DC Games SHAREWARE – Oma Ultima mansikka, muu Ultima mustikka

Pännivätkö roolihyppelypelit a la Ultima 8? Roolipelinteko-ohjelma DC Gamesilla voit rakentaa oman tiiligrafiikkapelisi, vaikka koston vuoksi Ultima 8: The Tilegraphics Editionin. Siinä on Lord Britishillä ihmettelemistä.

Omien roolipelien rakenteluun tarkoitettu ohjelma ei ole enää mikään uusi keksintö, aiheesta on tehty jo kolme kaupallista sovellusta. Ikivanhalla EOA:n Adventure Construction Setillä sai aikaiseksi rajoittuneita tiiligrafiikkaseikkailuita, Interplayn Bard's Tale Construction Set mahdollisti Bard's Tale -tyyppisten skenaarioiden suunnittelun ja SSI:n Unlimited Adventuresilla puolestaan syntyivät omat Kultalaatikot. DC Games on kuitenkin ensimmäinen näkemäni shareware-toteutus samasta aiheesta ja pelityyppi vastaa lähinnä wanhoja kunnon (1_5) Ultimoita.

Palikkatesti

DC Games on siis tiiligrafiikkaroolipelien tekoon suunniteltu ohjelma. Se koostuu erillisistä osista, joista varsinaiset pääohjelmat ovat editori ja ajuri. Peruskäyttöön ei juuri muuta tarvitakaan, mutta erillisinä paketteina liikkeellä olevat apuohjelmat ovat tarpeen monenlaisia lisämausteita, kuten omia ääniefektejä, käytettäessä.

Editorissa kartat koostuvat tietysti ruuduista, joita täytetään erilaisilla maastopalikoilla. Kartan koko on vapaasti määriteltävissä, kuten myös se, onko kyseessä ulkoilma, luolasto vaiko kaupunki.

Vanhojen Ultimojen tapaan karttoja on enemmän kuin yksi, eli ryhmän saapuessa pääkartalla kaupungin kohdalle tapahtuu sisään mentäessä "zoomaus", eli siirtyminen yksityiskohtaisemmalle kaupungin kartalle, josta voidaan siirtyä jälleen uudelle kartalle mentäessä sisään johonkin rakennukseen jne. Siirtyminen kartalta toiselle tapahtuu "ovia avaamalla", eli määrittelemällä johonkin kohtaan karttaa ovi toiselle kartalle. Ovi voi olla joko automaattinen (siirtyminen tapahtuu heti kun ryhmä astuu kyseiseen ruutuun), tai siirtyminen voi vaatia erillistä näppäimen painallusta, mikä mahdollistaa salaisten paikkojen luonnin.

Mukana on erilaisia ulkoilman maastotyyppejä, kuten metsää, merta ja vuoristoa, sekä sisätiloissa käytettäviä lattiapintoja ja jopa huonekaluja. Jokaiselle maastotyypille on myös määritelty korkeus, joka säätelee sitä, kuinka nopeaa kyseisessä maastossa liikkuminen on. Jotkut maastotyypit voivat myös olla ylitsepääsemättömiä.

Ystävät ja toverit

Alussa maailma on autio ja tyhjä. Siksipä käyttäjän onkin luotava hahmoja sitä kansoittamaan ja tekemään peli hedelmälliseksi.

Hahmojen luontiin on editorissa oma osionsa. Editorissa valitaan hahmoa esittävä ikoni, nimetään hahmo ja valitaan sen tyyppi. Hahmotyyppien joukosta löytyvät käyttökelpoisimmat perusainekset, kuten potentiaaliset ryhmät jäsenet, tavalliset siviilit, tehtävän antajat, kauppiaat, sekä tietysti inhat mömmiäiset.

Varsinaisessa hahmoeditorissa valitaan myös hahmojen vuorosanat. Keskustelu sujuu myöskin Ultima-tyyliin, eli hahmot tunnistavat pelaajan määrittelemät avainsanat, ja vastaavat niihin pelaajan valitsemilla lauseilla. Tilaa vastauksille on valitettavasti vain yksi rivi, mikä on toisinaan hieman liian vähän. Hahmoille voi halutessaan piirtää myös PCX-kuvat, jotka ilmaantuvat ruutuun jutustelun alkaessa. Sopivalla apuohjelmalla hahmoille saa myös digitoidut puheet, mikä tapahtuu käytännössä luomalla jokaiselle avainsanalle omat äänitiedostot, jotka sitten pakataan pelin tuntemaan muotoon.

