Dead Horde (PC)

Näppärä kopiokissa jalostaisi Trapped Deadin ideasta pirun hyvän pelin. Mutta miksi, kun on helpompiakin ideoita kopioitavaksi? Tuntuuko tutulta: yksi (co-opissa kaksi) sankaritaistelijaa ampuu tiensä läpi kimppuun juoksevien vihulaumojen, ostaa välillä uutta mutkaa tai parannuksia vanhaan. Zombeilla tämän tutun pelin nimi on Dead Wake, Dead Frontier, Dead Nation ja nyt Dead Horde. Niin, ja Zombie Shooterit 1 ja 2.

Saksan-poikien versiossa soturit juoksevat joka suuntaan yhtä vaivattomasti ja ammuskelu sujuu helposti hiirellä. Meno on tuttua ylinopeaa mättöä. Zombit liikkuvat turbovaihteella, ja vaikka rynkyssä on loputtomat ammukset, suuri miinus tulee lähitaisteluliikkeen puuttumisesta. Lataamisen aikana vikkelät kalmot syövät helposti silmät päästä. Omana kikkana Hordessa voi välillä huristella ajoneuvolla.

Pelasin pari tuntia, löin luukut kiinni ja palasin seuraavana päivänä asiaan. ”Continue campaign” ja... voihan Wittgenstein, peli alkaa tasan alusta! Heitin zombeja tunkilla ja huusin, että pitäkää se!

Toki pelin saa aloittaa myöhemmistä kentistä jos haluaa, mutta ei se ole pätkääkään motivoivaa. Aikani yritin, mutta Dead Horde ei ole minun juttuni. Yksinpelinä se on puuduttavaa liukuhihnalahtausta vailla sen kummempia nyansseja kuin uuden aseen ostaminen. Koska hyvänä isänä ostin Dead Hordea tuplapakkauksen, sain ulkoistettua co-op-pelaamisen testaamisen kahdelle 14-vuotiaalle. Niistä se oli jotakuinkin ok, ainakin parin illan ajan.

Dead Horde on kaikin puolin vaatimaton yritys. Vaikka se ei ole hinnalla pilattu, kilpailu on kovaa, koska Dead Wake on ilmainen ja Dead Frontier on Free2Play-nettipeli. Steam voisi pistää laatufiltteriinsä pienemmät reiät, koska nykyisistä näyttää mahtuvan kikkare läpi.

60