DCS: Black Shark – Extended Flight Manual

www.digitalcombatsimulator.com

Itänaapurin ihmemiehet ovat nostaneet simulaattorigenren uuteen kukoistukseen 2000-luvulla. Nyt, digitaalisen jakelun läpimurtokauden kynnyksellä, elvytetään DVD-koteloiden kuristama kansanperinne.

Siitä on jo kymmenkunta vuotta, kun Falcon 4:n ohjekirja pääsi kirjahyllyn kunniapaikalle pitkän ja komean manuaalirivistön jatkoksi. Tuolloin oli itsestään selvää, että elämää suurempien klassikoiden mukana toimitettiin tajuntaa laajentavia satojen sivujen lukuelämyksiä, joihin pelintekijät olivat ammentaneet mittavan tietämyksensä simulaattoristaan ja kaikesta aiheeseen liittyvästä. Liian pitkään jouduimme tyytymään pikkuläpysköihin, joilla sai hädin tuskin liiskattua kesäisiä sontakärpäsiä. Vastikään julkaistulla Eagle Dynamicsin erinomaisen Black Shark -helikopterisimulaattorin oheistuotteella voi lähteä läiskimään vaikka Klendathuun.

536-sivuinen kierrekantinen järkäle on täynnä painavaa asiaa, DVD-koteloon siitä mahtuisi suunnilleen sisällysluettelo. Alkuperäiseen, pelin mukana tulleeseen sähköiseen ohjekirjaan verrattuna uudessa versiossa on toistasataa sivua enemmän materiaalia Ka-50-helikopterin historiasta ja järjestelmistä. Eagle Dynamics haluaa selvästikin suorastaan pröystäillä projektin aikana kertyneen tiedon määrällä ja esitellä järjestelmämallinnuksensa monipuolisuutta. Sopii minulle, sillä oleelliset tiedot eivät huku yksityiskohtavyörytyksen alle ja kirja on yleisesti ottaen hyvin jäsennelty opiskelua ajatellen.

Mikään unohtumaton mestariteos painettu ohjekirja ei kuitenkaan ole. Säästösyistä painatus tehtiin vain mustavalkoisena, minkä vuoksi osa kuvista on aika epäselviä. Lisäksi kuvat ja eri kontrollien nimet ovat venäjänkielisestä versiosta, englanninkieliset vastineet on toki aina mainittu tai ne on helppo päätellä. Kierrekantisuuden ansiosta kirjaa on näppärä selata tiukassakin paikassa, vaikka muistelisin joskus laadukkaamminkin sidottuja opuksia nähneeni.

Loppujen lopuksi ohjekirjan meriitit kirjallisena teoksena ovat toissijaisia. Opus täyttää tehtävänsä hyvin ja mikä tärkeintä, määrättömästi paremmin kuin näytöltä luettava ilmainen PDF-versio. Ainoa todellinen ongelma on kirjan julkaisu puoli vuotta liian myöhään: innokkaimmat ilmailijat ehtivät jo kärsiä koulutuskauden läpi monitorilta tavaten tai hoitaa tulostuksen itse. Erikseen hankittava ohjekirja on sikäli hyvä idea, että uteliaanpuoleiset normaali-ihmiset saavat pelinsä suhteellisen edullisesti, kun taas paatuneelle simulaattoristille pari kymppiä ekstraa on hyvä sijoitus pitkäaikaiseen pelinautintoon. Vastaavanlaista oheiskrääsää voisi ilmestyä enemmänkin, hyvälaatuisille kartoille olisi ainakin käyttöä.

Kauan odotettu päivitys saapui viimein elokuun alussa. Valtava määrä pikkuongelmia on nujerrettu, ja pelikokemusta on muutenkin hiottu. Jotkut muutokset, kuten esimerkiksi kylmästartti kampanjatehtävien alussa, ovat lähinnä makuasioita, mutta kokonaisuus on rautaa. Kyseessä on kuitenkin pikemminkin vanhan tasoittelua ja kiillotusta, maakaluston vauriomallinnuksen ja tekoälyn parantelun kaltaisia merkittäviä uudistuksia saadaan odottaa ainakin Digital Combat Simulator -sarjan seuraavaan peliin saakka.

Monilla on ollut ongelmia 1.1-version kanssa, mikäli Windowsin maa-asetus ei vastaa pelin kieliversiota. Päivitys hävittää osan asetuksista , joten kannattaa ehkä tarkkailla hetki mahdollisen uuden päivitysversion ilmestymistä. Pelin keskustelupalstalta (forums.eagle.ru) löytyy aina ajan tasalla olevaa tietoa päivityksistä.