Hahmojen ominaisuuksia ei määritellä samasta paikasta, vaan niille on oma editorinsa. Statistiikkaeditorissa määrätään hahmon fyysiset ominaisuudet ja mukana kannetut tavarat, ja valitaan sitten, mitä statistiikkaa mikäkin hahmo käyttää. Tämä systeemi saattaa tuntua hankalalta, mutta on käytännöllinen, kun on tarpeen luoda monta samanlaista hahmoa (esimerkiksi hirviöt).

Esineiden editointi sujuu pitkälti samaan tapaan, eli niillekin määritellään tietyt perusominaisuudet, ja valitaan sopiva ikoni.

Pintaa syvemmälle

Koko pelisysteemin selkärankana ovat kuitenkin editorin ulkopuoliset skriptit. Skriptit ovat pelin omalla ohjelmointikielellä tehtyjä ohjelmanpätkiä, joissa voidaan määritellä lähestulkoon mitä tahansa pelin kulkuun vaikuttavia asioita. Skriptien avulla voidaan luoda jollain erikoisella tavalla toimiva hahmo, eli jos on vaikkapa tarpeen luoda magiaa sairaalloisesti pelkäävä henkilö, voi käyttäjä luoda sellaisen hahmotyypin, joka hyökkää ryhmän kimppuun jos sillä on mukanaan maagisia sauvoja. Maailman toiminnalle on oma skriptinsä, jossa määritellään muun muassa ryhmän ruoankulutus eri karttatyypeillä, kuinka nopeasti aika kuluu, tai miten pian soihdut palavat loppuun.

Skriptien kautta pelisysteemiä voidaan muokata lähes rajattomasti. Hahmojen ominaisuussysteemikin voidaan panna kokonaan uusiksi, ja ottaa käyttöön vaikkapa AD&D-systeemi. Tämä edellyttää kuitenkin käytännössä skriptien kirjoittamista alusta alkaen uudelleen, mikä ei onnistu ilman kunnollista kielen hallintaa. Ohjelmointia vierastavien kannattaa siis unohtaa tämä suosiolla. Pieniä muutoksia tekemällä voi kokemattomampikin ohjelmoija kuitenkin saada aikaan pieniä lisiä, ja kielen alkeetkin oppii varsin nopeasti valmiita skriptejä tutkimalla.

Uusi uljas maailma

DC Gamesilla aikaansaadun pelin grafiikka on melkoisen karkeaa ja jää jälkeen vanhoista Ultimoistakin. Hahmoille olisi jonkinlainen pieni animoinninpoikanen tehnyt terää, nyt ne näyttävät liiaksi pelkiltä kuvapatsailta seistessään koko ajan paikallaan kuin tatit. Skriptien avulla hahmot on tosin mahdollista saada liikkumaan itsekseenkin, mutta se vaatii luonnollisestikin jonkin verran lisävaivaa. Omien grafiikkapalikoiden piirtäminen olisi myös tervetullut lisä (tosin se onnistuu ohjelman rekisteröinnillä).

Jos ei anna DC Gamesin karun ulkoasun häiritä itseään, voi ohjelman avulla toteuttaa itseään paljon vapaammin kuin kaupallisten tee-se-itse-roolipelisysteemien kanssa. DC Gamesin avulla on mahdollista (ulkoasua lukuunottamatta) todella luoda OMA systeeminsä, eikä ole pakko tyytyä valmiiseen. Se, miten paljon syvyyttä ja omaperäisyyttä peleihinsä saa on pitkälti kiinni käyttäjän omista taidoista, mutta osaavissa käsissä sillä voi saada aikaan hyvinkin onnistuneita seikkailuja. Erityisesti Nahlakhiin mieltyneet ovat varmasti sen parissa kuin kotonaan.

Kaupallisenakin ohjelmana DC Games olisi lähes pakkohankinta jokaiselle tee-se-itse-roolipelaajalle. Kun saman vielä saa ilmaiseksi, on vaikea enää keksiä tekosyytä jättää se kokeilematta.

92