Diamond Sonic Sound 16 - Hiomaton timantti

Näytönohjaimista tunnettu amerikkalainen Diamond on lähtenyt mukaan äänikorttibisnekseen kortilla, joka näyttää olevan täynnä hienoja ominaisuuksia. Spekseiltään Diamond Sonic Sound 16 on mielenkiintoisesti lähes identtinen Logitech Soundman Waven kanssa.

DSS16:ssa on Sierra Semiconductorsin valmistama ARIA-piirisetti, joka on muutamassa muussakin uudessa äänikortissa. ARIA pitää sisällään 16-bittisen digitoinnin ja wavetable-äänenmuodostuksen. Vanhoja standardeja kunnioitetaan Sound Blaster - ja Adlib-yhteensopivuuksilla. Liitännät ovat muuten kattavat, mutta yleensä vakiona oleva vahvistettu ulostulo puuttuu.

Hieman vanhahtavasti asetukset viritetään fyysisesti dip-kytkimillä ja siltauksilla. Kortti ahmii kolme keskeytystä ja useamman eri muistiosoitteen, joten ilman ohjelmallisia asetuksia asennusongelmat voivat käydä työläiksi. Älykäs asennusohjelma osaa testata mahdollisia päällekkäisyyksiä ja ehdottaa sopivat kytkinten asennot, mutta miksi koko touhua ei voitu samantien tehdä kokonaan ohjelmalliseksi? Muistinvaraisia ajureita DSS16 ei onneksi tarvitse.

Peleissä DSS16 ei aivan yllä siihen mitä pelkästään ominaisuuksia tuijottamalla voisi olettaa. Kortin luvataan olevan 100-prosenttisesti rekisteriyhteensopivan Sound Blasterin kanssa, mutta testitulokset olivat hyvinkin vaihtelevia. Pelistä riippuen digitoidut äänet ovat enemmän tai vähemmän säröisiä ja FM-musiikki epävireistä. Yhteensopivuus periaatteessa toimi jokaisen testatun pelin kanssa, mutta ei kuulostanut Sound Blasterilta.

Oletin, että DSS16 toimisi peleissä suoraan General MIDI -korttina, mutta pettymyksekseni yhdessäkään pelissä ei kuulunut pihaustakaan wavetable-musiikeista. Poikkeuksena olivat vain ne pelit, jotka tukivat suoraan ARIA-piiriä, jolloin sekä efektit että musiikit soivat kohtuullisen hyvin. General MIDIn toimimattomuus peleissä ihmetyttää sikäli, että kortilla on tarvittava MPU-401 sekä 20oikeat soittimet ROM-muistilla.

Wavetable-tekniikassa soitinten äänet muodostetaan yhdistelemällä ROM- tai RAM-muistilla olevia ääninäytteitä. Useimmissa korteissa muistia on yhdestä neljään megatavua, mutta DSS16 sinnittelee ainoastaan puolen megatavun muistilla. Pienempi muisti vaikuttaa käytännössä soitinten laatuun. Joko turhan tehokkaasta tiedonpakkauksesta tai liian pienistä ääninäytteistä johtuen soittimet kuulostavat kovin muovimaisilta ja epätodellisilta.

Diamond Sonic Sound 16 asettuu tiukkaan rakoon. Samassa hintaluokassa on paremmin yhteensopivia ja varmempia yhden kortin ratkaisuja. Aikaisemmin mainittu Logitech Soundman Wave on vain karvan verran kalliimpana ainakin pelikäyttöön suositeltavampi vaihtoehto.