Dragon Quest Swords: The Masked Queen and the Tower of Mirrors (Wii) – Viuhuvan miekan tie

Wiin ollessa vielä piirustuspöydällä, pelaajat haaveilivat roolipelistä, jossa saisi miekkailla Wiimotella. Dragon Quest Swordsissa saa ja vieläpä Square-Enixin tekemänä.

Draque on Japanissa synonyymi rooliseikkailulle. Se on lyhenne Dragon Questista, joka aloitti 1980-luvulla japanilaistyylisten, virtaviivaisten roolipelien voittokulun. Maineestaan huolimatta sarja ei lyönyt Euroopassa läpi.

PS2:lle julkaistu mainio Dragon Quest VIII muutti kaiken: nykyään Dragon Quest putkahtaa Euroopassakin vähän väliä esiin jos jonkinlaisessa kuosissa. Wiin Dragon Quest Swords on pääsarjan toimintapainotteinen sivujuonne.

Dragon Quest -charmi on edelleen tallella. Klassiset ääniefektit, tutut hirviöt ja rento huumori pitävät tunnelman dragonquestahtavana. Pokkani petti, kun peilitornikentän loppupahis Grobmesser astui areenalle. Pinkki, läski, saksaa ja englantia paksulla aksentilla sössöttävä lohikäärmeen irvikuva on täysin hillitön tapaus.

Säilän sankarit

Dragon Quest Swordsin toiminta on sarjan perinteille uskollisesti taistelua taistelun perään. Tosiaikaisessa nujakoinnissa ei tosin ole mitään perinteistä. Tapahtumia seurataan sankarin silmin ja namiskasta riippuen Wiimote ottaa miekan tai kilven roolin. Miekalla huidotaan pysty-, vaaka- tai vinosuunnan viiltoja. Säilä ei näy ruudulla lainkaan, joten iskujen vauhtiviivat kohdistetaan hetkeksi johonkin tiettyyn pisteeseen lukittavalla tähtäimellä. Tarkkaa sihtiä kaivataan lähinnä silloin, kun sankarin eteen ryysii useita vastustajia kerrallaan.

Päätön sohiminen on tie turmioon, sillä vastustajat torjuvat suoraviivaisen luukutuksen. Blokki kilvellä ja vikkelä vastaisku perään -kuvio taltuttaa suojautuvat örkit. Otusten liikehdinnästä on helppo päätellä, milloin ne iskevät, ja rutiinit paljastuvat viimeistään parin osuman jälkeen. Kauko- ja loitsuhyökkäysten torjumista autetaan värikkäillä palloilla, jotka näyttävät osumakohdan ennakkoon. Sopivasti ajoitettu sivallus kopauttaa nuolen tai tulipallon takaisin lähettäjälleen.

Taistelu on helppoa yksinäisiä (lima)ratsastajia vastaan. Tyhjästä putkahtavien vihollisten vaikeustasoa kiristetään pikkuhiljaa olentojen määrää ja laatua nostamalla. Tiukimmissa kahakoissa on useita eri tavoin hyökkääviä ja sitkeästi torjuvia hirviöitä. Tusinataistelut ovat variaatiosta huolimatta tusinataisteluita. Miekkailutaidot pannaan todelliselle koetukselle vasta pomotaisteluissa, joissa isot mörrit lyövät kovaa, joten virhemarginaali on pienempi. Näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta kahakointi on riittävän syvällistä: vauhdikkaan toiminnan tiimellyksessä monimutkaisempi systeemi olisi vain tiellä.

Eteen vai taakse

Miekkamiehen mukana roikkuu tekoälykaveri, joka heittää takavasemmalta loitsuja joko oman pään mukaan tai käskystä. Parannusloitsuilla on eniten käyttöä, rohkaisevat kommentit lähinnä hymyilyttävät. Liikkuminen on äärimmäisen rajoittunutta, sillä parivaljakko pystyy tepastelemaan vain eteen- ja taaksepäin. Sivuille ei kurkita ja harvinaisissa risteyksissä kääntyminen hoidetaan otevalikolla. Vaikka vapaus on toimintaseikkailuissa yleensä varsin pinnallista, Dragon Quest Swordsin taisteluputki menee askeleen liian pitkälle.

Näkymättömien voimakenttien rajoittamassa Avalonian kaupungissa saa kävellä suhteellisen vapaasti. Avalonia on puuduttavan pelimäinen varusteiden päivityspaikka, sillä siellä ei ole yhtään fiilistä luovaa kulissirakennusta. Muurien ja linnan varjossa nököttää vain kourallinen kauppoja, sankarin koti ja baari. Muutama paikallaan seisova ihminen ei tilannetta juuri muuksi muuta, sillä mahtavan metropolin väkiluku lienee jossain 20 tienoilla.

Tarinan hauskoista hahmoista huolimatta alkutaipaleen itsestään ratkeavat mysteerit eivät liiemmin napanneet. Kun kaiken pahan alku ja juuri lopulta paljastui, hommaan tuli enemmän imua. Harmittavasti lyhyenläntä Dragon Quest Swords loppuu siinä vaiheessa, kun pääsarjan pelit pääsevät vasta vauhtiin.

Dragon Quest Swords: Turkasen Pitkä Nimi on pääpiirteissään viihdyttävää mättöä. Nokkela nujakointi ja lupsakat Dragon Quest -elementit nostavat sen harmaan massan yläpuolelle. Toivon mukaan näemme jatko-osan, jossa liikkumiseen ja seikkailuun on panostettu enemmän, sillä taistelusysteemi toimii.

80

Lisää aiheesta