Driv3r (PS2, Xbox) – Tanner tömisee

Ei enää passiivista vastarintaa tai pakenemista: Driv3rissa etsivä Tanner hylkää rauhalliset poliisitoimet ja ryhtyy väkivaltaiseksi.

Driv3rin vahvuudet ovat edellisistä osista tuttuja. Kaahauspeli muistuttaa 1970-luvun takaa-ajoelokuvia, joissa kujilla paahdetaan pahvilaatikot ja jalankulkijat tieltä lennellen. Auton letkeä perä ja jatkuvasti vinkuvat leffarenkaat luovat lisäfiilistä.

Ajofysiikka on arcademaisen vauhdikas. Vaikka jokaisen automallin perä irtoaa helposti, kontrolli pysyy hallussa. Vauriot eivät vaikuta suorituskykyyn kuin nimellisesti, mutta riittävästi rusikoituna kaara hajoaa lopullisesti. Eniten haittaavat puhjenneet renkaat, joiden takia ohjaus alkaa puoltaa ja huippuvauhti putoaa. Kumit voivat hajota monesta syystä: luodeista, kolarissa tai poliisien piikkimattoon.

Leikkikenttinä ovat Miami, Nizza ja Istanbul, joissa kaikissa on oma tunnelmansa katujen muotoja ja autokantaa myöten. Miami on tyypillinen jenkkikaupunki selkeän suorine asemakaavoineen. Nizza nousee merestä kauniisti mäeksi, jonka huipulla voi ihastella kujia laskevan auringon loisteessa. Istanbul on täynnä sotkuisia takakujia ja sekopäisiä kuskeja, joiden takia pelaaja ei ole ainoa ylinopeutta tai punaisia päin ajava.

Rikollisten jäljillä

Juonianimaatiot ovat elokuvamaisen näyttäviä ja musiikki on persoonallista rockia, kuin Tarantinon elokuvista lainattua. Uusinnoista voi tutusti koostaa oman kaahausleffan, johon saa lisättyä hidastusefektejä ja sopivia kuvakulmia.

Peitepoliisi Tanner soluttautuu rikollisliigaan selvittääkseen autovarkauksien sarjan. Tehtävänä on varastaa autoja, tuhota baari, tappaa kilpailevia rikollisia, paeta takaa-ajajia, jahdata roistoja, varjostaa epäiltyjä ja jopa tehdä yksi pidätys. Pääpeli on tiukan lineaarinen, sillä tarinassa edetäkseen ja seuraavaan tehtävään päästäkseen on ensin selvitettävä edellinen. Parikymmentä keikkaa menin läpi kolmessa päivässä, ja vain muutama ylitti vaikeudellaan kiukkukynnyksen.

Jos jää jumiin pääpelissä, voi pelata minipelejä, kuten takaa-ajoa, taistella poliiseja vastaan tai kurvailla vapaasti kaupungeissa. Vapaan ajelun lisäväriksi jokaiseen kaupunkiin on piilotettu yksi ainutlaatuinen auto ja 10 Tommi Vermiselliä tapettavaksi. Vice Cityn sankarin nimenväännösten lahtaaminen on ilmeinen kosto GTA:n rumasta, kankeasti liikkuvasta poliisista.

Ei väkivallalle

Tanner pystyy myös jalkautumaan. Vaikka kaupungilla ei ole autojen varastelun ja satunnaisen ammuskelun lisäksi juuri muuta tekemistä, Driv3r nokittaa Vice Cityä Tannerin uimataidolla. Uimisen lisäksi uutta ovat veneet, moottoripyörät ja ammuskelu.

Yliohjautuvat kiikkerät prätkät vielä kestin, mutta räiskintä on uudistuksena puhdas heikennys. Ampuessaan Tanner liikkuu harvinaisen kankeasti, kierähtää turhan kuperkeikan ja hyppää ähkäisten viiveellä. Onneksi tulitaisteluissa ei tarvitse liikkua, sillä roistot pönöttävät kuin maalitaulut ja ne voi rauhassa pudotella paikaltaan ammuskellen. Ampumaratavaikutelmaa korostaa se, että jokaisella pelikerralla rikolliset pomppaavat esiin samoista paikoista. Lopputaistelussa ammuin pääpahan liikkumatta tuumaakaan ja sain itse vain muutaman osuman.

