Destrega (PSone) – Hokkuspotku

Mätkintäpeleissä ainutlaatuisuus on harvinainen käsite. Koei on lumonnut uusille taistelijoilleen häikäisevät taikavoimat, kunhan niitä ensin oppii käyttämään.

Koei ei ole ensikertalainen mätkintärintamalla, vaan se on esitellyt historiallista mäiskettä myös pelissään Dynasty Warriors. Myöhemmin julkaistut Bushido Blade ja Tekken 3 ovat tosin iskeneet pelin unholaan.

Destregan tarina on fantasiapohjainen, mutta täytyyhän sen ollakin. Hieman vaikeaa olisi saada hahmojen taikavoimat upotettua uskottavasti urbaaniin lähiöön. Destrega kertoo muinaisesta strega-kansasta, jotka kehittyneempänä rotuna jakoivat viisauttaan ja taikavoimiaan muille. Kuten omakin historiamme kertoo, valta turvottaa helposti nupit ja näin Zamu'elissäkin puhkesi sotia toisensa jälkeen. Nyt satoja vuosia myöhemmin sodat ovat unohtuneet ja taikavoimat hävinneet, kunnes jälleen eräänä päivänä...

Kaukaa tai läheltä, aina lujaa

Destrega yhdistää harvinaisen onnistuneesti lähi- ja kaukotaistelun tuoreen idean. Kaikki tapahtuu vapaasti liikuttavassa 3D-ympäristössä, jossa korkeuserot ja linnanrauniot antavat hyvän suojan kamppailuissa vihollista vastaan. Kamera pysyy kivasti mukana antaen taistelusta kuvaa yläviistosta. Perinteisen lähikontaktiläpsyttelyn lisäksi kauempaa voi hyökätä myös mukavalla variaatiolla taikoja, mikä ei vähennä yhtään taistelutilanteen kihelmöivää intensiteettiä.

Destregassa on kaikki genren tutut pelivaihtoehdot, kuten yksinpeli, aikarajallinen taistelu, tarinamuodossa etenevät mätkinnät, joukkoläiskintä tiimeissä, ottelusta toiseen heittävä kestävyyskoitos ja harjoittelumahdollisuus. Kontrollit ovat aloittelijoillekin helpot. Joka nappulasta tapahtuu jotain, josta vastustaja tuskin pitää.

Valittavana on yhteensä 12 erilaista ja erilaisilla loitsuilla varustettua polygonimörssäriä. Kenttiä on niin ikään 12, aina linnanraunioista niittypelloille. Taisteluissa molemmilla hahmoilla on perinteiset energiapalkit, joita tulee henkensä kaupalla vaalia. Vihreä hyvä, punainen paha.

Miksi mennä merta edemmäs?

Koska Destregassa hahmojen taikavoimia on helppo käyttää, lähikontakti saattaakin jäädä harvinaisemmaksi. Jokaisella nappulalla on kuitenkin kaksi toimintoa. Lähietäisyydeltä toimivat potkut, lyönnit ja heitot, kun kauempaa samoista napeista lähtevät taiat ja suojakentät.

Hyökkäyksiä on kolmea eri perustyyppiä. Nopeita iskuja, hitaita mutta kovia hyökkäyksiä sekä turbo-iskuja, joista vastustajan energiapalkki mukavasti vähenee. Lisäksi näiden kaikkien yhdistelmät kuuluvat myös käytettävissä oleviin variaatioihin. Ja kun lyönnit yhdistetään taikoihin, valinnan varaa on mukavasti.

Sana on mahtavampi kuin miekka, tai jotain sinnepäin. Destregassa tämä kuolematon lause on otettu käytäntöön, eli jokaista vastustajan iskua ennakoi äänne, jonka perusteella voi päätellä, mitä muutaman nanosekunnin päästä on odotettavissa. Äänteet oppii nopeasti, samoin niitä vastaan toimivat suojaukset.

Destregaa on hauska pelata. Aluksi. Turhan pian muuten hyvä kokonaisuus menettää viehätyksensä opittujen liikkeiden ja helppouden takia. Itseltäni pelin läpäisemiseen meni vajaat kaksi tuntia, eikä sen jälkeen ihan heti mieli tehnyt jatkaa. Kaksinpeli antaa oman viehätyksensä, mutta tylsyys iskee siinäkin pian. Destrega on kuitenkin piristysruiske kaavoihinsa jähmettyneiden taistelupelien viidakossa.

80