Destiny 2: Seikkailu PC-todellisuudessa

Destiny on koukuttanut konsolipelaajia jo vuosia, mutta viimein myös PC-pelaajat pääsevät tuijottamaan kohtaloaan silmästä silmään.

Minäkin olin ensimmäisen Destinyn koukussa sen konsolijulkaisusta viimeiseen DLC-pakettiin asti, mutta kun kuulin jatko-osan ilmestyvän myös tietokoneille, en arponut hetkeäkään: kuukauden lisäodotus olisi sen arvoista, että pääsisin pelaamaan paremmin pyörivää ja paremmalta näyttävää Destinyä kunnon räiskintäkontrolleilla.

Tuskaisinta PC-version odottelussa olikin yllättäen seurata vierestä Pelit-kollegoiden Destiny-mehustelua Facebookin chatissa. Minäkin voisin olla jo grindaamassa!

Niin hyvää tekniikkaa

Tärkein ensin: Destiny 2 pyörii GTX 1060:llä varustetulla kuormajuhdallani loistavasti kaikki grafiikka-asetukset tapissa. Se vielä näyttää perhanan hyvältä, kun valaistus- ja partikkeliefektit häikäisevät ja loistavat, luoden huikean toismaailmaisen scifi-ilmeen.

Nautin jo ensimmäisen Destinyn alueiden tunnelmasta paljon, entistä nätimpänä nautin uusista alueista vielä enemmän. Suosikikseni nousi Titanin hylätty siirtokunta Hive-kasvustoineen. Titanissa kymmenien metrien aallot ja korkealle taivaisiin ulottuva siirtokuntarakennelma tekevät siitä uskottavimman Destiny-alueen tähän saakka.

Jatko-osaan toki kuuluu siirtyminen uusille apajille, mutta pelatessani mielessäni pyöri ajatus siitä, kuinka hienoa olisi nähdä myös ensimmäisen Destinyn alueita PC-ehostettuina. Etenkin Venuksen rauniokaupungit, Takenien Dreadnought tai Kuu ovat paikkoja, joihin haluaisin vielä joskus palata.

Destiny-taisteluni

Entäs ne kontrollit? Yllättyneitä on nolla kappaletta, kun sanon, että räiskiminen hiirellä ja näppiksellä tuntuu hemmetin hyvältä. Destiny tosin oli jo konsolikuosissaan niitä pelejä, missä padiräiskintä oli niin ensiluokkaisen hyvin toteutettu, ettei hiirtä edes kaivannut.

Luonnollista tai ei, ei sujuvampi räiskintä ole aivan sataprosenttisen positiivinen asia. En nimittäin tiedä, onko Destiny 2 helpompi peli kuin edeltäjänsä, mutta ainakin hiirellä ja näppäimistöllä pääosumat (ja mahaosumat Vexien tapauksessa) tuntuvat napsuvan niin paljon helpommin, että suurimmasta osasta taisteluja tulee triviaaleja. Tämä on tosin vain kampanjakokemuksen perusteella, loppupelin nightfalleihin tai raidiin en ole vielä saanut tatsia.

Teknisesti ja kontrolleiltaan tietokoneistettu Destiny on erinomainen, mutta vaihdossa konsolilta tietokoneelle koin yhden odottamattoman ärsyttävyyden: koska en saa siirrettyä pleikkarihahmoani PC-versioon Destiny 2 olettaa minun olevan ensikertalainen. Se tarkoittaa, että peli myös dumppaa ekspositiota kuin noviisille ja kumppani-Ghostini käyttäytyy kuin muistinsa menettänyt vain, jotta NPC-hahmot saavat tekosyyn selittää minulle, mitä ovat vexit, takenit, fallenit ja warmindit ja kaikki kymmenet muut hömppätermit Destiny-loressa. 

No jos en enää Destiny 3:ssa vaihtaisi pelialustaa.

Pelit-lehti on tehnyt sopimuksen Activisionin kanssa Destiny 2:n markkinoinnista eli tämä on mainos.