Räiskiminen pilaa yhden klassisen Driver-tehtävätyypin kokonaan. Takaa-ajettuna en vaivautunut karistamaan jahtaajiani kaahaamalla. Riitti, että parkkeerasin puun, lyhtypylvään tai jonkin muun tuhoutumattoman esineen taakse väijymään. Kun kytät kurvasivat paikalle, ne kolauttivat suoraan esteeseen, minkä jälkeen pari piipullista pumppuhaulikosta lopetti jahdin.

Rauhanomaisempi ratkaisu takaa-ajajia vastaan on kelluminen. Jos Tanner hyppää veteen lillumaan, perässä olevat poliisit ja roistot hurauttavat suoraan satama-altaaseen ja hukkuvat kaaran mukana. Aina suoraan kohti paahtavista vastustajista irtoaa hetkeksi huumoria, mutta vitsi alkaa kolmososassa jo kulua.

Tehtävissä on usein huristeltava määrätyllä autolla, jonka hajottua ei saa vaihtaa uuteen. Peli ei ota huomioon, kuinka kova kolari vie kaaran viimeiseen osumapisteen, joten alle kävelyvauhtia lyhtypylvääseen kopsahtaminen voi päättää matkan ja aloittaa muka dramaattisen uusinnan.

Vaikka hidastetut kolarit näyttävät parhaimmillaan komeilta, Driv3rin lineaarinen tehtäväpohjaisuus syö niiden viehätystä. Rysähdyksen päätteeksi joutuu aina yrittämään uudelleen samaa tehtävää, ja ikävän usein kolari uusiutuu samassa risteyksessä. Kaupunkiliikenne ei ole satunnaista, vaan joka risteyksessä on pari erilaista autovaihtoehtoa.

Syyllinen esiin

Ilmeisesti Reflections Interactiven pojat on jyrätty suunnittelukokouksissa, sillä pari vuotta sitten näkemässäni Driver 3:ssa ammuskeluprosentti oli kymmenen. Valmiissa Driv3rissa lähes jokaisessa tehtävässä räiskitään. Huono homma, sillä kaahaus toimii hienosti, ammuskelu on kohteliaasti sanottuna kankeaa.

Driv3rin mainoslause kuvaa peliä loistavasti: Good. Bad. Both. Driv3r loistaa takaa-ajotehtävissä, joissa roisto kiitää pakoon pitkin kaupunkia. Junan jahtaaminen radanpiennarta pitkin vastaantulevaa tavarajunaa, tunnelia ja siltoja väistellen on elokuvamaisen hieno kohtaus. Ei edes vaivannut, että vasta 13. otos meni onnistuneena purkkiin, kun ymmärsin viimein käydä tiedustelemassa vapaapelissä radan varren. Valitettavasti puhtaita takaa-ajoja on pelissä vain pari.

Ilman ammuskelua Driv3rin pinnat olisivat pari pykälää paremmat, sillä jatkuva räiskintä syö paitsi mielenkiintoa myös tarinan toimivuutta. Kun sisäinen tutkinta vaati Tanneria lopettamaan peitehommat, olin samaa mieltä. Parin varastetun urheiluauton takia ei kannata tappaa satoja perheellisiä kätyreitä ja viattomia siviilejä.

Driv3r on sujuva kaahauspeli, mutta ei sellainen pakko-ostos kuin ennakkoon kuvittelin. Räiskinnän viimeistelemättömyys pilaa kokonaisuuden ja Driver on sikäli erikoinen pelisarja, että osat ovat huonontuneet tasaisesti. Ykkönen on edelleen paras.

* * * * *

Tanner laatikossa

Xboxin Driv3r on kankeampi ohjattava, rumempi ja pyörii huonommin kuin PS2-versio. Maisema ei edes piirry horisonttiin asti, vaan tyhjästä esiin pomppaa autoja, puita ja jalankulkijoita. Kun kuudestoista yritys tehtävässä päättyy limbosta ilmestyvään lyhtypylvääseen, hajoaa auton lisäksi pää.

74 pistettä

79