Kymmenvuotias scifiroolipeli System Shock 2 on klassikko, ulkoisesti ehkä vähän rapistunut, mutta sydämeltään puhdasta rautaa. Synttärisankarille annetaan lahjaksi modeja, jotka kohentavat klassikon ulkoisia piirteitä ja vähän sisältöäkin...

Lue koko artikkeli uusimmasta Pelit-lehdestä tai www.pelit.fi:ssä 21.10.2009.

  • Virallinen patsi: www.strangebedfellows.de/index.php/topic,12.0.html
  • SS2Tool: www.strangebedfellows.de/index.php/topic,392
  • SS2 Mod Manager: www.strangebedfellows.de/index.php/topic,527.0.html
  • SHTUP: shtup.home.att.net
  • Shock Music Update: www.strangebedfellows.de/index.php/topic,657.0.html
  • Tacticool Weapon Replacement: www.strangebedfellows.de/index.php/topic,691.0.html
  • Rebirth: www.strangebedfellows.de/index.php/topic,8.0.html
  • SpawnMod: www.strangebedfellows.de/index.php/topic,81.0.html
  • Crion's Impossible Difficulty MP: www.strangebedfellows.de/index.php?action=dlattach;topic=61.0;attach=1750

Kymmenvuotias scifiroolipeli System Shock 2 on klassikko, ulkoisesti ehkä vähän rapistunut, mutta sydämeltään puhdasta rautaa. Synttärisankarille annetaan lahjaksi modeja, jotka kohentavat klassikon ulkoisia piirteitä ja vähän sisältöäkin.

Kun joku pelasi Bioshockia pettyneen näköisenä, hän oli todennäköisesti System Shock 2:n veteraani. Tämä kultakauden kauhuscifiseikkailu avaruusalus von Braunin autioilla käytävillä, tekoälynarttujen k-k-k-kuningattaren SHODANin käskyläisenä, uhmaa aikaa eikä syyttä. Aikansa lapsena se on älykäs, haastava ja monipuolinen, vähän samassa hengessä kuin Deus Ex.

Pelihahmon kehityksestä riippuen ongelmiin ei ole vain yhtä vastausta, ja "tässä juuri piilee System Shock kakkosen suurin vahvuus. Maailma ja vuorovaikutus sen kanssa on niin hyvin mallinnettu, että lähes kaiken voi tehdä useammalla tavalla oikein ja silti edetä pelissä ilman, että rajoittunut käyttöliittymä pääsisi kertaakaan risomaan ainakaan varsinaisesti juoneen liittyvissä pulmissa", totesi Joona Vainio (Pelit 9/99, 94 p).

Looking Glassin loistava System Shock (1994) on liikaa edellä aikaansa, mikä tarkoittaa outoja kontrolleja ja 3D-kortteja edeltävää grafiikkaa. Onneksi System Shock 2 on viisi vuotta tuoreempi, joten se taipuu korjauksiin. Pelin sotkuisten tekstuurien ja kulmikkaiden hahmojen kauneusleikkausta saatiin odottaa pitkälle 2000-lukuun. Se kannatti, sillä viime vuosina System Shock 2:lle on ilmestynyt pieni, mutta sitäkin laadukkaampi joukko modeja, joiden hampaissa Järjestelmäsysäys 2 näyttää ja kuulostaa paremmalta kuin koskaan. Pelin saa nyt myös päivitettyä yhteensopivaksi modernin raudan ja uusien käyttöjärjestelmien kanssa.

Alexander SHTUP ja kumppanit

Ennen varsinaista korjausoperaatiota System Shock 2 pitää päivittää viimeisimpään versioon ja tehdä modivalmiiksi. Se onnistuu yhdellä iskulla, kun asentaa SS2Tool-modin. Siitä valitaan ruksi kohtiin "patching up" ja "getting mod ready". Suositeltavaa on myös valita "bug fixes", joka on hyödyllinen epävirallinen bugipäivitys, sekä Widescreen Mod+DDFix, joka muun muassa parantaa pelin yhteensopivuutta modernin raudan kanssa. Kannattaa asentaa myös SS2 Mod Manager -ohjelma, jonka avulla on kätevä lisätä ja poistaa modeja. Nyt peli on päivitetty ja modivalmis, varsinainen k-k-korjausoperaatio voi alkaa.

Ensimmäinen vaihe on tekstuureiden ja resoluution parantaminen, joka hoidetaan SHTUP-modilla. SHTUP korjaa ison kasan grafiikkavirheitä, tarkentaa tekstuureita ja päivittää resoluution siedettävämmäksi. System Shock 2 on audiovisuaalinen kokonaisuus, joten miksi jättää äänet vanhaksi kun grafiikoitakin parannellaan: SHTUPin sukua on SHMUP, joka terävöittää pelin äänimaisemaa vastaamaan nykypäivän standardeja.

