Device 6 (iOS) – Knallimiesten arvoitus

Jos kuvaan liittyy toimintanäppäin, se on varmasti tärkeä.

Oletko pelin ulkopuolella vai osa peliä?

Törmään videopeleissä enää harvoin mihinkään täysin uudelta tuntuvaan, mutta ruotsalaisen Simogon Device 6 on yksi uudenlaisista peleistä. Device 6 seuraa lähimuistinsa menettänyttä, oudolle, osittain 1940-luvun tekniikan täyttämälle saarelle joutunutta Annaa, player248:aa. Alkuskannauksen jälkeen pelaaja tosin tunnistetaan player249:ksi.

Mitä on tekeillä ja tarkalleen ottaen kenelle?

Device 6 yhdistelee tasapainoisesti tekstiä, kuvia ja ääntä.

Kummajaisten kavalkadi

Device 6:n ydin on pohjamutia myöten uusiksi mietitty tekstiseikkailu. Paikkojen ja tapahtumien kuvaukset ovat Annan näkökulmasta kirjoitettua tekstiä, jota tuetaan äänillä, musiikilla, puheella ja pienillä, kahteen suuntaan useassa tasossa vierivillä rakeisilla mustavalkokuvilla. Teksti vierii ruudulla ja haarautuu tarpeen mukaan. Ilmansuuntien kirjoittamisen sijaan riittää sormen sipaisu haluttuun suuntaan. Tekstin kirjoitussuunta vaihtelee etenemissuunnan mukaan, joten konetta käännellään usein.

Annan etenemistä hidastavat erilaiset lukkomekanismit, jotka vaativat parilla toimintanäppäimellä syötettyjä, pääosin numeerisia vastauksia. Usein itse lukon käyttöliittymän ymmärtäminen on osa pulmaa. Lukkojen koodit eivät selviä suoraan mistään, mutta tekstissä, kuvissa ja äänissä on useita arvoituksia ja suoria vihjeitä, joiden pohjalta oikea vastaus rakennetaan. Vinkit eivät ole lukkojen vieressä, joten paikkojen kuvauksia pitää rullailla jonkin verran edestakaisin. Vasta lukon luona tietää, mikä vähän aikaisemmin nähdystä saattoi olla etenemisen kannalta olennaista.

Pulmat koettelivat nuppiani enemmän kuin vähän, mutta kynä, paperi ja tuttujen kuvioiden haastaminen vievät pitkälle. Pulmat ovat onneksi loogisia, vaikka ne eivät noudata mitään selkeää säännöstöä, mikä pakottaa miettimään niitä tosissaan. Esineiden kanniskelua tai muita banaaleja rutiineja ratkaisuihin ei liity, mikä on vallan virkistävää. En voi kyllin korostaa kunnon vanhanaikaisten muistiinpanojen merkitystä, koska vaihtoehto B on täydellinen valokuvamuisti. Englannin rautainen luetun ja kuullun ymmärtäminen ovat luonnollisesti tarpeen.

Annan erikoinen seikkailu jaetaan kuuteen kappaleeseen, joiden sivuhuomioissa esitellään ihmisiin kytkettävät Laitteet 1–6 ja niiden tunnetut ongelmat. Kompaktit kappaleet koostuvat yhdestä isosta tai muutamasta pienemmästä pulmasta. Kappaleiden välissä vastataan erikoisiin kyselyihin edellisestä kappaleesta. Kysymykset ovat kuin suoraan kajahtaneen ja/tai nerokkaan kehittäjän betatestipalautteesta. Viidennessä kappaleessa shown varastaa Jonathan Engin vetävästi svengaava Anna-ralli, josta saattaa vielä hyvinkin kasvaa kulttiklassikko. Juonta tai pulmia en raaski avata, koska Device 6:n erikoinen ja monitasoinen tarina on parhaimmillaan ilman ennakko-odotuksia.

Device 6:n pituus riippuu nokkeluudesta ja kyvystä vältellä läpipeluuoppaita, sillä huolella kasattujen pulmien vastaukset ovat tietysti joka kerta täysin samoja. Tunsin vain itseni tyhmäksi, kun turvauduin apuun ensimmäisessä kappaleessa pientä jumitusta panikoidessani: en älynnyt makustella, miten kirjoitetut sanat äännetään. Sen jälkeen otin kynän kauniiseen käteen ja hoidin homman loppuun omilla aivosoluillani.

Veikkaisin ensimmäisten läpäisyjen sijoittuvan noin 5–8 tunnin haarukkaan. Ongelmat eivät varsinaisesti vaikeudu, joten jos selviää alusta, selviää myös lopusta. Huikea finaali usuttaa samanlaisina toistuvista pulmista huolimatta käymään koko hoidon vähintään vielä kertaalleen läpi. Omalaatuinen Device 6 on joka tapauksessa iOS-peliksi shokeeraavan, parin sihijuomatölkin veroisen kohuhintansa väärti.

Tyyliä joka huokosellaan tihkuva Device 6 on surrealistisen mysteerinovellin, tuoreella tavalla tehdyn tekstiseikkailun ja omaperäisen pulmapelin herkullinen yhdistelmä, jota ei kenenkään interaktiivisesta kerronnasta kiinnostuneen kannata ohittaa. Onko se edes peli? Kyllä, ilman nokkelien pulmien ratkaisemista tarina ei etene. Luoko Device 6 kokonaan uuden genren vai edustaako se tekstiseikkailujen tulevaisuutta? Device 6 ja sen kiehtova tarina jättävät enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Petri Heikkinen

90