo on hiljainen ja lähes mahdoton havaita" oli taas kerran pelkkä markkinointiväittämä. Peliliikkeiden valikoima kaventui juuri kahteen: tässä voi joko painua pohjaan ja häipyä tai nousta tappelemaan. Nousen pintaan ja laitan SA-8-N-ilmatorjuntaohjuksen valmiiksi.

6:30 Superbus (fregatti)

Käännän kurssin suuntaan 135. Teen pyrähdyksiä ajaen välillä täysillä ja välillä 1/3 teholla kuunnellakseni hinattavalla sonarilla. En kuule muuta kuin tutkassakin näkyvät laivat.

En uskalla käyttää omaa tutkaani. Sekä helikopterin että Orion-partiolentokoneen tutkatiedot välittyvät verkon kautta omaan järjestelmääni. Tutkan käyttö paljastaisi oman ja sitä kautta saattueen sijainnin tutka-aaltoja periskoopin ESM-antennilla tarkkailevalle sukellusveneelle, rahtilaivojen tutkat on määrätty tehtävässä pimeiksi. Omien kontaktien puutteessa keskityn häiritsemään Finwolfia ohjeillani.

6:33 Finwolf (helikopteri)

Siirryn aivan kontaktin päälle. Hetkinen... sensoritietojen mukaan sukellusveneestä on NÄKÖhavainto. Nyt tuli kiire. Sormet tässä sekoavat! ATO station (F2)! Valitse maali vasemmasta ruudusta! Valitse Mk 50 -torpedo oikeanpuoleisesta ruudusta! Assign! Valitse torpedon hakukuvio (ympyrä) ja menetelmä (aktiivinen) ja pudota. Puuh. Kala on vedessä.

Orionin torpedo on vedessä melkein samalla hetkellä, mutta se alkaa tehdä hakukuviota. Minun laukaisemani sen sijaan kulkee suoraan ja se voi tarkoittaa vain yhtä asiaa...

6:33 Jahe (dieselsukellusvene)

AAARGH! Nousin pintaan siten että sukellusveneeni komentotorni on täsmälleen ohjuksen ja helikopterin välissä. Kello 6:36 torpedo osuu ja kuolema korjaa Kiloni.

On jälkiviisastelun aika. Olisi pitänyt vain laittaa taistelijapari valaisemaan saattue tutkalla, välittämään maalitiedot verkon kautta minulle ja sukeltaa ampumaan ohjukset silläkin uhalla, että Fer Gukhh olisi saanut kaikki viholliset kimppuunsa. Vaikka hyvähän se minun on sanoa. Mutta niinhän se usein menee, että yksi kantaa riskit ja toinen korjaa killit.

6:40 Superbus (fregatti)

Saan hinattavalla sonarillani kontaktin idästä, mutta en pysty tunnistamaan sitä lainkaan. Alueella on Orionin mukaan valaita, jotka se on kuullut pudottamillaan poijuilla. Suunta on sama, joten se selittäisi kontaktini.

Rainbow Warrior II on jäänyt pahasti jälkeen saattueesta. Jos vastustaja huomaa tämän, se voi innostua ohjuslaukaisuun, koska riski osua Greenpeaceen pienenee. Selitän Finwolfille, että tämä oli muka tietoinen valinta kahden eri etenemistaktiikan, nopean ja hitaan, välillä.

6:38 Finwolf (helikopteri)

Olen vakuuttunut, että aivan lähellä on upotetun lisäksi vielä toinenkin Kilo. Hinattavassa sonarissa kuuluu kolme kontaktia, joista kaksi on luultavasti Orionin pudottamia torpedoita. Ammun toisen torpedoni sukellusveneeksi luokiteltuun kohteeseen ilman tarkempaa tunnistusta, koska alueella ei ole omia. Kaikki pinnan alla kulkeva on tällä kertaa meille vapaata riistaa. Torpedo ei kuitenkaan lukitu mihinkään ja lopulta se lähtee uppoavan ensimmäisen Kilon perään kohti syvyyksiä. Lähden takaisin fregatille tankkaamaan ja hakemaan lisää torpedoja.

7:00 Fer Gukhh (dieselsukellusvene)

Huolellinen liikehtiminen on tuottanut tulosta ja lännestä on löytynyt saattue. Greenpeacekin on joko niiden tuottaman melun takana piilossa tai sitten joku muu on ehtinyt sen jo upottaa. Rytinä on ainakin ollut kovaa viimeisen puolen tunnin aikana.

Laukaisen OHP-luokan fregatiksi luokittelemaani maaliin sekä rahtialuksiin kuhunkin yhden torpedon. Kilossa on onnekseni erittäin nopea automaattinen torpedoputkien latausjärjestelmä.

7:01 Superbus (fregatti)

Olemme päässeet hyvän matkaa maalilinjaa kohti, kun jostain, en tiedä mistä, laukaistaan neljä torpedoa. Hidastan hetkeksi saadakseni selville niiden tarkat suunnat ja etäisyydet. Mittaaminen kestää tuskastuttavan kauan ja päätän sittenkin vain painella etelään niin kovaa kuin mahdollista.

Lasken hinattavan Nixie-valemaalin veteen. Finwolf saavuttaa minut helikopterillaan ja kosmisen ihmeen kautta muistan kytkeä CIWS-järjestelmän pois automaattitulitukselta. Muistelen vieläkin niskakarvat pystyssä tapausta, jossa CIWS oli ampunut alas ihmiskuskin ohjaaman Orionin.

Kopteri laskeutuu 7:20, mutta ei enää ehdi vaikuttaa pelin kulkuun.

7:20 Fer Gukhh (dieselsukellusvene)

Torpedot alkavat vihdoinkin osua jahdattuaan täyttä vauhtia pakenevia rahtilaivoja kantamansa (10 km) rajoille. Kaksi tuhoutuu melkein heti, mutta fregatti pääsee nopeutensa turvin karkuun. Ammun loputkin torpedot, koska saattue alkaa olla lähellä maalilinjaa. Vielä kolmaskin rahtilaiva tuhoutuu. Ilmeisesti osa torpedoista osui samaan maaliin, koska laivat olivat niin lähellä toisiaan.

Ja voittaja on...

Saattueesta pääsi puolet perille ja siitä fregatin ja helikopterin tiimi sai 250 pisteen könttäsumman. Rahtilaivoista herui Kilo-tiimille 100 pistettä kustakin, yhteensä siis 300. Tehtävä ratkesi aivan viime sekunneilla sukellusvenetiimin voitoksi täpärällä 50 pisteen erolla.

Poikkeuksellisesti kumpikaan puoli ei tienannut miinuspisteitä ammuskelemalla sivullisia (tai omia), kuten Dangerous Watersissa kovin usein on tapana. Ihmekös tuo: näin hienoille pyssyille miehet keksivät aina käyttöä - näkyi vihollista tai ei.

Pelattu tehtävä Poseidonin pesusoikko on tilaajien saatavilla Pelit.fi:n tiedostoalueelta.

Lisää aiheesta