System Shock 2:n jakoavain on mainio ase, mutta se on niin ruman kulmikas kalikka, ettei sitä tunnista työkaluksi SHODANkaan. Pelin monet aseet saavat lisää kromia pintaan Tactitool Weapon Replacement -modien avulla, jonka ansiosta varsinkin vanha kunnon jakari kelpaisi vaikka Condemned-pelin antisankarille.

Uudelleensyntyminen

Peli näyttää ja kuulostaa nyt paremmalta, mutta vieläkin hahmot ja jotkut tekstuurit näyttävät kamalilta. Haluan pois myös nuo jatkuvasti selkäni taakse ilmestyvät viholliset. Rebirth Complemented -modi tekee lopullisen plastiikkaleikkauksen pelin ihmisruumiille, aaveille, hybrideille ja kyborgeille. Rebirth ei tee pelistä aivan Dead Spacea, mutta sen ansiosta varsinkin hahmojen kasvot muuttuvat paljon edeltäjiään tarkemmiksi ja realistisemmiksi. Se parantaa tunnelmaa, kun maassa retkottavan ruumiin kuolinirvistys selkeästi tulkitsee tuskaa, eikä luo tahatonta komiikkaa.

Monsterit näyttävät paremmilta, mutta silti minua ärsyttää, kun ne syntyvät uudelleen pelin käytäville, mikä on ristiriidassa pelin realistisemman sisällön kanssa. Respawnaamista voi muuttaa Zygotera SpawnModin avulla. Modin asennuksen jälkeen uutta peliä von Braunilla aloittaessa valitaan joku neljästä punaisesta pallosta, joista jokainen vastaa tiettyä respawnaustasoa. Respawnaamista voi lisätä, jättää normaaliksi tai poistaa kokonaan, kameroiden kanssa tai ilman. Tasoa ei valinnan jälkeen voi enää muuttaa samassa pelissä. Kovat jätkät lisäävät respawnausta varsinkin moninpeliin, ja jollei sekään riitä, saa lisää haastetta asentamalla co-opiin optimoidun Crion’s Impossible -modin, jonka ansiosta vaikeusasteesta tulee "impossible".

J-j-j-jet'em Shock

Kun System Shock 2 on mainiossa kuosissa ja respawnaamisenkin saa halutessaan pois, kenelläkään ei pitäisi olla valittamista. Modaus antaa hyvän syyn aloittaa uudelleen tämä tunnelmallinen ja mielenkiintoinen toiminnallinen scifiroolipeli, joka kiilailee parhaan scifiräiskintäroolipelin tittelistä itsensä Deus Exin kanssa. Hienoa, ettei modiyhteisö ole unohtanut kokonaan System Shock kahta, vaikka Deus Exin edessä ovatkin rähmällään. Deus Ex vie voiton modien määrässä, mutta System Shock 2:n pieni modivalikoima korjaa kaikki itseäni eniten ärsyttäneet viat.

"K-k-katso itseäsi!" änkyttää SHODAN kuin ällikällä lyötynä pelin uuden ilmeen nähdessään ja on asian ytimessä. Päivitettynä kymmenvuotias Systeemijysäys 2 on kuin uudelleensyntynyt eikä sillä ole mitään hävettävää modattujen aikalaistensa rinnalla.

Lisää aiheesta

  • Steelseries 7H & Steelseries Spectrum 5XB

    Steelseriesin Siberia-kuulokkeet yllättivät äänenlaadullaan. Yltävätkö valmistajan muut luurit samalle tasolle?

    Pelikuulokkeita änkeää nykyään joka tuutista. Erilaisia tuotesarjoja on niin paljon, että hitaampi ei pysy kyydissä. Siberia-kuulokkeiden rinnalle on tarjolla muun muassa…
  • Roccat Kone+

    Roccat viilaa esikoishiirensä entistä ehommaksi.

    Alkuperäinen Kone on hyvä pelihiiri, joka kärsii yhdestä isosta ongelmasta: rotta ei inahdakaan ilman ajureiden asentamista. Roccat palaa vanhan suosikin pariin plus-mallissa, ja tällä kertaa myös ajuriongelmaan on paneuduttu. Hiiri toimii…
  • Logitech G110

    Logitechin G-sarjan näppäimistö asuu monen pelaajan kotona. G110 on uusversio parin vuoden takaisesta G11-pikkuvelimallista.

    Makropainikkeilla varustettuja pelinäppäimistöjä on nykyään joka lähtöön, mutta Logitech ehti markkinoille ensimmäisten joukossa. Sen takia etenkin monen…