Disgaea: Hour of Darkness (PS2) – Manalan Monty Python

Posketon Disgaea irvailee kaavoihin kangistuneiden roolipelien kustannuksella. Kummallisen juonen koukerot ja oivallukset aiheuttavat yllättäviä hihityskohtauksia.

Roolipelimausteilla ja nokkelalla huumorilla höystetyn vuoropohjaisen Disgaea-fantasiastrategian juoni kiertää ilahduttavasti kuluneimmat kliseet. Manalan demoniprinssi Laharl herää kahden vuoden nokkauniltaan ja kuulee isäpapan tukehtuneen rinkeliin, joten Laharl tuumaa pääsevänsä viimein valtaan.

Valtaistuimen kaappaaminen ei olekaan vain ilmoitusasia, sillä helvetti on ollut pitkään ilman johtajaa. Kaikki alamaailman isot, pienet ja sekopäät haluavat kunkuksi kruununprinssin paikalle.

Tasokasta menoa

Disgaean yksi hauskimmista piikeistä ja ominaisuuksista on se, että kaikella mahdollisella sankareista karkkipusseihin on kokemustasoja. Soturien tasot kasvavat tapoilla, erikoishyökkäyksen tasot taitoa käyttämällä ja esineiden, kuten aseiden, tasoja nostetaan esineen sisällä sijaitsevassa tavaramaailmassa. Tavaramaailma jakautuu kymmenen abstraktin taistelukentän jaksoihin, joiden selvittämisen jälkeen esineen taso ja teho kasvavat. Roinan sisällä saavutetut voitot nostavat tavalliseen tapaan myös sankarien kokemusta.

Kokemustasojen myötä spesiaaliniittejä ja loitsuja tulee jatkuvasti lisää. Samalla vanhat kikat vahvistuvat, esimerkiksi loitsuihin saa tasojen myötä lisää ruutia ja uusia vaikutusalueita. Tuoreet kyvyt ja viholliset tuntuvat ilmaantuvan kutkuttavasti juuri silloin, kun nujakat uhkaavat hyytyä tuttujen kaavojen toistoksi.

Tasosysteemin vastapainoksi Disgaean perusrakenne on tuttu ja turvallinen. Kaupat, sairaalat ja muut tärkeät paikat, kuten pimeä senaatti, sijaitsevat Laharlin linnassa. Kivana yksityiskohtana pimeältä senaatilta voi kerjätä muun muassa lisäbudjettia shoppailuun ja parempia varusteita kaupan valikoimiin. Jos esitys ei saa senaatissa kannatusta, Laharl voi yrittää runnoa idean läpi senaattoreita hakkaamalla.

Teleporttimestari Julienne lisää linnassa kohdevalikkoon uuden tehtävän, kunhan Laharl selvittää edellisen työkeikan onnistuneesti. Laharlin ei tarvitse tyytyä juonen mukana joukkoon liittyviin sotureihin, vaan prinssi voi luoda taisteluissa kertyneillä manapisteillä vasalleja milloin lystää. Tavallisten soturien ja taikurien lisäksi päihitetyistä vihollisista voi tehdä apureita, joten erilaisia hahmoluokkia on hirmuisesti.

Lyö lyötyä

Disgaean tarinan lystikkäitä juonenkäänteitä tuetaan jämerällä ja omaperäisellä taistelusysteemillä. Tosin perinteinen perustaktiikka pitää kutinsa myös Disgaeassa: prinssi ja muut taistelijat tepastelevat kärhämän etulinjaan, parantajat ja taikurit kyyhöttävät taka-alalla. Tukijoukkojen suojelu ei ole läpihuutojuttu, sillä useimmilla vastustajillakin on pitkän kantomatkan aseita ja kauaskantavia erikoisiskuja.

Möröt kiusaavat armotta lauman heikoimpia jäseniä, joten maagit selviävät kovista taisteluista harvoin hengissä. Onneksi Laharlin linnan lääkärimaagi Cecil hoivaa haavoittuneet ja herättää kuolleet henkiin maksua vastaan. Kiltti lekuri antaa vielä asiakkaille bonusta: mitä pahempi vamma, sitä jännempää ja käyttökelpoisempaa kamaa Cecil lahjoittaa.

Hyökkäyskombot, yhteisiskut ja heitot ovat Disgaean taktikoinnin perusta. Kombot muodostuvat yhteen vastustajaan kohdistuneista peräkkäisistä iskuista. Jos liikesarjoja kertyy kahakan loppuun mennessä tarpeeksi, Laharlin porukalle jaetaan raha-, kokemus- ja esinebonuksia. Bonusmetsästys ei ole ainoa kiihoke komboiluun, sillä peräkkäiset niitit nostavat vahinkokerrointa. Sekundasoturikin tekee pahaa jälkeä, jos se lyö letkan viimeisenä.

Lisäksi sankarin tai hirviön vieressä seisovat taistelutoverit liittyvät usein kurmotukseen automaattisesti. Tiiviissä pinkassa rynnäköiminen kannattaa, sillä toverin auttaminen ei kuluta soturin omaa vuoroa. Hyökkäyksen ja liikkumisen järjestys on vapaavalintainen, joten koko ryhmää ei tarvitse pitää kasassa yhteisliikkeen jälkeen odottamassa vihollisen vastaiskua.

Ovela execute-komento auttaa kuvioiden hienosäädössä. Execute suorittaa siihen asti annetut komennot ilman, että vuoro siirtyy vastustajalle. Komennon ansiosta samasta ruudusta voi hyökätä helposti kahdella eri soturilla yhden vuoron aikana, ja executen jälkeen saa vielä liikkua.

Eukon kantoa

Hyökkäämisen sijaan sankarit voivat heittää kavereita tai vastustajia muutaman ruudun päähän. Koomisilla heitoilla voi ohittaa ja ylittää viholliskeskittymiä, rotkoja ja esteitä. Esimerkiksi Jotunheimin jäämaassa Laharlin lössi joutuu povekkaiden viettelijättärien väijytykseen. Koko taistelukentällä on vain yksi ruutu, jossa vihollisia voi vahingoittaa. Ongelma ratkeaa siten, että ruutu piiritetään parhailla sotureilla ja ylijäämäjengi viskoo vampit saartorenkaan keskelle.

Melkein jokaisella taistelukentällä on vastaavia geopaneeleita, joiden ruudulla on useimmiten joko omia, vihollisia tai molempia auttavia vaikutuksia. Hyökkäystehoa ja osumamahdollisuuksia muuttavat paneelit ovat yleisimpiä, mutta kiusallisin geokikka on muodostelmia sekoittava varppipaneeli. Jos paneeleita kontrolloiva geokartio murskataan, vaikutukset nollaantuvat ja tuhoutuvat ruudut vahingoittavat niiden päällä seisovia sotureita.

Disgaea: Hour of Darkness on kiinnostava ja monipuolinen kokonaisuus. Paketti lupaa noin 40 pelituntia, mutta esinemaailman ansiosta perfektionisteilla palaa aikaa selvästi enemmän. Kattavan nujakointisysteemin ja poskettoman juonen ansiosta Disgaea kuuluu taktisten taistelupelien ystävien yleissivistykseen.

92