Dr Kawashima's Brain Training: How Old is Your Brain? (DS) – Aivot narikasta

Tunnustan olevani neliö, sillä haaveilen opettavaisista peleistä. Hupipelit tuntuvat elämän hukkaan heittämiseltä. Haluan, että pelit kehittävät minua.

Silkan huvin sijasta aivojumppaan perustuva Brain Age hullaannutti miljoonat japanilaiset ja synnytti aivopeligenren. Pikkutehtävillä mieltä kutkutteleva Brain Age on kehitetty neurologi Ryuta Kawashiman valvovan silmän alla ja Nintendo kehuu, että peliä käytetään ikäväestön mielten terävöittämiseen kiotolaisessa sairaalassa.

Euroopassa Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day! ilmestyy nimellä Dr. Kawashima's Brain Training: How Old is Your Brain? Jos luet lauseen viidesti ääneen, aivosi paisuvat ainakin kolme senttiä.

Pimp my brain

Brain Trainingin perusajatus on, että aivot ovat kuin mikä tahansa lihas: treenaamalla harmaa massa pysyy timminä, laiskotellen se surkastuu ja rappeutuu. Tohtori Kawashima tietää, että tehokkaimmin päätä aktivoivat pikavauhtia suoritetut peräkkäiset laskutoimitukset ja ääneen lukeminen. Aivotoiminnan elävöittämiseen riittää noin kymmenen minuutin päivittäinen harjoittelu yhdeksän minipelin parissa.

Harjoitustehtävissä lasketaan, montako tavua on lauseissa ja laitetaan numeroita suuruusjärjestykseen. Värihämäyksessä ruudulle ilmestyy esimerkiksi punaiseksi värjätty sana yellow, jolloin mikrofoniin pitää huudahtaa red. Mokailusta saa sakkosekunteja. Väestölaskennassa ihmishahmoja rynnii sisään ja ulos talosta ja lopuksi on tiedettävä, montako jäi sisälle. Kaikki tehtävät ovat helposti ymmärrettäviä, haastavia ja niitä on hauska ”pelata”.

Päivän treenien jälkeen suoritetaan aivojen ikätesti. Kokeessa joutuu esimerkiksi tankkaamaan lähimuistiinsa 32 sanaa kahdessa minuutissa tai laskemaan ruudulla kieppuvien eriväristen numeroiden seasta ne, jotka pyörivät tai ovat kuutosia. Saavutukset saa nähtäväksi käyrinä.

Koska pääpeliä on tarkoitus pelata vain hetki päivässä, mukaan on sujautettu erillinen sudoku-osuus rakentavaksi ajanvietteeksi. Brain Agen sudoku käyttää mainiosti hyväkseen kosketusnäyttöä ja ruudukoiden täyttäminen on sujuvaa. Tehtäviä on yli sata ja niiden pariin voi palata uudelleen huippuaikoja hiomaan.

Kiva koulukirja

Laitetta pidetään hyppysissä sivuttain kuin kirjaa ja Brain Agen yksinkertaistettu mustaa valkoisella -tyyli tukee tätä vaikutelmaa. Kokonaisuus on pidetty asiallisena mutta pirteänä lyhyillä ääniefekteillä ja pikkuisilla animaatioilla. Askeettisuus pitää huomion asiassa, mutta jäin kaipaamaan lisää motivaatiota ylläpitäviä pieniä palkintoja ja kehitysvinkkejä. Tohtorin vektoripään sinänsä hyödylliset vihjeet toistavat nopeasti itseään, eikä yksi näpäys edes riitä tekstien sivuuttamiseen.

Vasenkätiset otetaan huomioon, kuten myös se, onko pelaaja paikassa, jossa kehtaa vapaasti höpötellä koneelleen.

Suomalaisesta näkökulmasta Brain Trainingissa on ikävä vika: peli käyttää englantia, mikä vaikeuttaa lukemiseen ja lausumiseen perustuvia testejä. Erityisen harmillista tämä on vanhempaa ikäpolvea ajatellen. Jos todellinen toinen kotimainen taipuu, lisähaaste lienee aivojen kannalta vain hyvä asia. Ohjekirjassa kaikki tekstit ovat toki suomeksi.

Aivot valuvat korvasta

Käynnistin pelin ensimmäisen kerran eräänä lauantaiaamuna ja hetken kosketusnäyttöä näpelöityäni ruutuun tärähti analyysi aivojeni iästä: 80 vuotta. Edellisen illan riennoilla saattoi olla jotain tekemistä asian kanssa, mutta järkytys pamautti motivaation kattoon.

Jo reilun viikon päivittäisellä harjoittelulla aivoni nuorentuivat vuosikymmeniä, alle kolmeenkymmeneen. Tunsin artikulaationi selkeytyvän ja synapsien napsuvan kiivaammin pääkopassa. Ainakin kertolaskutaitoni kehittyivät: alun tuska ja seitsemän kertotaulun mokailu muuttui suvereeniksi matemaattiseksi ilotulitukseksi, sadan laskun huippuajan pudotessa kolmesta minuutista puoleentoista.

Peli on suunniteltu teini-iän jo ohittaneille kansalaisille, sillä aivojensa iäksi voi saada jotakin 20 ja 80 ikävuoden väliltä. Iänmääritys perustuu ikäryhmistä muodostettuihin kontrolliryhmiin ja niiden keskimääräisiin suoritustasoihin, joten pelin antamalla tasoarviolla on tieteellistä pohjaa.

Ryuta Kawashima on ehta neurologi ja peli on tehty tosimielellä, mutta hauskasti. Lukuisat japanilaiset uskovat Brain Trainingin ja sen seuraajien kehittävään vaikutukseen. Koska minulla ei ole magneettikuvauslaitteita, en pysty todistamaan pelin väitettyjä kehittäviä ominaisuuksia suuntaan tai toiseen. Joka tapauksessa Brain Training viihdyttää ja lupaukset tuntuvat uskottavilta. Nähdään Mensan pääsykokeissa.

Lisää aiheesta