Dragon Age: Origins - Golems of Amgarrak (Xbox 360) – Turmion tyrmässä

Grey Wardenin apua kaivataan jälleen, tällä kertaa Orzammarissa. Lukuisat mönkään menneet tutkimusmatkat eivät Dacen kääpiösukua pelota: se lähettää retkueen Deep Roadsin syövereihin perehtymään golemien luomisen salaisuuksiin. Mutta seurue ei palaa reissultaan, joten Warden lähtee selvittämään tapahtumia Jerrik Dacen kanssa.

Golems of Amgarrak on tähän asti haastavin Dragon Agen lisäri. Erityisesti nightmare-vaikeustason pitäisi olla nimensä veroinen, mutta tason 22 soturilleni riitti vähempikin vaikeus. Jos reservistä ei löydy tarpeeksi riuskaa sankaria, voi ennen pelin aloitusta luoda uuden, tasolla 20 olevan hahmon.

Tiukassa putkessa etenevä miniseikkailu keskittyy yhdelle alueelle ja on erittäin taistelupainotteinen. Hirviöiden lahtauksen lomassa törmää myös muutamaan pikkupulmaan, jotka ratkeavat noukkimalla sinne tänne ripotellut nootit ja painelemalla oikeita kytkimiä.

Sankarin mukana kulkee tutusti kolmen hengen vahvuinen seurue (plus yksi bronto), joista kaikki ovat uusia kasvoja. Ikävä kyllä kaikki näistä ovat yhtä unohdettavia. Dacet kyllä turisevat avainpaikoissa keskenään ja vaihtavat välillä muutaman sanan sankarinkin kanssa, mutta kovin köykäiseksi lisärin dialogi jää.

Amgarrakin tunnelma on viritetty levottomaksi. Kolhot käytävät ja äänimaailma ovat omiaan lisäämään ankeaa ja hieman painostavaa tunnelmaa. Harmaa ja ruskea hallitsevat värimaailmaa, jota tehostetaan aika ajoin sinisen ja punaisen sävyillä. Sävyt tekevät pientä pesäeroa peruspelin ja DLC:n graafisen ilmeen välille.

Harmillisesti kaikesta paistaa kuitenkin mielikuvituksettomuus. Nopeasti unohdettavien ryhmäläisten ja turhakejuonen lisäksi viholliset ovat jo peruspelistä tuttuja öhkömönkiäisiä. Ainoastaan loppuvastus on hieman muusta hirviökatraasta poikkeava, mutta omaperäiseksi sitäkään rumilusta ei voi kehua.

Pahisten pilkkominen loppuu lyhyeen, sillä lopputekstit vierivät ruudulla jo reilun tunnin pelaamisen jälkeen. Vaivanpalkaksi reissusta saa muutaman käyttökelpoisen esineen ja läjän kokemuspisteitä.

Seikkailun lyhyt kesto ei juuri haittaa, sillä paria tuntia pidempään Amgarrakissa ei viihtyisikään. Ja näin sanoo mies, joka on pelannut Biowaren pelejä satoja ja satoja tunteja onnesta soikeana. Jotain näille lisäreille tarttis tehrä, tai sitten ne saisivat jäädä tekemättä.

Dragon Agen DLC:t jatkavat keskinkertaisuuden tiellä.

70