Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut – Augmentoitu kokemus

Satamassa tuli on voimaa. Taustalla Hengshan kaksikerroksinen jättikaupunki.

TOIVEARVOSTELU

En pyytänyt tätä, mutta toivoin salaa. Mario-raukka saa pitää stressilomaa, sillä hetken aikaa Wii Uut pitää pystyssä superihminen Adam.

Deus Ex: Human Revolution oli vuoden 2011 parhaita pelejä. Se iski paitsi alkuperäisen Deus Exin perään muisteleviin naavapartoihin, myös sarjaan ensi kertaa koskeneisiin augmentaationeitsyihin. Vapaus päättää, pelaako pelin rynnäkkökiväärin suuliekit laulaen, vaiko salakavalasti hiipien tai häkkäillen, valloitti kaikki.

Futuristisen kauniissa scifi-puutarhassa oli kuitenkin käärme, sillä peliin oli tungettu täysin sen sisäiseen logiikkaan sopimattomia pomotaisteluita. Häpeän myöntää, mutten koskaan pelannut alkuperäisjulkaisun Human Revolutionia läpi, sillä tieni nousi pystyyn ensimmäisessä pomossa.

Parikymmentä kertaa yritin kukistaa sitä tankin kokoista lihasperkelettä taisteluun varatussa onnettomassa kopissa, mutta lopulta jouduin nostamaan kädet ilmaan. Kun en saanut mitään palautetta siitä, olinko kertaakaan edes lähellä voittoa, nousi turhautuminen yli sietokyvyn. Minä olen yleensä vielä pomotaistojen puolestapuhuja, Human Revolutionin pomot vaan edustivat puhtaan hölmöä pelisuunnittelua.

Onneksi syksyllä julkaistu Director’s Cut lupasi korjata pomot järkevämmiksi. Samalla mukaan on ujutettu Missing Link -DLC osaksi pääjuonta ja kymmenittäin pikkuparannuksia tekoälystä graafiseen siloitteluun.

Josko minäkin saisin viimein tarinan loppuun!

Ohjaajan leike

Jos pomotaistelut unohdetaan, oli Human Revolution napakympin arvoinen kokemus jo pari vuotta sitten. Blade Runnerista innoitusta hakeva tarina on kiinnostava ja pitää otteessaan tehokkaasti. Augmentaatiolla, ihmiskehon osien päivittämisellä koneilla, on iso osansa niin Deus Exin tarinassa kuin maailmassakin.

Yllätyshyökkäys johtavan augmentaatiofirma Sarifin tiloihin on alkusoittoa monimutkaiselle salaliittojen vyyhdille. Sarifin turvallisuuspäällikkö, Matrixista karannut Adam Jensen, joutuu pakkoaugmentoiduksi uusimmalla tekniikalla, ja lähtee selvittämään salaliittovyyhtiä Detroitin kujista kiinalaisen Hengshan monikerroksiseen jättikaupunkiin asti.

Uudistunutta uutta Director’s Cut tarjoaa Wii U:n täppäriohjaimen hyötykäytössä. Entistä tarkempi tutka nököttää padin näytöllä. Lisäksi hakkeroinnit, mailien lukemiset, kiikarikiväärin tähtääminen, kaikki toimivat nyt kakkosnäytöllä.

Gamepad on tehty niin pakolliseksi, että pro controllerin käyttöä ei tueta lainkaan. Se on vähän hölmöä, sillä vaikka gamepadin tökkimisominaisuudet toimivat varsin hyvin, eivät ne toimi niin hyvin, että se muuttaisi varsinaista pelikokemusta.

Muut ohjaajan leikkeen mainostetut uudistukset liittyvät kiiltävämpään kromiin ja parannettuun tekoälyyn. Tekoälyparannukset voin jopa uskoa, sillä riviviholliset panivat uskottavammin kampoihin kuin mitä muistini kertoo niiden pari vuotta sitten tehneen.

Kromi taas ei tunnu pätevän ainakaan Wii U -versioon. Vaikka peli on ihan pekka perusnätti ja Human Revolutionin omaleimainen mustakultainen värimaailma on edelleen tunnistettava, on Wii U:lla nähtävissä harmillisen paljon sahalaitoja ja värimaailma on selvästi latteampi. Siitä huolimattakaan ruudunpäivitys ei pysy täysin sulavana, mutta notkahdukset pysyvät siedettävän rajoissa.

Eniten minua harmittaa, ettei Deus Exin Director’s Cutia ole viimeistelty asiaan kuuluvalla tarkkuudella. Bugeja tulee edelleen vastaan, esimerkiksi eräs sivutehtävä, joka bugitti läpäisykelvottomaksi kaksi vuotta sitten, bugitti nyt tismalleen samalla tavalla. Bugeineenkin Director’s Cut on definitiivisin versio Human Revolutionista, mutta se vaan on valitettavan hutloiden kasattu.

Enpä lähtisi vääntämään hänen kanssa kättä.

You’re not the boss of me!

Entä se pomouudistus sitten? Tällä kertaa tiesin mitä oli tulossa, joten olisin voinut varustaa itseni yhden miehen armeijaksi vanhaa vihamiestäni varten. Sen sijaan halusin toden teolla kokeilla Director’s Cutin tärkeintä uudistusta, joten keskityin hiiviskelyyn ja pasifistiseen etenemiseen.

Suureksi ilokseni sain todeta jo ensimmäisen pomon parantuneen hurjasti. Itse taistelualue oli kasvattanut kokoaan, joten pomolta pystyi jopa piiloutumaan. Mukana oli hakkeroitavia tietokoneita ja kaapattavia tykkejä, ja lisäksi pomon kestävyys näkyi ruudulla. Vaikka olisin hävinnyt, niin ainakin tietäisin, kuinka kaukana voitto olisi ollut. Vaan en hävinnyt, vanha nemesikseni kaatui ensimmäisellä yrittämällä.

Ja sitten totesin myös loppupelin olevan mustaa kultaa.

 

Arvosteltu: Wii U

Saatavilla: PC, PS3, Xbox 360, Mac

Square-Enix/Eidos Montreal/Straight Right

Versio: Myynti

Monipeli: Ei

Muuta: Uudistettu Deus Ex aukeaa myös PC-pelaajille. Alkuperäisen omistajat saavat pelistä Steamissa tuntuvan alennuksen, ja jos Missing Link on ostettuna, saa lisäalennuksen jolloin Director’s Cut maksaa enää neljä euroa.

Ikäraja: 18

 

 

90