Dragon Quest Monsters: Joker 2 (DS) – Hellyttävät hirviöt

Koira? Pah. Kissa? Pyh. Suosikkilemmikkini on jättiläislima.

Dragon Quest Monsters: Joker 2:ssa nimetön sankari matkustaa fantasiamaan hirviönkouluttajien mestaruuskisoihin. Tarina kuulostaa tylsältä ja sitä se myös on.

Jokeri kakkosen pelastukseksi Dragon Quest -historiasta ammentava maailma pärjää ilman angstaavia piikkitukkaorpoja. Mielikuvitukselliset monsterit ja hienot miljööt pitävät hirviönkoulutuksen imua ja addiktiota kiitettävästi yllä.

Matkalla turnaukseen kaikki ei mene putkeen, ja ilma-alus Albatross haaksirikkoutuu tuntemattomalle saarelle. Vihamielisestä paikasta pääsee pois vain valmentamalla ylivoimaisen hirviötiimin, joka hoitelee saaren uhat tiedustelijan puolesta.

Omituisia otuksia kuhisevan saaren metsästysmaisemat ovat vaihtelevia: viidakkoa, aavikkoa, lumihuippuisia vuoria ja muinainen temppeli. Maastossa tepastelevat otukset olisi helppo väistää, mutta sille ei ole suurta tarvetta. Taistelut ovat klassista vuoropohjaista rivitanssia, jossa kamppailija liikkuu ainoastaan tömäyttämään vastustajaa kuonoon.

Kahakoiden mikromanagerointi on minimoitu, sillä oman tiimin örkkien hyökkäykset ja loitsut noudattavat tekoälyn päätöksiä. Otuksille annetaan yleisohjeet malliin hakkaa päälle, yritä vähän kaikkea, keskity parantamiseen ja älä käytä magiaa. Tiukoissa saumoissa valmentaja auttaa taustalta parannus- ja boostiesineitä heittämällä. Sankarilla on mukanaan kuusi hirviötä, joista kolme odottaa vuoroaan vaihtopenkillä. Vilttiketjusta pääsee etulinjaan ja takaisin jokaisen hyökkäysvuoron alussa.

Albatrossin hirviöaitauksessa odottava ensimmäinen mörkö on lahja, mutta loppujen eteen pitää tehdä töitä. Hirviöiden kerääminen vaatii kevyttä taktikointia, sillä ne napataan taistelun tiimellyksessä. Hirviön kaappauksessa valmentajan joukkue esittelee kohteelle voimiaan valehyökkäyksillä. Brassailun tulos lävähtää pyöreään prosenttimittariin, joka kertoo suoraan yrityksen onnistumismahdollisuuden. Jos ja kun kaappaus menee mönkään, hirviöt saattavat suuttua, jonka jälkeen ne lyövät entistä kovempaa. Kaapatut hirviöt lähetetään joko suoraan taistelutiimiin, vaihtopenkille tai Albatrossin tilavaan aitaukseen.

Rotuoppi

Kaksi otusta yhdistämällä voi syntetisoida uuden otuksen. Uusi elikko valitaan muutamasta vaihtoehdosta, jonka jälkeen valitaan vielä mukaan tulevat kykysetit. Syntetisoimalla luodut hirviöt ovat usein parempia kuin luomuotukset, mutta erinomaisiin tuloksiin päästään vasta parin kolmen jalostussukupolven jälkeen.

Otuksen laatua kuvataan kirjaimilla: F on heikoin, E vähän parempi, D ok ja sitä rataa. Mitä tasokkaampi otus, sitä nopeammin ja tehokkaammin kokemus parantaa sen ominaisuuksia.

Grindaus on armotonta, sillä otukset suostuvat yhdistymään vasta kymppitasolta alkaen ja kaikki uudet luomukset aloittavat ykköseltä. Tarinassa piisaa pullonkauloja, joista pääsee vain tarpeeksi kovalla jengillä, mistä seuraa runsaasti tasorumbaa. Pelkkä taktikointi ei koskaan riitä voittoon. Onneksi hirviöt kasvavat hitaasti myös vaihtopenkillä, mikä helpottaa otusten sisäänajoa.

Lukemattomat taistelut käyvät pidemmän päälle monotonisiksi, mutta yksi matsi on äkkiä ohi ja kokemus vie papan silmäterän taas askeleen lähemmäs seuraavaa tasoa. Tasaiseen tahtiin aukeavat maastot, kummalliset vastustajat ja jatkuvasti elävä taistelutiimi ylläpitävät tehokkaasti addiktiota. Piristystä hirviönmetsästäjän arkeen tuodaan valtavilla pomohirviöillä, yö–päivä-syklillä, erilaisilla sääolosuhteilla ja kelin mukaan muuttuvalla faunalla.

Useimmat saavuttavat finaalin aikaisintaan muutaman kymmenen pelitunnin jälkeen. Jonkin verran lisähupia irtoaa hirviötiimien nettiturnauksista ja -kaksintaisteluista. Turnauksissa taistellaan ladattuja tiimejä vastaan, joten pelaajien ei tarvitse olla samaan aikaan linjoilla.

Dragon Quest Monsters: Joker 2 on maineikkaan Dragon Quest -rooliseikkailusarjan omilla jaloillaan seisova spin-off. Grindauksen määrä yhdistettynä ohueen tarinaan heikottaa hetkittäin, mutta Dragon Quest -maailman magia pitää paketin tyylikkäästi koossa.

83

Lisää aiheesta